۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۷۵۱۷
«دودستگی در جامعه روحانیت مبارز» گزارش کذبی که روزنامه زنجیره‌ای به آن پرداخت؛

تجدیدنظرطلبان حیات خود را در انشقاق نیروهای انقلاب می‌بینند

خبرگزاری رسا ـ تلاش برای تلقین انشقاق و چند دستگی میان جریان نزدیک به گفتمان اصولگرایی وارد مرحله جدید و گسترده‌ای شده است چراکه 7ماهی به انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس دهم وخبرگان پنجم باقی مانده و جماعت تجدیدنظرطلب برای بازگشت به قدرت نیازمند است به هر تاکتیک و شیوه‌ای خواه اخلاقی و غیر از آن دست بزند.
اخبار

به گزارش خبرگزاری رسا، تلاش برای تلقین انشقاق و چند دستگی میان جریان نزدیک به گفتمان اصولگرایی وارد مرحله جدید و گسترده‌ای شده است چراکه 7ماهی به انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس دهم وخبرگان پنجم باقی مانده و جماعت تجدیدنظرطلب برای بازگشت به قدرت نیازمند است به هر تاکتیک و شیوه‌ای خواه اخلاقی و غیر از آن دست بزند تا بلکه اردوکشی‌های خیابانی را این بار از صحن مجلس شورای اسلامی آغاز کند و حال چه تدبیری بهتر و اثرگذارتر از چند پاره کردن طیف رقیب و همچنین ناکارآمدن نشان دادن مسئولان و کارگزاران وابسته به این جریان.


در یکی از آخرین اقدامات رسانه‌های زنجیره‌ای وابسته به این جریان می‌توان به گزارش روزنامه آفتاب یزد اشاره کرد که تلاش کرده سطح تنازع بین اصولگرایان را در مرتبه‌ای بالاتر و بین اعضای جامعه روحانیت مبارز نشان داده و از آن به عنوان آفت جدید اصولگرایان یاد کند؛ در این گزارش می‌آید: «این روزها خبرهایی می‌رسد که از عدم فعالیت اکثر اعضای جامعه روحانیت مبارز در امور مربوط به انتخابات آتی حکایت دارد. به‌دنبال فعال شدن حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت برای آنچه که وی از آن به عنوان وحدت اصولگرایان نام می‌برد، و تشکیل جلسات با اعضای جبهه پایداری و اخیراً تشکیلات «یکتا» که وزیران دولت احمدی‌نژاد در آن حضور دارند، عملاً فعالیت‌های سیاسی - انتخاباتی جامعه روحانیت در شخص آقای تقوی خلاصه شده و کلید اقدامات جامعه روحانیت مبارز به دست صادق محصولی (وزیر کشور احمدی‌نژاد)، کامران دانشجو (وزیر علوم احمدی‌نژاد) و برادرش فرهاد دانشجو (رئیس اسبق دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سابق دانشگاه آزاد) و سیدمحمد حسینی (وزیر ارشاد احمدی‌نژاد) داده شده است.» این روزنامه که به زردگرایی در حوزه رسانه مشهور است در ادامه می‌نویسد: «این اقدام موجب شده است اکثریت بزرگی از اعضای جامعه روحانیت مبارز از ورود به مقوله انتخابات صرفنظر کنند و با سکوتشان اعتراض خود را به واگذاری تصمیمات تشکل خود به یاران احمدی‌نژاد نشان دهند.»


آفتاب یزد در ادامه به موضع برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز اشاره می‌کند و می‌نویسد: «شنیده شده افرادی چون باهنر، مصباحی‌مقدم و... خود را از گردونه فعالیت‌هایی که اخیراً به همراهی بخشی از اصولگرایان از جمله جبهه پایداری و تشکل یکتا صورت گرفته می‌شود، کنار کشیده‌اند.


