۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۷۲۵۵۱
آیت الله سبحانی:

رفتار و گفتار مناسب روحانیان موجب تقویت دین است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی، مردم شهرهای قم و مشهد را الگوی جامعه خواند و گفت: اگر مردم شهرهای مذهبی قم و مشهد در تجارت، حجاب، صداقت و پاکی الگو باشند، مردم دیگر شهرها نیز به آنها تمسک می‌کنند؛ اما اگر بد عمل کنند، ضرر مضاعف و تأثیر نامناسبی در جامعه دارد.
سلسله مباحث تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مجتمع عالي فقه و اصول سلسله مباحث تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مجتمع عالي فقه و اصول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع) اظهار داشت: سلام و درود بر امامی که در خانه خدا به دنیا آمد و در خانه خدا به شهادت رسید؛ یعنی از خدا آغاز و به خداوند نیز ختم شد.

 

وی در ادامه تفسیر سوره احزاب ابراز داشت: خداوند در این سوره به موقعیت و جایگاه خاص همسران پیامبر(ص) اشاره می‌کند که اگر عمل صالح و کار خیر انجام دهند، اجر آنها مضاعف است و در مقابل گناه و خطای آنها نیز عذاب مضاعفی به دنبال خواهد داشت.

 

مفسر برجسته قرآن کریم به عدالت و حکمت خداوند اشاره و تأکید کرد: پاداش و جزای مضاعف برای همسران پیامبر(ص) از روی حکمت و عدالت است؛ زیرا آنها عالم به احکام الهی هستند و با توجه به جایگاهشان برای مردم الگو می‌باشند؛ از این‌رو اصلاح و افسادشان بیشتر است.

 

وی مردم شهرهای قم و مشهد را الگوی جامعه خواند و خاطرنشان کرد: مردم قم در جوار حضرت فاطمه معصومه(س)‌ و حوزه علمیه زندگی می‌کنند؛ همچنین مردم مشهد در جوار حرم امام رضا(ع) هستند؛ از این‌رو باید در انجام امور شرعی، رفتار و گفتار برای دیگران الگو باشند.

 

حضرت آیت الله سبحانی افزود: اگر مردم شهرهای مذهبی قم و مشهد در تجارت، حجاب، صداقت و پاکی الگو باشند، مردم دیگر شهرها نیز به آنها تمسک می‌کنند؛ اما اگر بد عمل کنند، ضرر مضاعف و تأثیر نامناسبی در جامعه دارد.

 

وی به حساب روز قیامت اشاره و تصریح کرد: خداوند در قیامت براساس عقل و درک مردم، قضاوت می‌کند؛ از این‌رو در روایت است که هفتاد گناه از فرد جاهل بخشیده می‌شود‌؛ پیش از آن که یک گناه از فرد عالمی بخشیده شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: رفتار و گفتار روحانیان باید آنگونه باشد که دین مردم تقویت شود؛ چنان که انسان با وارد شدن به منزل عالم و بزرگی به یاد خدا می‌افتد و از او الگو می‌گیرد.

 

حضرت آیت الله سبحانی به روشنگری قرآن کریم در همه اعصار اشاره کرد و گفت: قرآن همانند آفتاب بر همه زمان‌ها و قرن حاضر می‌تابد و روشنگری می‌کند؛ بنابراین تکلیف همه انسان‌ها روشن است./908/پ201/ج

ارسال نظرات