۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۲۶۳۴۶۶
قاری برجسته پاکستانی:

دیدار با مقام معظم رهبری و سخنان حکیمانه معظم‌له فراموش شدنی نیست

خبرگزاری رسا ـ نفر سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تهران، پس از بازگشت به پاکستان، دیدار با مقام معظم رهبری و سخنان حکیمانه معظم‌له در باب وحدت مسلمان و پرهیز از اقدام اختلاف‌افکنانه را خاطره‌ای فراموش‌ناشدنی خواند.
دیدار با مقام معظم رهبری و سخنان حکیمانه معظم‌له فراموش شدنی نیست

 

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، با پایان یافتن سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران که با حضور قاریان و حافظان 82 کشور برگزار شد، قاریانی از ایران، مصر، پاکستان، اندونزی و عراق، به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند.


محمد ابراهیم، قاری اعزامی از پاکستان که به همت رایزنی فرهنگی ایران در اسلام آباد به این مسابقات اعزام شده بود، در پایان موفق به کسب مقام سوم رشته قرائت قرآن این دوره از مسابقات شد.


این قاری بین‌المللی روز گذشته دوشنبه 4 خرداد پس از بازگشت از ایران، در فرودگاه اسلام‌آباد مورد استقبال قاسم مرادی، وابسته فرهنگی و معاون رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان و جمعی از قاریان هموطن خود، قرار گرفت.


محمد ابراهیم پس از ورود به اسلام‌آباد، ابتدا با حضور در رایزنی فرهنگی ایران با شهاب‌الدین دارائی، رایزن فرهنگی کشورمان دیدار کرد و ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده برای اعزامش به مسابقات، گزارشی از حسن اجرای این دوره از مسابقات توسط سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد.


 

وی همچنین از دیدار با مقام معظم رهبری و از سخنان حکیمانه معظم‌له در باب وحدت مسلمین و پرهیز از اقدام اختلاف‌افکنانه، ابراز شادمانی کرد.


در ادامه شهاب‌الدین دارائی، ضمن تبریک به محمد ابراهیم برای موفقیت در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، ابراز امیدواری کرد تا با پیروی از قرآن کریم و تمسک به آموزه‌های این کتاب آسمانی، دو ملت ایران و پاکستان و سایر امت اسلامی بیش از پیش موفق و سربلند باشند.


بنا بر اعلام این خبر، همچنین در این دیدار قاری الازهری، از داروان برجسته بین‌المللی پاکستان و اکرام، از قاریان اعزامی به کشورمان در مسابقات قرآنی سال 93 نیز حضور داشتند، از میهمان‌نوازی و تلاش‌های ایران در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم قدردانی کردند.

 

شرکت هیأتی از اندیشمندان و دانشگاهیان کویت در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)


هیأتی از اندیشمندان و دانشگاهیان کویت، 9 خردادماه جاری برای شرکت در بیست‌وششمین سالگرد سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، عازم تهران می‌شوند.


این هیأت علمی که جمعی از شیفتگان امام خمینی (ره)هستند، روز شنبه، 9 خردادماه جاری در راستای گسترش روابط مردمی و فرهنگی بین دو کشور ایران و کویت راهی تهران می‌شوند تا در مراسم باشکوه ارتحال این فقیه فرزانه، شرکت کنند.


این هیأت کویتی افزون‌بر حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) و شرکت در دیگر برنامه‌های ستاد بزرگداشت ایشان، با تعدادی از مقامات و مسؤولان فرهنگی و علمی کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت.

 


گفتنی است، همه ساله به همین مناسبت مراسم و برنامه‌های متعددی در کویت برای ارج نهادن به مقام شامخ امام خمینی(ره)، برگزار می‌شود که براساس آن، بیش از 100 نفر از ایرانیان مقیم این کشور و علاقه‌مندان به نهضت امام (ره) حضور می‌یابند.


برگزاری کنفرانس «نگاهی به شرق‌شناسی فراتر از سیاست شرق و غرب» در مالزی


نخستین کنفرانس «نگاهی به شرق‌شناسی فراتر از سیاست شرق و غرب» در دانشگاه ناتینگام شهر کوالالامپور با مشارکت جبهه رنسانس اسلامی مالزی و رایزنی فرهنگی ایران در این کشور برگزار شد.


اندیشمندان، کارشناسان و محققان شرق‌شناسی، روز یکشنبه سوم خرداد در نخستین کنفرانس «نگاهی به شرق‌شناسی فراتر از سیاست شرق و غرب» در کوالالامپور مالزی، چگونگی ترویج افراط‌گرایی در جنوب شرق آسیا، وضعیت علوم اجتماعی در جامعه مالایو، مراحل دهگانه شرق‌شناسی و اهداف امپریالیسم در مطالعات شرق‌شناسی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.


در دومین روز از این کنفرانس، علی‌اکبر ضیایی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی، نفوذ افراط‌گرایی در مالزی، شمال این کشور، کامبوج، لائوس، ویتنام و تایلند را خطری برای منطقه دانست که دولت‌های منطقه باید برای آن چاره‌ای بیندیشند.


وی که مطالعاتی در زمینه اندیشمندان و ادبیات آلبانی دارد، در این کنفرانس به بررسی دیدگاه‌های اعتدال‌گرایانه نعیم فراشری، شاعر، نویسنده و مترجم این کشور پرداخت و گفت: نعیم با تفکرات مسالمت‌آمیز به دنبال شناخت اسلام بر اساس محبت و عشق بود.


