۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۲۷۷۰۹۵
امام جمعه تسوج:

نماز جمعه دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است/ نماز جمعه حافظ مصالح دین و دنیای اسلام

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام بجانی با بیان این که نماز جمعه با تمامی برکات خود، عامل وحدت، مقابله در جبهه فرهنگی و جنگ نرم و محور وحدت بودن، بزرگ ترین دستاورد نظام است، گفت: نماز جمعه و احیاء آن پس از انقلاب اسلامی یکی از برکت‏هایی است که آثار آن مداوم و غیر قابل احصاء است.
حجت الاسلام بجاني

حجت الاسلام بجانی، امام جمعه تسوج، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، گفت:  هفته اول مردادماه برای انقلاب اسلامی ایران یکی از هفته‏های با برکت است. در این هفته اقدامی بزرگ و گامی اساسی در اجرای دستورات اسلامی بعد از انقلاب اسلامی برداشته شد و یکی از دستورات اسلامی که خود دعوت‏کننده به اجرای بسیاری از دستورات دیگر است، به اجرا درآمد.


وی افزود: نماز جمعه و احیاء آن پس از انقلاب اسلامی یکی از برکت‏هایی است که آثار آن مداوم و غیر قابل احصاء است.

 

امام جمعه تسوج ادامه داد: شاید در پنجم مرداد 1358 که اولین نمازجمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور حضرت امام(ره) و به امامت آیت‏الله سیدمحمود طالقانی(ره) در دانشگاه تهران اقامه می شد، کسی فکر نمی‏کرد که بعد از سه دهه، این شجره طیبه دامنه و شاخ و برگش همه کشور را فرا بگیرد و روزی فرا برسد که به کانونی پرقدرت و تأثیرگذار در محیط داخل و منطقه و بین‏الملل تبدیل شود.

 

وی با اشاره به رهنمود های رهبری، تصریح کرد: به تعبییر رهبر معظم انقلاب « امروز به برکت انقلاب اسلامی و با هشیاری امام بزرگوارمان، نماز جمعه به یک سنت پایدار در کشور تبدیل شده است.»

 

حجت الاسلام بجانی تأکید کرد: فریضه شکوهمند «نماز جمعه»، یکی از جلوه‏های بُعد سیاسی، اجتماعی اسلام است که پیامبر(ص) در نخستین روزهای هجرت به مدینه، بنیانش را نهاد، تا مرکزی برای اجتماع هفتگی مردم و پایگاهی برای طرح مسائل اجتماعی، سیاسی و بسیج نیروها و آمادگی برای رزم و بیداری عمومیِ امت اسلامی باشد. وجود سوره ‏ای از قرآن به نام «جمعه» نیز گویای این اهتمام ورزی به این سنت با اهمیت است.

 

وی ابراز داشت: نماز جمعه یکی از دستورات اسلام و یکی از راه‏های حفظ مصلحت دین و دنیای مسلمین است که متاسفانه در طول تاریخ دچار آسیب‏هایی شده بود و در میان مسلمین از خاصیت و جایگاه اصلی خود دور شده بود.

 

امام جمعه تسوج، گفت: در پی پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت «فتوا» و نفوذ «ولایت فقیه»، این سنت اسلامی که سالها متروک و مهجور مانده بود، دیگر بار احیا شد و سنگرهای نماز جمعه، پایگاه و جایگاه حراست و حمایت از قرآن و نظام اسلامی و محور وحدت مردم و سنگر دفاع از ارزشهای انقلاب گردید.

 

وی افزود: به همین دلیل نیز، مورد هجوم تبلیغاتی دشمنان انقلاب گشت. شهادت خونین «شهدای محراب» نیز، جایگاه مهم و نفاق سوز و دشمن شکن این سنگر عظیم و حساسیت دشمن نسبت به این مراسم و تجمّع مردمی را می‏رساند.

 

وی خاطرنشان کرد: امام راحل، نقش بسزایی در احیاگری این سنت دینی داشت و دعوتش به سنگربانیِ امت و ائمه جمعه از این پایگاه معنوی برای حضور سیاسی، بر همگان روشن است.