به نظر می‌رسد این تشتت در پی فقدان آیت‌الله مهدوی کنی و عسگراولادی به وجود آمده و برخی اصولگرایان جدید، به دور زدن تشکل‌های اصیل و قدیمی از جمله جامعه روحانیت مبارز، جبهه پیروان خط امام و رهبری، حزب مؤتلفه، جامعه اسلامی مهندسین و... روی آورده‌اند و برای این کار، از حجت‌الاسلام تقوی بهره گرفته‌اند.»

 

تکذیب اخبار درج شده در روزنامه‌های زنجیره‌ای
این رسانه زنجیره‌ای در ادامه در حالی از اعتراض اعضای جامعه روحانیت به چنین وضع خیالی اشاره می‌کند که مصباحی‌مقدم روز گذشته در گفت‌وگویی چنین ادعایی را از اساس رد کرده و از اهداف پنهانی جماعت تجدیدنظرطلب از درج چنین مطالبی می‌گوید‌: متأسفانه برخی از مطبوعات زنجیره‌ای با خبرسازی‌های دروغین خود به دنبال ایجاد شکاف، دودستگی و القای بی‌عملی جامعه روحانیت مبارز هستند. وی در توضیح چنین خبری ادامه می‌دهد: خوشبختانه جامعه روحانیت مبارز بعد از رحلت آیت‌الله مهدوی کنی جلساتش به صورت منظم با حضور دبیرکل جدید جامعه آیت‌الله موحدی کرمانی برگزار می‌شود البته در مواردی همچون ماه مبارک رمضان که دبیرکل حضور نداشتند با مدیریت حجت‌الاسلام تقوی جلسات به نحو احسن اداره شد و اعضای جامعه به صورت فعال در جلسات شرکت کردند و می‌کنند.
وی در ادامه چشم‌انداز مثبتی از جلسات همگرایی میان گروه‌های مختلف اصولگرایی را ارائه می‌دهد و می‌گوید: امروز هیچ جای نگرانی برای رسیدن به وحدت اصولگرایان نداریم، همگرایی اصولگرایان زیر نظر جامعه روحانیت در حال تحقق است و تمام نمایندگان گروه‌ها اکثراً به این نکته اذعان داشتند که جریان اصولگرایی به دنبال رسیدن به وحدت و همگرایی است و همه جریان‌های اصولگرا حتی اگر کاندیدایی را در انتخابات مجلس نداشته باشند، پایبند به این اصول هستند.


سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پایان و در واکنش به این خبر که بعد از نزدیکی جبهه پایداری و یکتا به جامعه روحانیت، اعضای جامعه روحانیت و دبیرکل جبهه پیروان از این جامعه فاصله گرفته است، خاطرنشان کرد: این خبر کاملاً دروغ است و ما نباید تسلیم نوع ادبیات کسانی شویم که می‌خواهند جایگاه اشخاص و گروه‌ها را در مجموعه فعالیت اصولگرایان تعریف کنند.

 

قدم نخست، تشدید اختلافات میان دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان
حرکت بر روی شکاف‌های اصولگرایان و تبدیل کردن آن به گسل از همان آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم شروع شده بود و آنها را به این باور رسانده بود که شرایط ایجاد شده فرصتی مناسب برای آنها پدید آورده تا با عملیاتی خاص تحولات مجلس اصولگرایی نهم را زیر ذره‌بین خود برده و با بازی‌های مختلف ضمن به تخاصم کشاندن روابط اصولگراهای این قوه «مجلس نهم را سرعتگیری در مسیر دولت یازدهم» القا کنند.


اما تلاش تجدیدنظرطلبان برای افزایش درگیری‌ها و زد و خوردهای اصولگرایان چندی بعد با خبری غیررسمی آن هم از یک سایت ناشناخته به نام انتخاب وارد مرحله دیگری شد.


روزنامه‌های زنجیره‌ای با درج تیتر‌هایی نظیر «جلیلی رقیب لاریجانی در قم»، «خیز جلیلی برای صندلی لاریجانی» و «جلیلی از قم کاندیدا می‌شود» فاز دیگری از تقابل‌سازی نیروهای وابسته به جریان اصولگرایی را پیاده‌سازی کردند. روزنامه اعتماد با اختصاص عکس نخست خود به جلیلی در گزارشی جهت‌دار به بررسی میزان مقبولیت سعید جلیلی و علی لاریجانی در قم ‌پرداخته و اصرار می‌کند که بخشی از اصولگرایان با کاندیدا کردن جلیلی در قم سعی دارند کرسی ریاست مجلس را از لاریجانی گرفته و وی را به انزوای سیاسی دچار کنند.

