۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۲۷۴۱۰۳
حجت‌الاسلام علوی:

عدم رعایت عفت عمومی جامعه اسلامی را از درون تخریب می‌کند

خبرگزاری رسا ـ دکترای فقه و مبانی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که عدم رعایت عفت عمومی، جامعه را متعصب از این بدحجابی می کند، گفت: با این اقدام بنیان جامعه متزلزل می شود، همچنین چنانچه بنیان خانواده‌ها و جامعه متزلزل شد، جامعه از درون تخریب می‌شود و چیزی از ارزش‌ها باقی نمی ماند.
حجاب و عفاف

حجت الاسلام سید جعفر علوی،دکترای فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که عفاف و حجاب اگرچه در اغلب اوقات به عنوان مترادف استفاده می شوند، اما هرگز به یک معنا نیستند، اظهار کرد: در حقیقت حجاب به معنای پوشش است که برای خانم ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، اما عفاف به معنای خویشتن داری و کنترل غرایز درونی است، از این رو عفاف فقط برای خانم ها مطرح نیست، بلکه برای آقایان نیز به کار می رود.


این دکترای فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: همچنین لازمه این که یک فرد عفیف باشد، این است که چه مرد و چه زن هر دو باید خویشتن دار باشند، در حقیقت هر کس بخودی خود حد و مرز حجاب خاصی را دارد اما متاسفانه آن چه که امروز در بحث حجاب دیده می شود، چندان پسندیده نیست که باید تعدیل  شود.


شخص بد حجاب، با پایبند نبودن به وظایف دینی باید نگران عقوبت الهی باشد

وی با اشاره به ضرورت حفظ عفاف و حجاب برای زنان جامعه اسلامی، تصریح کرد: در زمینه بحث حجاب و عفاف، رعایت شدن این امر از جهات مختلفی قابل توجه و بررسی است زیرا که به لحاظ فردی شخصی که حجاب را رعایت می کند، اولا یک وظیفه دینی را انجام می دهد؛ ثانیا زمانیکه این امر حجاب رعایت نمی شود، در وهله اول ناراحتی آن به خود فرد باز می گردد که به دستور اولیاء الله عمل نکرده است و باید نگران عقوبت های الهی باشد.


حجت الاسلام علوی با اشاره به پایبندی به حجاب و اصول اخلاقی خاطر نشان کرد: به نظر بنده در مسائل فردی انجام وظیفه مهم و ارزشمند است،  ثانیا کسی که پایبند به حجاب و اصول اخلاقی باشد، از آسیب های فردی در امان می مانند زیرا که در این قضیه کسانی که حجاب را رعایت می کنند، خداوند برای آن ها پاداش هایی را در نظر گرفته است و از امنیت روانی برخوردار می شوند و به آرامش روحی می رسند، اما در مسائل اجتماعی در صورتی که عفت را حفظ نکنیم اعتماد ها خود به خود از دست می رود.


دکترای فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد افزود: علاوه بر این، آرامش علاوه بر خانواده عفیف، جامعه را نیز برخوردار می کند اما عدم رعایت عفت در برخی مواقع، جامعه را متعصب از این بدحجابی می کند و بنیان جامعه متزلزل می شود و اگر بنیان خانواده ها و جامعه متزلزل شد، جامعه از درون تخریب می شود و چیزی از ارزش ها باقی نمی ماند.


دشمن روی بد حجابی به عنوان یکی از مؤلفه های دینی  و معرفتی سرمایه گذاری کرده است

وی با اشاره به پیامد های گسترش بدحجابی در جوامع دینی اظهار کرد: هنگامی که بدحجابی به ویژه برای قشر نوجوان و جوان که در آن ها  کنترل هیجانات دشوار تر است ، اتفاق افتاد، کسانی که ضعیف و متزلزل هستند در این زمینه گرفتار می شوند و ذهنشان نیز با چنین مسائلی مغشوش می شود. همچنین هنگامی که بی بند و باری ، بد حجابی و بی عفتی گسترش پیدا کرد، تمرکز از انسان گرفته می شود و  فعالیت های اقتصادی، فعالیت های درسی و زمینه های حاشیه ای به کلی مورد تخریب قرار می گیرد و در این زمینه ها دچار افت شدید دینی و معرفتی می شود.

 

حجت الاسلام علوی با اشاره به فعالیت دشمن بر روی رواج بدحجابی در جامعه و راهکارهای مقابله با آن یادآور شد: برای عده ای بدحجابی و بی عفتی گناه تلقی می شود، همچنین گاهی زمینه های یک گناه در جامعه اسلامی و مؤمنین بیشتر به چشم می خورد و اثرات مخرب زیادی نیز دارد.


وی ادامه داد: در بحث حجاب  و عفاف و ترویج آن، بدحجابی یک گناه تلقی می شود، اما گسترش آن  پیامد هایی دارد که هر کدام از این پیامد ها به نوبه خود یک آسیب ایجاد می کنند، به همین جهت چون اثرات مخرب بد حجابی فراوان است، دشمن روی این موضع به خوبی سرمایه گذاری کرده است زیرا که توجه به شعاع تاثیر این مساله در جوامع فوق العاده چشمگیر است.


شناخت بد حجابی به عنوان یک ناهنجاری، زمینه فرهنگ سازی دینی آن را فراهم می کند

دکترای فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به برخورد با بدحجابی از دریچه اجبار و برخورد های سلبی افزود: برخورد با بدحجابی فراوان مطرح می شود و به تبع آن موافقان و مخالفان متعصبی دارد. امروزه چه در جوامع اسلامی و چه غیر اسلامی و در کشور های مختلف برخورد متفاوتی با ناهنجاری هایی همچون سرقت و دزدی صورت می گیرد و بی حجابی نیز همانند سرقت و دزدی یک ناهنجاری است.


حجت الاسلام علوی با بیان این که همواره باید با فرهنگ سازی جلو آمد و با برخی اجبارها و محدودیت ها جلوی دشمن ایستاد، تصریح کرد: باید با برخی اجبارها جلوی حرکات دشمن را گرفت زیرا که هر دوی این زمینه ها با هم می تواند به نتیجه برسد، گاهی لازم است تا با پلیس و برخی محدودیت‌ها جلوی بخشی از حرکت های ناصحیح و خطا را گرفت، در جوامع موفق باید روی فرهنگ مردم کار کرد، یعنی باید زمینه های سرقت حذف شود. همچنین ما باید با پیگیری های جدی، زمینه های قطعی حجاب و عفاف را فراهم کنیم و در کنار آن فرهنگ سازی کنیم.


وی با اشاره به ارزش ها و ضد ارزش های اخلاقی در سیر رسیدن به حجاب، خاطرنشان کرد: در بحث اعتیاد و قتل همه می پذیرند که اینها ضدارزش است و باید کنار گذاشته شود اما در بحث عفاف و حجاب برخی‌ها به عنوان یک کار زشت و یک ناهنجاری قبیح آن را باور ندارند و اگر ما بدحجابی را به عنوان یک سرقت و حتی بدتر از سرقت ببینیم، به راحتی از کنار آن نمی‌گذریم. بنابراین تا مسیری باید سراغ جبر رفت، پس از آن به سراغ فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ آن در جوامع برویم./864/ت302/ح

ارسال نظرات