 

حجت الاسلام بجانی تصریح کرد: تعابیر شگفتی که حضرت امام، در حکمها، سخنرانی‏ها و پیام‏های خویش نسبت به جایگاه والای نماز جمعه داشته‏اند، به روشنی بعد سیاسی و اجتماعی آن را می‏رساند. در اینگونه پیام‏ها، یا صحبت‏های مردمی، یا دیدارها با ائمه جمعه و جماعات، از نماز جمعه به عناوینی چون: «دژ مستحکم»، «سنگر اسلامی»، «امر مهم»، «فریضه وحدت آفرین و دشمن شکن»، «نماز پرصلابت جمعه»، «فریضه الهی»، «نماز وحدت بخش»و… یاد کرده است.

 

وی اظهار داشت: نهاد نمازجمعه به ‏لحاظ این‏که از طرفی با توده‏های مردم از اقشار گوناگون جامعه مرتبط است و از طرفی نیز به سرچشمه عزت و اقتدار نظام یعنی ولایت فقیه وصل می‏باشد، از این رو از ظرفیت فوق‏العاده بالایی در جهت تولید قدرت نرم و تأثیرگذاری بر تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار می‏باشد. آنچه بیش از هرچیز قابل توجه است، نقش ارکان اصلی نهاد نمازجمعه به‏ویژه امامان جمعه در بازتولید اساسی‏ترین عنصر ثبات و اقتدار جامعه و نظام اسلامی یعنی قدرت فرهنگی است.

 

وی ادامه داد: نماز‌جمعه یکی از ابزارهای مهم و تعیین‌کننده حفظ و صیانت هویت دینی و فرهنگی است و از این فرصت هفتگی می‌توان جهت فرهنگ‌سازی و اشاعه ارزش‌های نظام دینی بهره‌گیری کرد.

 

حجت الاسلام بجانی نهاد امامت جمعه و نماز جمعه در ایران اسلامی را الگویی سالم و حرکتی پیشرو عنوان کرد و افزود: جهان اسلام می‏تواند به این نهاد مقدس و این درخت بارور و پرثمر در ایران اسلامی نگاه کند و ببیند که چگونه هر هفته دعوت به تقوا در سراسر ایران طنین‏انداز می‏شود و چگونه هر هفته حنجره‏های با تقوا، مسؤولان و مردم را به مصالح دینی و دنیایی آن‏ها می‏خوانند.

 

وی تأکید کرد: در این راه با شجاعت و دلسوزی(هر دو با هم) در اصلاح مشکلات نظام اسلامی تلاش می‏کنند. نماز جمعه در ایران اسلامی نه چون برخی از جوامع اسلامی تعطیل است و نه چون برخی از جوامع اسلامی ناکارآمد و ابزاری در دست حاکمان ضد دین است.

 

وی ادامه داد: نهاد نماز جمعه در ایران اسلامی نهادی است مصلح و همیار حکومت. نهادی است که می‏کوشد تا مسؤولان نظام اسلامی را در انجام عملی که بر عهده آنان است یاری کند و دلسوزانه و حامیانه اشکالات آن‏ها را گوشزد و برطرف نماید و از سوی دیگر نهادی است برای آگاه‏سازی مردم و آشناکردن آن‏ها با مصالح دین و دنیای آن‏ها است.

 

امام جمعه تسوج، نماز جمعه را محل وحدت، محل جمع و محل نزدیکی دلها خواند و تصریح کرد: نماز‌جمعه فضای جامعه اسلامی را معنوی و الهی می‌کند و از این طریق، ذهن و ضمیر افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با چنین فضا‌سازی زمینه را برای رشد و ترویج معارف دینی و سالم‌سازی روح و روان عموم مردم فراهم می‌کند.


حجت الاسلام بجانی تأکید کرد: نماز جمعه مرکز بصیرت و آگاهی و شجاعت و نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری است. در فتنه‏های گذشته و در زمان‏هایی که نیاز به بصیرت فوق‏العاده بوده است، نماز جمعه یکی از بهترین منادیان بصیرت و تقوا بوده است.

 

وی خاط نشان کرد: نماز جمعه نمادی برای یک جامعه دینی است و از این‏رو باید به‏ صراحت گفت که نماز جمعه حافظ مصالح دین و دنیای جامعه اسلامی است و به‏ همین ‏دلیل باید هرچه بیشتر برای تقویت این نهاد مقدس کوشش کرد، چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «خدمت به نماز جمعه، خدمت به دین و تقواست؛ چون نماز جمعه برای گسترش تقوا و روح دینی در مردم است.»/854/ت301/ح

ارسال نظرات