 

نگرانی مدعیان اصلاح‌طلبی از برگزاری جلسات سه‌جانبه اصولگرایان
همانگونه که تأکید شد تلاش برای به تنازع کشاندن اصولگرایان و القای چنددستگی و به وحدت نرسیدن گروه‌های اصولگرا مربوط به هفته‌های اخیر نیست و در تمام دو سال اخیر با قوت ادامه داشته است به عنوان نمونه در اردیبهشت ماه امسال که نشست سه‌جانبه حزب مؤتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری برگزار شد جماعت تجدیدنظرطلب نگران شده و تلاش داشته تا با انتشار مطالب متعدد در رسانه‌های زنجیره‌ای خود چنین اقدامی را غیرممکن القا کند.


به عنوان نمونه روزنامه قانون، رسانه‌ای که چند وقتی توقیف شده بود در شماره روز بعد خود تیتر یک خود را به همین موضوع اختصاص داده و با درج تیتر «ائتلاف منهای مصباح» تلاش کرده وجود اختلافات جدی میان برخی بزرگان اصولگرا را اصلی غیرقابل حذف نمایان کند، در بخشی از این گزارش که به بهانه برگزاری جلسات اخیر گروه‌های اصولگرایی نگاشته شده می‌آید: «تکه‌های پازل همان‌طور که باید کنار هم قرار گرفت. از ابتدا هم معلوم بود پایداری تکه پازل جامعتین نیست.»


آرمان روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی هم در یادداشتی به قلم داریوش قنبری به همین موضوع پرداخته و نوشته: احمدی‌نژاد پدیده‌ای بود که با حمایت اصولگرایان پا گرفت اما حالا نمی‌دانند با ماجرایی که مهر اصولگرایی پای آن زده شده چه کنند؛ گویا یک راه چاره در اغلب چهره‌های اصولگرایی به‌عنوان تنها راهکار مدنظر قرار گرفته و آن انکار اصولگرایی احمدی‌نژاد است. چراکه یک روز می‌گویند معلوم نبود اصولگرایی احمدی‌نژاد از چه نوعی بود و روز دیگر می‌گویند احمدی‌نژاد برآمده از اصولگرایان نبود. در شرایطی که اصلاح‌طلبان در جریان وحدت به پیش افتاده‌اند آنها هنوز نمی‌دانند وارد ائتلاف با احمدی‌نژاد شوند یا خیر و به همین دلیل صدا‌های ضد و نقیض از بلندگوهای اصولگرایی به گوش می‌رسد.

 

واکنش تجدیدنظرطلبان به همایش‌های نیروهای انقلاب
همانطور که اشاره شد برخورد تخریبی جماعت تجدیدنظرطلب با جلسات وحدت اصولگرایان در سال‌های 92 و 93 هم جزو خطوط ثابت رسانه‌های این جریان بوده و از جمله می‌توان به مهر سال 93 اشاره کرد که هنوز برگزاری نشست مشترک میان اصولگرایان در تهران قطعی نشده بود که رسانه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب به تخریب این نشست پرداختند و بخش مهمی از مطالب صفحات روزنامه‌های زنجیره‌ای را روی این واقعه متمرکز کردند. اما به رغم این فعالیت‌های تخریبی، همایش بزرگ وحدت اصولگرایان عصر یکی از روزهای پاییزی با حضور نمایندگان گروه‌های مختلف اصولگرا در محل مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد و اولین گام برای اجماع میان گروه‌های مختلف اصولگرایی برداشته شد. روز بعد از آن هم رسانه‌های کثیر این جریان در مطالب بسیاری تلاش کردند تا ضمن زیر سؤال بردن این همایش، آینده‌ای نامشخص و تاریک را برای آن ارزیابی کنند. آنها برای این کار سعی کردند تا به هر شکل ممکن با ذکر دلایل و توجیهاتی اثبات کنند که تحقق وحدت در بین جریان رقیبشان کاری نشدنی و غیرقابل انجام است.


