۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۷۰۵۳۲
استاد حوزه علمیه:

قلب انسان حرم خدا است و غیر خدا در آن راه پیدا نمی‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: قلب انسان حرم خدا است و غیر خدا در آن راه پیدا نمی‌کند.
حجت ااسلام و المسلمين صمدي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام داوود صمدی آملی، استاد حوزه علمیه در سخنرانی یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد جامع اعظم تجریش با اشاره به فرایضی از دعای مناجات الشاکرین از امام سجاد (ع)، گفت: خدایا نعمت های تو ما را از عبادت غافل کرده است، ریشه فضل تو مرا از ستایش تو ناتوان کرده است، پیوسته بودن احسان تو مرا از یاد سپاس تو باز داشته است و بخشش های پی در پی تو مرا از یافتن رحمت های تو درمانده کرده است.

 

وی در ادامه اظهار داشت: امام سجاد(ع) در این مناجات در مقام عجز شکرالهی است و عجز از شکر بالاتر از شکر الهی است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که نعمت های خداوند پیوسته بر انسان نازل می شود، عنوان کرد: تول بخش های خداوند پی در پی است، این که گفته می شود شخصی زتوله است به این معنی است که بخشش او پی در پی است مثل صاحب خانه ای که بدون تعارف به مهمان از او پذیرایی می کند.

 

حجت الاسلام صمدی آملی خاطرنشان کرد: سعه وجودی انسان به قدری است که می تواند دنیا را ببلعد و سپس از خدا در خواست بیشتری می کند و این ظرفیت انسان است.

 

وی اظهار داشت: وقتی برکات به سمت عالم طبیعت مثل آمدن باران بر دریا می آید به آن فیض گفته می شود، فیض فضل خدا از کل نظام هستی برمی خیزد، ما به این فیض مشغول شده ایم و فراموش کرده ایم از فیاض تشکر کنیم، اگر خدا نم نم به ما می بخشید ما نیز نم نم از او تشکر می کردیم.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که یکی از اشکالاتی که به مسیر عرفانی وارد می‌شود، این است که چرا افراد در این مسیر از خود بی خود می شوند، بیان کرد: ما از نعمت های خدا غافل هستیم، این نعمت ها را استفاده می کنیم، توجه به فیض و فیاض نداریم و به دنبال این هستیم تنها مستفیض باشیم.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به این که هر کس که غرق عرفان شود، عنان اختیار از دست او می رود، گفت: به اشخاصی که به دنبال مسیر عرفانی هستند، توصیه می شود که با استاد این مسیر را طی کنند چرا که هر چه شخص جلوتر می‌رود راه باریک می شود، راه دشواری است و از تار مو هم باریک تر است و شخص نمی‌دانند که در مسیر حضور یا غفلت است.

 

وی با تأکید بر این که شخصی که تطهیر نشده باشد، نمی تواند وارد مسیر شود، تصریح کرد: تا زمانی که خلق و خوی بدی ریشه کن نشده باشد، وارد شدن در این مسیر ضرر دارد همانند عسلی که شفا بخش است برای انسان بیمار وبای او می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که در کنار خانه خدا هم امکان دارد که شخص به بی راهه رود، گفت: ممکن است که قوه متخیله او به بی راهه برود و این شخص کسی است که در مسیر ناصحیح قرار دارد.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به لطایف دعای کمیل گفت: برای رسیدن به افق های بلند دعای کمیل لطافت ها و حقایق آن باید قلندروار وارد آن شویم در صورتی که اشتغال به فیض، غفلت از فیاض، اشتغال به خلق و دوری از حق ما را برای رسیدن به آن با مشکل مواجه کرده است.

 

وی در ادامه دعای مناجات الشاکرین گفت: امام سجاد (ع) می فرمایند که مقام و گشایش های نعمت تو از بس که بسیار است موجب غفلت من شده است، در نعمت غرق شده ام و این نعمت ها را به چشم مادی نمی بینیم.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) گفت: ایشان می فرمایند که اگر بنا به اراده تکوینی خدا باشد همه شما مومن می شوید تا هیچ خطا و اشتباهی در کارهایتان نباشد.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به سخن حضرت علی(ع) در دعای کمیل، بیان کرد: اگر قسم الهی نبود که جهنمی ها به جهنم بروند آتش جهنم سرد می‌شد اما سرشت برخی طوری است که باید سوزانده شود تا سالم شوند.

 

وی افزود: شاکله انسان طوری است که مثل آهن که برای تبدیل شدن به شمشیر به کوره نیاز دارد با سوز و گداز خالص می شود.

 

استاد حوزه علمیه تمام آنچه خدای متعال آفریده است را سلامی از اسماء الهی دانست و خاطر نشان کرد: سایه آفتاب، اعضا و جوارح سلام است، خدا ناسلامتی نیافریده است، خدا هم سلام و هم سالم است برای همین نام خدا سلام و علیک سلام را به یک دیگر تقدیم می کنیم.

 

حجت الاسلام صمدی آملی در ادامه مناجات امام سجاد(ع) گفت: ایشان می فرمایند که تنها راهی که در برابر محبت های پی در پی تو دارم این است که تقصیر را بپذیرم که اهمال و کوتاهی کرده ام.

 

وی با اشاره به جمله از استاد طبری گفت: وی به زبان طبری می گوید که خدایا من نه اهل دنیا و نه اهل آخرت هستم من اهل دل و جان دلبر هستم.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: ایشان می فرمایند که قلب حرم خدا است و غیر خدا را در حرم خدا جا ندهید.

 

حجت الاسلام صمدی آملی در پایان صحبت های خود با تأکید بر این که شب بهترین زمان دیدار خدای متعال است، خاطر نشان کرد: البته در روز هم می توان عبادت کرد اما به دلیل این که کسب و کار در روز برای امرار معاش صورت می گیرد، بهترین زمان دیدار خداوند در شب و شب زنده داری های خالصانه است./818/پ202/ح

ارسال نظرات