۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۲۶۷۱۹۹
آیت الله غروی در گفت وگو با رسا:‌

پذیرش نظام بازرسی های ویژه تحقیر ملت و تهدیدی برای امنیت کشور است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مذاکرات باید در راستای چارچوب های ترسیم شده از سوی رهبر انقلاب و مسؤولان عالی نظام به پیش برودٰ گفت: ایران باید با تأکید بر اصول خود باید تا آخر مذاکرات حضور داشته باشد.
آيت الله غروي

آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شاخصه های توافق مطلوب گفت: اگر تصور کنیم که در مذاکرات می توانیم همه نوع امتیازی بگیریم اما هیچ چیزی ندهیم، دچار اشتباه شده ایم به دلیل این که این مسأله مذاکره به شمار نمی رود.


وی افزود: متأسفانه گاهی تصور می شود که دولت ها و کشورها ابله هستند و می توان با بحث و گفت وگو سر آنها کلاه گذاشت و امتیازات بسیاری کسب کرد، باید توجه داشت که در این سری از مذاکرات مسأله بده بستان مطرح است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ما باید بر اساس چارچوب ها در مذاکرات حرکت کنیم، اظهار داشت: بر اساس این چارچوب ها مسائلی که برای نظام اولویت و اصالت دارد باید گرفته و چیزهای جانبی و بدون اهمیت که ممکن است بی اعتمادی را برای طرف مقابل به وجود بیاورد باید داده شود.


وی با اشاره به مبنا قراردادن تفاهم نامه لوزان برای توافق نهایی ادامه داد: اگر این مبنا بودن در راستای چارچوب کلی تبیین و ترسیم شده قرار دارد و همزمان با توافق تحریم ها برداشته می شود با مقاصد نظام هماهنگ و موافق است اما اگر طرف مقابل دبه کند طبیعتا با اهداف نظام همخوانی ندارد.


آیت الله غروی با بیان این که در تیم مذاکره کننده هسته ای مسائل دارای ابهام را با مسؤولان عالی نظام چک می کنند، ابراز داشت: نسبت به غنی سازی بومی باید حساس بود و نباید آن را از دست داد، در حدی که بتوان در صنایع و جنبه های علمی از صنعت هسته ای استفاده کرد باید از انرژی هسته ای بهره برد.


وی عنوان کرد: ایران اسلامی هیچگاه به دنبال بمب هسته ای نبوده و نیست و همواره در مسیرهای مطلوب از این صنعت استفاده می کند، همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر بنا است بازدید صورت گیرد باید در چارچوب متعارف باشد از همین رو هر زمان که دلشان بخواهد نمی توانند در کشور سرک بکشند.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه پذیرش بازرسی های فراتر از عرف را دارای پیامدهایی برای امنیت کشور دانست و خاطرنشان کرد: اگر این گونه بازرسی صورت گیرد دشمن از اسرار کشور و به ویژه اسرار نظامی آگاه می شود، ممکن است افراد بازرس ارتباط با شبکه های اطلاعاتی صهیونیستی داشته باشند تا اسرار را منتقل کنند.


وی اضافه کرد: حرکت فراتر از چارچوب های نظام تحقیر ملت و نظام است و جامعه این مسأله را نمی پذیرد؛ اگر قرار دادی مورد پذیرش باشد زمینه ای می شود تا شورای امنیت تحریم ها را بردارد، اگر تحریم ها برداشته شود دیگر جنبه قانونی پیدا نمی کند و اگر آمریکا هم تحریم هایی را وضع کند به جایی نمی رسد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ایران باید با تأکید بر اصول خود باید تا آخر مذاکرات حضور داشته باشد.


وی افزود: اگر طرف های مقابل بر خلاف آن چه که در بیانیه لوزان آمدهٰ عمل کنند ایران می تواند به جهانیان اثبات کند که اهل منطق بوده و به میز مذاکرات آمده اما غربی ها به تعهدات خود عمل نکردند، در این صورت کارشکنی غرب برای همگان ثابت می شود از همین رو است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند که کار ادامه پیدا کند./1323/ت302/ج

ارسال نظرات