فرهنگ انتظار، باوری مشترک بین مذاهب است
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجتالاسلام عزیزی، استاد حوزه علمیه روز گذشته در سلسله جلسات پرسش و پاسخ «پرسمان دینی» که با حضور عموم زائران در صحن جمهوری حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به زیباییها و نشانههای زمان ظهور، اظهار کرد: هر اتفاقی که در جهان تحقق مىیابد ناگزیر از نشانههایى است؛ در این میان ظهور امام عصر(ع) نیز از نشانه هایى برخوردار است تا بشریت متوجه نزدیک شدن و یا فرا رسیدن آن شوند.
وی با بیان این که ظهور منجی بشریت در دوران آخر زمان، باوری است قطعی و همگانی افزود: ادیان و شرایع توحیدی و غیرتوحیدی و بعضی از مکاتب بشری، نوید چنین روزی را به پیروان خویش دادهاند، در این میان، اسلام با مبانی قوی نظری و عملی موضوع ظهور را به صورت صحیح تبیین و واژه انتظار و منتظر مصلح را تشریح کرده است.
این استاد حوزه تصریح کرد: نشانهها و علایمی وجود دارند که شاخصههای کلی و عمومی ظهور را معرفی میکنند نظیر احادیث و روایاتی که از احوال و اوضاع مردمان آخر زمان خبر میدهند و از انحرافات و کج رویهایی که در آن دوره رخ میدهد سخن به میان آوردهاند که در واقع بیان علایم و نشانههای ظهور امام زمان(ع) است.
حجتالاسلام عزیزی افزود: بعضی از نشانهها و علایم ظهور نیز به صورت خاص و با شاخصهای ویژه در افراد، تبلور مییابد؛ برای مثال، نقل شده است که ظهور امام زمان(عج) در سال فرد و در روز فرد روی میدهد و یا افرادی با علایم خاص یا با اسم و رسم و با ویژگیهای مخصوص در آخر زمان ظهور و یا خروج میکنند.
وی گفت: نشانههای آسمانی و زمینی برای ظهور حضرت مهدی(ع) اتفاق میافتد که این آیات و نشانهها برای تولد و ظهور هیچ حجتی منظور نشده است.
دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر خراسان رضوی اظهار کرد: وظیفه رهبران و بزرگان دینی این است که برای جلوگیری از انحرافها و کج رویها، منجی و مصلح آخر الزمان را با تمام شاخصهها و خصال معرفی و برای ظهور او نشانهها و علایمی را بیان کنند تا مردم در تحیر و تردید نباشند.
وی ادامه داد: وقت ظهور آن حضرت براى هیچ کس جز خداوند متعال معلوم نیست و کسانى که وقت ظهور را تعیین مىکنند، دروغگو محسوب میشوند؛ ولى علایم و نشانههاى بسیارى براى ظهور آن حضرت در کتابهاى حدیث ثبت شده است./930/پ203/ب5