۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۶۹۹۳۲
آیت الله طباطبایی نژاد:

متقین هیچگاه از عبادات خود راضی نمی شوند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در اصفهان در تبیین اوصاف متقین، گفت: انسان متقی هیچگاه اعمال و عبادات خود را کافی نمی داند و به اعمالش مغرور نمی شود.
آيت الله طباطبايي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، همزمان با نهمین روز ماه مبارک رمضان و در ادامه شرح خطبه متقین اظهار داشت: متقین به فرمایش امیرمؤمنان(ع) به طاعت اندک خشنود نمی شوند، و طاعت زیاد را زیاد نمی دانند، بنابراین خود را به کوتاهی در بندگی متهم می کنند، و از عبادت خود در وحشتند.


وی تصریح کرد: منشأ تقوا خداشناسی است، از این رو کسی که خدا را شناخته هیچ وقت حاضر نمی شود که بگوید این کار را برای خدا انجام داده ام، چرا که هر چه می کند برای خودش انجام داده است بنابراین هر چه انجام دهد، کم است.


عضو مجلس خبرگان رهبری افزود:  امام صادق(ع) می فرمایند: خدایا من چگونه تو را شکر کنم، که هرگونه شکر کنم، آن شکر باز شکر دارد.


وی با بیان این مطلب که گاهی برخی نماز شبی می خوانند، قرآن قرائت می کنند و عبادتی می کنند و فکر می کنند باید کلید بهشت را به آنها بدهند گفت: این انتظار نتیجه جهان بینی و خداشناسی غلط افراد است.


آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع)  اظهار داشت: هیچ کس با عملش به بهشت نمی رود بلکه هر که وارد بهشت شود از فضل خداست.


وی در توضیح این حدیث گفت: مثلا کسی ذکر گفته است و برای آن از خدا انتظار بهشت دارد، در صورتی که غافل است از این موضوع که زبان را کسی جز خدا به او نداده است و یا عقل انسان موهبت خداست که در غیر اینصورت فرد قدرت تشخیص خوب از بد را نداشت.


وی در ادامه اظهار داشت: این ماجرا مثل کسی است که به کسی بدهکار باشد، بنابراین از فرد طلبکار پولی را گرفته و به خود او پس دهد یعنی از این جیب در آورده به جیب دیگر بگذارد.


نماینده ولی فقیه در استان به مناجات حضرت در ابتدای این خطبه اشاره کرد و گفت: خداوند مخلوقات را آفرید در حالی که از اطاعتشان بی نیاز و از گناهشان ایمن بود، زیرا عصیان عاصیان به او زیان نمی رساند، و طاعت مطیعان او را سود نمی دهد و این گونه است که هر که وارد بهشت شود از فضل خداوند است.


وی تأکید کرد: البته که فضل خداوند شامل حال همه نمی شود، بلکه شامل حال کسانی می شود که نعمت ها و موهبت های الهی را در راه خدا به کار گرفته باشند./1305/پ202/ب4

ارسال نظرات