این محقق ایرانی در ادامه گفت: این ادیب آلبانی تأکید داشت که اسلام را باید براساس محبت و عشق تعریف کرد که با تعریف شرق‌شناسان مادی‌گرا متفاوت بود. نعیم از نگاه فلسفی و عقلانی به جهان‌بینی اسلامی نگریسته است؛ اما زبان‌شناسایی غربی‌ها، استقرایی و مادی‌گرایانه است.

 


در ادامه حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، استاد قرآن، شرق‌شناس و معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور نیز در این کنفرانس به تشریح مراحل دهگانه شرق‌شناسی قبل از اسلام تا دوره مدرنیسم پرداخت.


وی در سخنان خود گفت: شرق‌شناسی از آغاز تاکنون تحولات و رویکردهای متفاوت مثبت و منفی را طی کرده است؛ هر چند در غالب دوره‌ها رویکرد منفی داشته اما اخیراً رویکرد مثبت قابل توجهی نیز در آن دیده می‌شود.


حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به آغاز اسلام‌شناسی غربیان، گفت: با ظهور حضرت محمد(ص) و عرضه اسلام به جهانیان، گروه‌هایی از غرب و شرق برای شناسایی دین اسلام وارد مدینه می‌شدند که دوره و نوع جدیدی از استشراق بود.


وی شروع اسلام‌شناسی مغرضانه را به قرن دوم هجری مرتبط دانست که تعدادی کشیش به بررسی مغرضانه اسلام پرداخته و کتاب‌هایی علیه اسلام نگاشتند.


معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور همچنین با اشاره به جنگ‌های صلیبی، اظهار کرد: اروپا در قرن 11 میلادی شاهد گسترش اسلام در این قاره و کم‌رنگ شدن سلطه کلیسا و حاکمان اروپایی بود و پذیرش اسلام توسط اروپاییان به دلیل آموزه‌های عقلانی و الهی و فطری، آینده کلیسا را به خطر انداخت؛ به همین دلیل آنها تصمیم به جنگ با مسلمین گرفتند.


وی همچنین گفت: شکوفایی دانش و تمدن مسلمین در قرون وسطی، غربیان را از خواب بیدار کرد و تصمیم به فراگیری دانش و تمدن مسلمانان گرفتند و غارت و انتقال هزاران کتب خطی کتابخانه‌های کشورهای اسلامی به کتابخانه‌های پاریس، برلین، لندن، نیویورک، رم و واتیکان، عامل رشد علمی غرب شده است.


حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به دوره بیداری اسلامی، گفت: ظهور اندیشه بیداری امت اسلامی از جمله جنگ‌های اعراب علیه صهیونیسم غاصب و قیام ضداستعماری ملت ایران علیه سلطه آمریکا و تجربه موفق 35 سال استقلال کامل یک ملت در برابر همه دولت‌های استعمارگر غربی، استکبار را به وحشت انداخت.

معاون بین‌الملل حوزه های علمیه کشور، این وحشت را عاملی دانست تا آمریکا و دولت‌های اروپایی باز برای سرکوب اندیشه بیداری اسلامی به توطئه‌های فراوانی دست بزنند و دوره جدید شرق‌شناسی آغاز شد.


وی لشکرکشی نظامی آمریکا و دول اروپایی به افغانستان، عراق و دخالت در امور داخلی کشورها، تأسیس ده‌ها پایگاه نظامی در کشورهای اسلامی و شرقی مانند عربستان، پاکستان، کویت و قرقیزستان، حمایت همه‌جانبه آمریکا و غرب از صهیونیسم، بلوکه کردن ثروت ایران و تحریم اقتصادی 35 ساله کشورمان و دخالت در 5 کشور اسلامی و ممانعت از بیداری اسلامی آنها را دوره جدید شرق‌شناسی دانست.


حجت‌الاسلام زمانی تأکید کرد: مستشرقان منصف باید فریادی علیه استشراق استعماری و دولت‌های غربی باشند و گفتمان علمی دوستانه را بین شرق و غرب آغاز کنند.


همچنین سید جواد میری، جامعه‌شناس و پژوهش‌گر فلسفه و تاریخ ادیان نیز به تشریح دیدگاه‌های مالکوم ایکس به عنوان یک نظریه اجتماعی پرداخت.


پس از آن سید فرید العطاس، عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه ملی سنگاپور نیز تأکید کرد که دنیای ملایو برای برخورد با علوم اجتماعی باید تعریف ویژه خود را داشته باشد و از درون خودش علم و فرهنگ را بومی‌سازی کند.


در ادامه نیز اسماعیل زینی، از ایران در مقاله‌ای به اهدف امپریالیسم در مطالعات شرق‌شناسی پرداخت و تاریخچه حرکت‌های استعماری برای تخریب جهان اسلام را تشریح کرد.


بنابر اعلام این خبر، نخستین کنفرانس «نگاهی به شرق‌شناسی فراتر از سیاست شرق و غرب» در دانشگاه ناتینگام شهر کوالالامپور پایتخت مالزی با مشارکت جبهه رنسانس اسلامی مالزی و رایزنی فرهنگی ایران در این کشور برگزار شد.
/993/301/گ

ارسال نظرات