۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۲۷۱۹۴۷
آیت الله موسوی جزایری:

حدیث ثقلین دلیل متقنی برای ضرورت رجوع به اهل بیت در احکام الهی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری با اشاره به این که دلایل بسیاری بر اثبات پیروی و دریافت احکام الهی از ائمه اطهار(ع) وجود دارد، گفت: حدیث ثقلین به عنوان حدیثی متواتر دلیل متقنی برای اثبات رجوع به اهل بیت(ع) است.
آيت الله موسوي جزايري ، امام جمعه اهواز و نماينده ولي فقيه در خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، سحر امروز در سلسله جلسات شرح زیارت جامعه کبیره که از سیمای خوزستان پخش می‌شود، با اشاره به ادامه زیارت جامعه کبیره «وَ أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ جَاهَدْتُمْ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَعْلَنْتُمْ دَعْوَتَهُ وَ بَیَّنْتُمْ فَرَائِضَهُ وَ أَقَمْتُمْ حُدُودَهُ وَ نَشَرْتُمْ شَرَائِعَ أَحْکَامِهِ وَ سَنَنْتُمْ سُنَّتَهُ وَ صِرْتُمْ فِی ذَلِکَ مِنْهُ إِلَى الرِّضَا وَ سَلَّمْتُمْ لَهُ الْقَضَاءَ» ابراز داشت: مسلمانان اعتقاد دارند که سنت رسول خدا(ص) یا باید سند معتبر و یا از ائمه اطهار(ع) بیان شود.

 

وی با تأکید بر این که دلایل بسیاری بر اثبات پیروی و دریافت احکام الهی از ائمه اطهار(ع) وجود دارد، عنوان کرد: در این باره روایات بسیاری که مهم ترین آنها حدیث ثقلین است وجود دارد.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: این حدیث به صورت متواتر یعنی این که به قدری نقل شده که برای انسان یقین آور است.

 

امام جمعه اهواز گفت: خداوند در قرآن ذکر کرده که هر چیزی که رسول اکرم(ص) انجام می‌دهد را پیروی و از مسائلی که نهی می‌کند خودداری کنید.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به این که ثقل یعنی چیز سنگین و مقصود از سنگین در این حدیث عظمت و اهمیت موضوع است، بیان داشت: اگر به قرآن کریم و اهل بیت(ع) تمسک جست و به آنها وصل شد انسان گمراه نخواهد شد؛ این دو ثقل از یکدیگر تا روز قیامت و در حالی که با هم وارد صحرای محشور شوند جدا نخواهند شد.

 

آیت‌الله موسوی جزایری گفت: منابع اهل سنت بسیاری حدیث تقلین را ذکر کرده اند که عبارت از صحیح ترمذی، ج 5، ص 663-662، 328 به نقل از بیش از 30 نفر از اصحاب، مستدرک حاکم، فصل «فضیلت اصحاب»، ج 3، ص 109، 110، 148، 533 و خصایص نسایی، ص 21، 30 است.

 

وی با اشاره به سخنی از علمای اهل سنت به نام ابن حجر در کتاب صواعق محرقه بیان داشت: کسانی که پیامبر اکرم(ص) مسلمانان را به آنها به عنوان اهل‌بیت(ع) ترغیب کرده کسانی هستند که به کتاب خدا و سنت پیامبراکرم(ص) آگاه هستند.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: خداوند آنها را از هرگونه پلیدی و ناپاکی دور کرده است؛ پروردگار شرافت و جایگاه آنها را بالا برده و به آنها کرامت و فضیلت بیش از حد نصیب کرده است.

 

امام جمعه اهواز تصریح کرد: حدیث ثقلین به عنوان حدیثی متواتر دلیل متقنی برای اثبات رجوع به اهل بیت(ع) است./9453/پ202/ح

ارسال نظرات