به عنوان مثال جمعی از این روزنامه‌ها تلاش کردند تا حضور نیافتن اشخاصی نظیر قالیباف، باهنر، لاریجانی، محسن رضایی و علی‌اکبر ولایتی را دلیلی محکم برای بیهوده بودن نشست فوق جلوه دهند؛ آرمان همان روز با انتخاب تیتر «مثلث انتقاد علیه مثلث اتحاد» و تأکید بر «وحدت اصولگرایی، غیبت نامزدهای اصولگرا» می‌نویسد: «در این همایش نه از قالیباف، محبوب‌ترین گزینه اصولگرایان در انتخابات خبری بود و نه از محسن رضایی که توانسته بود در چند استان آرای بالاتری از روحانی کسب کند و نه از ولایتی که در جذب رأی میانه‌روها موفق عمل کرده بود. چهره‌های شاخص مجلس از جمله لاریجانی، باهنر و ابوترابی اما نبودند تا برای چندمین بار شایعه مثلث ائتلافی «قالیباف- لاریجانی- رضایی» جدی‌تر شود.


روزنامه شرق هم با به‌کار‌گیری ادبیاتی منحرف‌کننده تلاش می‌کند نشان دهد که نشست وحدت مورد استقبال همه اصولگراها قرار نگرفته و این یعنی به سرانجام نرسیدن وحدتی که بزرگان اصولگرا به دنبال آن هستند. این روزنامه در بخشی از مطلب خود به تیتر «مانور سیاسی اصولگرایان؛ 15 ماه پیش از انتخابات» می‌نویسد: «... گویا گردهم آوردن اصولگرایان چندان هم آسان نبود. اصولگرایان دیروز در محل سابق سفارت امریکا گرد هم آمدند اما به سختی. یکی در میان بودند و نبودند. دیر آمدند و زود رفتند.»

 

تحریک نیروهای اصولگرا برای تأسیس حزب جدید
در ادامه این رویکرد اواسط آبان ماه 93 روزنامه‌های زنجیره‌ای در یکی از اقدامات جهت‌دار با هدف به تنازع کشیدن اصولگرایان از خبری مبنی بر تأسیس حزب علی لاریجانی حمایت کرده و آن را زنگ خطری برای شکست دوباره اصولگرایان قلمداد کردند.


ابتکار یکی از روزنامه‌هایی بود که با درج تیتر «تأسیس حزب برای مهار تندروها» با ادبیاتی خاص به استقبال از رویکرد جدید حامیان علی لاریجانی پرداخته و نوشته است:... پس از فقدان مرحوم عسگراولادی و همچنین آیت‌الله مهدوی‌کنی، نیاز به حزب فراگیری که بتواند همه اصولگرایان یا اکثریت آنها را دربربگیرد، بیش از گذشته احساس می‌شد. به همین دلیل سعی بر این شد تا جدی‌تر برای تشکیل این حزب اقدام کنیم. این اتفاق در مجلس هم می‌تواند باعث تغییراتی شود.


هر چند تحرکات جماعت تجدیدنظرطلب برای تفرقه‌افکنی میان اصولگرایان به همین موارد خلاصه نمی‌شود اما باید گفت در حالی جریان موسوم به تجدیدنظرطلب برای تقابل گروه‌ها و نیروهای انقلاب متمرکز شده که بزرگان جریان وفادار به انقلاب اسلامی طی ماه‌های اخیر قدم‌های مثبت و فراوانی برای یکدست شدن نظرات و همگرایی بیشتر برداشته و جلسات مستمر و پیوسته جهت نیل به همین هدف را می‌شود از اخبار رسانه‌های بی‌طرف در این روزها به خوبی جست‌وجو کرد./1323/د102/ج

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات