۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۷۰۲۵۲
آیت الله سبحانی:

یهود با یک دست پیمان می بندد و با دست دیگر می شکند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی، هم‌پیمانی یهودیان با کفار قریش را از قطعات ننگین تاریخ برشمرد و گفت: یهودیان توانستند اتحاد عجیبی و سه ضلعی را علیه اسلام به وجود آورند و مدینه را محاصره کنند؛ اما در پشت خندق مدینه متوقف شدند و تلاش می‌کردند که روحیه مسلمانان را تضعیف کرده و وارد مدینه شوند.
سلسله مباحث تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مجتمع عالي فقه و اصول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، با تسلیت رحلت ام‌المؤمنین خدیجه(س) اظهار داشت: حضرت خدیجه(س) نخستین بانویی است که به پیامبراکرم(ص) ایمان آورده است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم به جایگاه و مقام حضرت خدیجه(س) اشاره کرد و گفت: زن فرعون، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه زهرا(س)، چهار بانوی الگو و نمونه جهان هستند که به ترتیب نام دو نفر در قرآن و نام دو نفر دیگر از ایشان در سنت ذکر شده است.

 

وی با اشاره به علاقه پیامبراکرم(ص) نسبت به حضرت خدیجه(س) خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) درباره ام‌المؤمنین خدیجه(س) فرمودند «خدیجه در زمانی به من ایمان آورد که همه مرا رها کرده بودند و تمام ثروتش را برای نشر اسلام به من سپرد». 

 

حضرت آیت الله سبحانی افزود: پیامبر(ص) در طول یک ماه، دو حامی و یاورش یعنی حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) را از دست داد؛ بنابراین آن سال را «ام الحزن» نامگذاری کرد.

 

وی در ادامه به تفسیر آیه هفتم سوره احزاب پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) در طول رسالت شان، غزوه ها و سریه هایی داشتند که غزوه‌ها را خودشان رهبری کردند و در سریه‌ها، افرادی را به عنوان رهبر و فرمانده مشخص فرمودند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در میان این غزوه‌ها، جنگ بدر، احد، خندق و طائف از شرایط خاصی برخوردار بوده است که در سوره احزاب به جنگ خندق و اتحاد یهودیان با کفار قریش اشاره می‌فرماید.

 

وی پیمان شکنی را خصیصه یهودیان خواند و ابراز داشت: یهودیان با یک دست پیمان می‌بندند و با دست دیگر پیمان شکنی می‌کنند؛ چنان که سه طایفه از یهودیان در مدینه پیمان شکنی کردند و برای نابود کردن شعار توحید با کفار قریش در غرب و مشرکان شرقی مدینه هم‌پیمان شدند.

 

حضرت آیت الله سبحانی، هم‌پیمانی یهودیان با کفار قریش را از قطعات ننگین تاریخ برشمرد و تصریح کرد: یهودیانی که خودشان را موحد و تابع تورات می‌دانستند؛ برای از میان برداشتن پیامبر خاتم(ص) با کفار قریش به صورت موقت هم‌پیمان شدند و لشکر بزرگی را در آن دوره جمع کردند.

 

وی با اشاره به مکر و نیرنگ یهودیان یادآور شد: در آن زمان که راه‌های ارتباطی بسیار ضعیف بوده است؛ یهودیان توانستند اتحاد عجیبی و سه ضلعی را علیه اسلام به وجود آورند و مدینه را محاصره کنند.

 

مفسر برجسته قرآن کریم به استقامت پیامبراکرم(ص) و اصحاب در برابر اتحاد کفر، شرک و نفاق اشاره کرد و افزود: پیامبر(ص) با مسلمانان مشورت کرد و در نهایت تاکتیک سلمان، افسر ایرانی‌اش را پذیرفت و مسلمانان اطراف مدینه را به طول شش کیلومتر و به عمق و پهنای سه متر، خندق کندند.

 

وی اعتماد به نفس و همت مسلمانان را مهم خواند و خاطرنشان کرد: دشمنان در پشت خندق مدینه متوقف شدند؛ اما تلاش می‌کردند که روحیه مسلمانان را تضعیف کرده و وارد مدینه شوند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به تصویرسازی قرآن از وحشت مسلمانان در این جنگ یاد‌آور شد: اگر روحیه و همت مسلمانان تضعیف شود، نمی‌توانند بر دشمن غلبه کنند؛ چنان که عمربن‌عبدود بعد از عبور از خندق با رجزخوانی و شعار علیه عقاید مسلمانان به تضعیف روحیه آنها پرداخت.

 

وی به پیروزی اسلام بر کفر اشاره و تأکید کرد: اگر عنایت خداوند، هوشیاری پیامبراکرم(ص) و رشادت حضرت علی(ع) نبود، مسلمانان پیروز نمی‌شدند؛ چنان که قرآن نیز به امدادهای غیبی اشاره می‌کند.

 

حضرت آیت الله سبحانی، داستان‌های قرآن را واقعی و دارای نکته خواند و گفت: اغلب داستان‌ها همچون شاهنامه، واقعیت ندارد؛ اما تمام آیات قرآن دارای نکته و واقعیتی است که با خواندن آن به رنج‌ها و مجاهدت‌هایی که برای اسلام کشیده شده است پی‌ می‌بریم./908/پ201/ج

ارسال نظرات