۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۲۶۱۹۷۳
استاد حوزه علمیه قم:

توکل و اعتماد به خدا در تربیت فرزندان نقش محوری دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که رمز رسیدن به حوائج دنیوی و اخروی در توکل ریشه دارد، گفت: بنده خدا برای رسیدن به آروزهای خود باید از همگان به‌جز خداوند قطع امید کند و به همین ترتیب توکل در زندگی ائمه و در تربیت فرزندان نقش محوری دارد.
توکل به خداوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم مؤمنی حبیب‌آبادی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در آستانه حضرت فاطمه معصومه(س) بابیان این‌که رمز رسیدن به حوائج دنیوی و اخروی در توکل ریشه دارد، گفت: بنده خدا برای رسیدن به آروزهای خود باید از همگان به‌جز خداوند قطع امید کند و به همین ترتیب توکل در زندگی ائمه و در تربیت فرزندان نقش محوری دارد.

 

وی افزود: از حقوق فرزندان بر گردن والدین تربیت دینی و درست است و از آنجایی ‌که مادران بیشتر وقت خود را با فرزندانشان می‌گذرانند باید در تربیت دینی فرزندان خود دقت بیشتری داشته باشند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که یکی از معیارهای تربیت اسلامی تقویت توکل و ایمان به خدا در فرزندان است، تصریح کرد: مادری که فرزندان خود را با توکل به خداوند تربیت می‌کند هرگز فرزندانش در مشکلات مقاومت خود را از دست نداده و با هر شکستی حتی شکست‌های بزرگ انگیزه و تلاش خود را از دست نمی‌دهند.

 

مؤمنی حبیب‌آبادی با بیان این‌که توکل مانند یک نیروی محرک است که در سختی‌ها و مشکلات به انسان تاب مقاومت داده و سبب می‌شود انسان با وجود شکست و سختی به آرامش و نشاط برسد، گفت: همان‌طور که در آیات و روایات بیان‌شده انسان مؤمن و با توکل اراده پولادینی دارد و هیچ‌چیز نمی‌تواند او را از میدان زندگی بیرون کرده و موجب ناامیدی او شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: توکل سبب بی‌نیازی انسان از غیر خدا می‌شود و انسان متوکل در مشکلات و سختی‌ها هرگز به غیر خدا متوسل نشده و عزت‌نفس خود را تحقیر نکرده و هرگز پیش غیر خدا اظهار عجز و ناتوانی نمی‌کند که همین موضوع موجب می‌شود فرد یک تکیه‌گاه محکم و مطمئن به دست آورد.

 

مؤمنی حبیب‌آبادی با بیان این‌که انسانی که توکل ندارد برای رسیدن به آرزوها و خواسته‌هایش به غیر خدا متوسل می‌شود، ادامه داد: در چنین حالتی اگر غیر به او پاسخ رد بدهند و یا او را تحقیر کنند فرد برای همیشه در زندگی دچار افسردگی شده و هرگز نمی‌تواند با همان روحیه قوی گذشته به کار خود ادامه دهد.

 

وی با اشاره به این‌که انسان متوکل قانع بوده و برای جست‌وجوی خوشبختی به درون خود رجوع می‌کند، تصریح کرد: اما در مقابل فردی که توکل ندارد قانع نبوده و راه رسیدن به خوشبختی را در بیرون از وجود خود یعنی در خرید و تجمل‌گرایی و رسیدن به آرزوهای دنیایی می‌داند که چنین انسانی به دلیل حس سیری‌ناپذیری هرگز آرامش و خوشبختی را تجربه نمی‌کند.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) یادآور شد: امام صادق (ع) می‌فرمایند«مثل انسانی که در مشکلات گوناگون به خدا توکل نمی‌کند مثل تشنه‌ای است که برای رفع عطش خود مادام از آب دریا می‌نوشد و چنین فردی نه‌تنها سیر نمی‌شود بلکه هرچه می‌نوشد تشنه‌تر می‌شود و به این کار تا حدی ادامه می‌دهد که درنهایت آب دریا او را می‌کشد و انسان دنیاگرا و غیر متوکل هم همین‌گونه است»./837/پ202/ی

ارسال نظرات