۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۷۳۴۰۴
آیت الله سبحانی:

عصمت اهل بیت موجب سلب اختیار ایشان نیست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی به عصمت اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: عصمت اهل بیت(ع) با اختیار آنها منافاتی ندارد؛ یعنی عصمت موجب نمی‌شود که از معصوم سلب اختیار شود؛ بلکه ایشان می‌توانند گناه انجام دهند؛ اما به پیامدها و آسیب‌های آن واقف هستند و گناه را با اختیار انتخاب نمی‌کنند.
سلسله مباحث تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مجتمع عالي فقه و اصول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد به تفسیر سوره احزاب پرداخت و اظهار داشت: خداوند در آیه «انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» به عصمت پنج تن آل عبا اشاره دارد.

 

مفسر برجسته قرآن کریم به کلمه «اهل بیت» در سوره احزاب اشاره کرد و افزود: کلمه «اهل بیت» فقط درباره خانه خاصی مطرح می‌شود؛ زیرا خداوند از همسران پیامبراکرم(ص)‌ با نام «بیوت» نام می‌برد، از این‌رو منظور از این کلمه، خانه امیرمؤمنان علی(ع) و حضرت زهرا(س) است.

 

وی به عصمت اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: اهل بیت(ع) از عقیده باطل و اعمال قبیح پاک هستند و به طور قطع و یقین، عصمت اهل بیت(ع) از این آیه برداشت می‌شود و ایشان از مقام و منزلت ویژه‌ای در پیشگاه خداوند برخوردار هستند.

 

حضرت آیت الله سبحانی افزود: هر پیامبری معصوم است؛ اما هر معصومی پیامبر نیست؛ از این‌رو اهل بیت(ع) نیز معصوم هستند و این مسأله مختص پیامبران الهی نیست.

 

وی به اختیار داشتن معصومان(ع) اشاره و تأکید کرد: عصمت اهل بیت(ع) با اختیار آنها منافاتی ندارد؛ یعنی عصمت موجب نمی‌شود که از معصوم سلب اختیار شود؛ بلکه ایشان می‌توانند گناه انجام دهند؛ اما به پیامدها و آسیب‌های آن واقف هستند و گناه را با اختیار انتخاب نمی‌کنند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: معصومان عظمت و شکوه خداوند را مشاهده می‌کنند؛ بنابراین این ویژگی در آنها عصمت را ایجاد می‌کند و با مشاهده پیامدها و آثار گناه از آن چشم‌پوشی می‌کنند.

 

وی به سخنان دانشمندان اهل سنت درباره اهل بیت(ع) اشاره کرد و یادآور شد: پیامبراکرم(ص) هشت ماه تمام، هنگام رفتن به مسجد بر در خانه اهل بیت(ع) آیه تطهیر را تلاوت می‌کردند؛ همچنین جریان کشیدن عبا بر سر اهل بیت(ع) و سفارش‌های دیگر نیز برای مشخص شدن ایشان بوده است.

 

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: متأسفانه هنوز هم اهل بیت(ع) شناخته‌ شده نیستند و ما نتوانسته‌ایم اهل بیت(ع) را به صورت صحیح معرفی کنیم یا شرایط به ما اجازه نداده است که اگر مسلمانان در اطراف ایشان جمع می‌شدند؛ امروز شاهد این جنایات و خونریزی‌ها نبودیم./908/پ201/ش

ارسال نظرات