۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۲۵۹۹۶۶

نشست «جلسه آزاد، مزایا و معایب کدام مسیر» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ «جلسه آزاد، مزایا و معایب کدام مسیر» با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه در مدرسه معصومیه قم برگزار شد.
نشست علمي در مدرسه معصوميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام رسا درگاهی­فر امروز در جمع طلاب مدرسه معصومیه قم، پس از معرفی علم فلسفه، درباره تخصص در هر رشته، خاطرنشان کرد: متخصص در رشته لازم است علاوه بر اینکه اجتهاد در آن را پیدا می­کند، کار پژوهشی نیز در آن انجام دهد و در گروه­های علمی مراکز مختلف نیز حضور داشته باشد.

 

این کارشناس دینی اظهار داشت: یکی از گرایش­­های فلسفه، منطق است که گرایش بزرگی از علوم معقول مطرح است؛ فلسفه غرب و فلسفه اسلامی نیز شاخه­هایی از فلسفه هستند؛ سه مکتب معروف فلسفه، مشایی، حکمت متعالیه و اشراق است؛ یکی از این مکاتب کافی است که انسان تمام عمر خود را صرف آن کند.

 

وی تصریح کرد: سبک تخصص فلسفه در حوزه، خواندن تمامی کتب مربوطه و در مؤسسات نیز به شیوه دانشگاهی است؛ افرادی که می­خواهند در فلسفه تخصص پیدا کنند، پایه ده را تمام کنند و سپس وارد تخصص در فلسفه شوند.

 

در ادامه این نشست حجت­الاسلام محمد ذوقی، استاد مرکز تخصصی کلام پس از معرفی علم کلام خاطرنشان کرد: نقش تبیینی گذاره­های دینی، پاسخ به شبهات و موضوع­سازی برای سایر علوم اسلامی را می­توانیم با استفاده از علم کلام دریابیم.

 

استاد مرکز تخصصی کلام درباره علم کلام تصریح کرد: اندیشمندان، مفسران و متکلمان بحث­های بسیاری درباره اهمیت علم کلام دارند؛ علم کلام از خدا بحث می­کند و به دو شاخه کلام عقلی و نقلی تقسیم شده و و هر کدام به گرایش­های دیگر تقسیم می­شوند.

 

وی افزود: مهمترین مرکزی که متحمل مباحث کلامی است، مرکز تخصصی کلام اسلامی امام صادق(ع) بوده که حوزه برنامه­ای را برای آن تعیین می­کند.

 

در پایان نیز حجت­الاسلام میرهاشم حسینی از اساتید حوزه علمیه قم درباره انگیزه طلاب از رسیدن به اجتهاد تصریح کرد: اگر طلاب به انگیزه اجتهاد به حوزه ورود پیدا کنند، بعد از گذشت چند سال به اجتهاد خواهند رسید؛ اهداف و راهکارهای آن مشخص نشده و در مقطعی هستیم که هیچ چیز سر جایش قرار نگرفته است؛ باید در هر طایفه­ای برخی طلبه شوند و قرار نیست در سال­های اول طلبگی تولید صورت بگیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم به اهداف حوزه پرداخت و خاطرنشان کرد: شناخت دین، شناساندن دین، عمل به دین در خودش، دفاع از دین، اجرای دین در جامعه اهداف حوزه است و در مرحله اسلام­شناسی باید متناسب با نیاز جامعه تفکر و برنامه­ای صورت گیرد.

 

وی با درباره انسان مطلوب حوزوی گفت: انسان مطلوب، جامع و کامل حوزوی کسی است که در هر پایه­ای به مقدار و در نهایت به حد کمال علمی، روح و معنویت، اعصاب و روان، جسمی و آموزش مهارت­های فردی و مسؤولیتی برسد./822/پ202/س

ارسال نظرات