۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۲۶۷۵۴۳
مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان:

استفاده از پتانسیل های مسجد در امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان گفت: در مساجد نباید فعالیت های جناحی صورت گیرد، اما از پتانسیل مسجد باید به عنوان محل بصیرت افزایی در عرصه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه استفاده شود.
حجت السلام رحمت الله نوروز زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام رحمت الله نوروز زاده، مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان شامگاه دوشنبه در جمع رؤسای شوراهای اسلامی، هیأت امناء مساجد و دهیاران منطقه مشهد اردهال کاشان در آستان حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) اردهال، با اشاره به این که همه ساله از بیستم تا پایان ماه شعبان به عنوان دهه تکریم و نکوداشت مساجد نامگذاری شده است، گفت: در این مدت مساجد با غبارروبی و تجهیز برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می شود.

 

وی افزود: یکی از وظایف فعالان در مساجد شناخت مسجد و باور مسجد به عنوان خانه خدا و مکان مقدس و درک تفاوت آن با حسینیه است، چرا که رفتار برخی از فعالان در مساجد نشان از عدم شناخت آنها از مسجد است.

 

وی با اشاره به این که انتخاب حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) به عنوان خادم مسجد نشان از عظمت جایگاه مسجد است و از طرفی آیات فراوانی در تشریح جایگاه مسجد نازل شده است، گفت: باور مسجد موجب خدمت و اهتمام بیشتر به مسجد می شود تا مسجد پویا، با نشاط و زنده نگه داشته شود.

 

حجت‌الاسلام نوروززاده گفت: از ظرفیت مسجد باید استفاده شود، چرا که مسجد فقط برای خواندن نماز و دعا نیست، بلکه این یکی از موارد استفاده از مساجد است و رهبر معظم انقلاب فرمودند: «مساجد باید به سوی مسجد النبی هدایت شوند»، یعنی همان‌گونه که پیامبر اکرم(ص) بعد از احداث مسجد النبی، از آن به عنوان پایگاه فرهنگی، آموزشگاه و محل رسیدگی به امور نیازمندان استفاده می کرد.

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان گفت: مساجد باید به عنوان یک پایگاه اجتماعی، محل رجوع افراد دارای مشکل و رفع مشکلات آنها و محل ارائه مشاوره باشد، چرا که مسجد پتانسیل رفع مشکلات جامعه را دارد.

 

وی با اشاره به این که در زمان پیامبر اسلام(ص) از مسجد به عنوان پایگاه سیاسی و نظامی استفاده می‌شد، گفت: در مساجد نباید فعالیت‌های جناحی صورت بگیرد، اما از پتانسیل مسجد باید به عنوان محل بصیرت‌افزایی در عرصه سیاسی و اجتماعی استفاده شود.

 

به گفته وی، در برخی از مساجد شاهد قفل بودن ذهن مدیریت مسجد و سنتی عمل کردن آن هستیم و  از برگزاری برخی جلسات بصیرت افزایی در مسجد جلوگیری می کنند.

 

دوران سنتی و موروثی اداره کردن مساجد گذشته است

وی با اشاره به این که مطالبه رهبری از فعالان مساجد استفاده از تمام پتانسیل های مساجد است، گفت: روحانی مسجد به عنوان مدیر مسجد شناخته می شود، از این رو هیأت امنای مساجد باید این حق را برای روحانیان قائل باشند تا آنها در تمام امور مسجد مشارکت داشته باشند.

 

حجت الاسلام نوروز زاده گفت: مردم باید در امور مساجد مشارکت داشته باشند و مسجد با مدیریت مشارکتی اداره شود، تا مردم از کم و کیف اتفاقات، درآمد و بدهی مسجد مطلع شوند، چرا که دوران سنتی و موروثی اداره کردن مساجد گذشته است.

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان با اشاره به این که به فرموده رهبر معظم انقلاب مساجد مردمی بوده اند و باید مردمی بمانند، گفت: مساجد نباید دولتی شود، اما در برخی از مواقع کمک های اندکی از سوی دولت به مساجد می شود که در طول این دو سال کمک های حداقلی نیز به مساجد انجام نشده است.

 

به گفته وی، نگهداری مسجد از ساخت مسجد مهم‌تر است، از این رو مسؤولیت متولیان مساجد به مراتب بیشتر از بنا کنندگان مساجد است و مسجد امروز با مسجد دیروز متفاوت است، از این رو مساجد باید به امکانات فرهنگی و ورزشی تجهیز شوند تا جوانان جذب مساجد شوند.

 

حجت الاسلام نوروز زاده با اشاره به این که برای مساجد باید جاذبه ایجاد کرد تا شاهد حضور نوجوانان در مساجد باشیم، گفت: در شهرستان کاشان با محوریت آیت الله نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان بین ادارات و سازمان های مختلف در جهت رسیدگی به امور مساجد، هماهنگی مناسبی وجود دارد./1307/پ202/ح

ارسال نظرات