ارزش کار مخلصانه انسان در پیشگاه خداوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) دوشنبه شب در ادامه سلسله دروس اخلاق ماه مبارک رمضان با موضوع شرح دعای 45 صحیفه سجادیه با عنوان دعای وداع رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزارشد، گفت: صلوات مراتب گوناگونی دارد که با یکدیگر یکسان نیستند.
وی افزود: صلواتی که بر رسول اکرم(ص) فرستاده می شود با سایر پیامبران متفاوت است، امام سجاد(ع) در این دعا عرضه می دارند خداوندا بر پیامبر اسلام و ائمه طاهرین(ع) صلوات بفرست و ریزش این صلوات و رحمت را شامل حال ما نیز بگردان.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی ریزش های صلوات بر ائمه طاهرین(ع) شامل انسان می شود، اظهار داشت: به عنوان مثال هدف باغبان آبیاری گل یا درختان میوه است اما در جریان همین آبیاری علف های هرز و کم خاصیت نیز از آن آب بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: صلوات بر پیامبر ابعاد گوناگونی دارد، انسان نباید طمعی نسبت به فهم حقیقی نزول صلوات داشته باشد؛ عقل فقط می تواند مصادیق محسوسات را درک کند از همین رو عقل انسان در مسائل فراتر از محسوسات نمی تواند ورود کند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حقیقت مسائل زمانی که فراتر از محسوسات می رود انسان به راحتی نمی تواند درک کند، ابراز داشت: رحمت عام خداوند متعال شامل همه موجودات می شود اما صلوات رحمت خاص است که به مقام و منزلت شخص می افزاید و سبب ترقی می شود.
وی عنوان کرد: صلوات درخواست رحمت از خداوند است وگرنه انسان که خود چیزی ندارد، انسان از خداوند متعال در خواست می کند که خدای متعال بر پیامبر اسلام و ائمه طاهرین(ع) صلوات بفرستد و بر درجات آنان بیفزاید.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اهتمام به صلوات در دعاها و مناجات خاطرنشان کرد: در آداب دعا وارد شده که انسان در اول و آخر دعا باید صلوات بفرستد، حکمت این ادب این است که خداوند می فرماید من خجالت می کشم دو طرف دعا را مستجاب کرده اما آن یک دعا را به اجابت نرسانم.
وی اضافه کرد: در انگیزه های آگاهانه انسان فقط خواسته خود مطرح نیست به عنوان مثال زمانی که مادری در کودکی از فرزند خود مراقبت می کند از او انتظاری ندارد، زمانی که انسان علاقه شدیدی به شخصی داشته باشد دوست دارد به او خدمت کند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که هر مخلوقی هرکاری انجام می دهد در نهایت برای خودش است، گفت: تفاوت خودخواهی و دیگرخواهی در مرتبه انگیزه آگاهانه انسان است.
وی افزود: معمولا انسان برای رسیدن به دعا و خواسته خود صلوات می فرستد اما کسانی هستند که فقط به عشق رسول اکرم(ص) صلوات می فرستند، اگر کسانی محبت حقیقی به اهل بیت طاهرین(ع) داشته باشند صلوات آن ها ارزش بسیار خواهد داشت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که معمولا ارزش ها در نزد انسان بر اساس محسوسات است، اظهار داشت: باید دانست که ارزش هایی وجود دارد که با مقیاس های دنیوی قابل سنجش و اندازه گیری نیست.
وی ادامه داد: خداوند متعال بندگانی دارد که عنایت های خاصی به آن ها می کند و کسی نمی داند که آن بندگان چه مسائلی را درک می کنند؛ از ناحیه خداوند متعال برای رحمت محدودیتی وجود ندارد اما ظرف دریافت در افراد گوناگون است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که انسان نباید تصور کند که فقط مفاهیمی که می داند در عالم وجود دارد، ابراز داشت: انسان ها معمولا از مسأله روح غافل هستند، اگر انسان سخن می گوید از جانب روح بوده و بدن فقط ابزار است.
وی عنوان کرد: روح هیچگاه نمی میرد بلکه از عالمی به عالم دیگر می رود، اگر به انسان گفته شود که اشخاصی غیر از بدن و روح چیز سومی نیز دارند باور نمی کنند؛ برای انبیا و ائمه طاهرین(ع) وجود دیگری به نام نور وجود دارد.
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: اگر به انسان گفته می شود برای پیامبر اسلام از خداوند متعال طلب صلوات کند مربوط به بعد و زندگی دنیوی پیامبر شده و سبب ترقی تدریجی می شود، اگر ثوابی به پیامبر اسلام هدیه شود سبب ترقی و رشد مرتبه دنیوی وجود ایشان می شود.
وی اضافه کرد: تمام کارهای خیر شعاعی از نور وجودی رسول اکرم(ص) است، از همین رو اگر ثوابی هدیه یا صلواتی فرستاده شود به مرتبه نوری ایشان نمی رسد؛ وجود نوری پیامبر اسلام نهایت مرتبه ای که مخلوق می تواند به آن برسد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که انسان باید با محبت و طاعت کاری کند که گوشه چشمی به او بشود، گفت: گاهی برخی کارها در دنیا و در ظاهر همانند یکدیگر هستند اما ارزش آن ها در پیشگاه خداوند بسیار متفاوت است.
وی افزود: اگر انسان کار خالصی انجام دهد ارزش بی نهایت دارد اما اگر کار او ناخالصی داشته باشد کار او دچار افت ارزش می شود./1323/پ201/ش