۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۲۷۸۹۰۴
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

گرفتار شدن در دام های شیطانی نتیجه نافرمانی از دستورات الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که پیروی از گمراهان و پلیدان دنیوی از مصادیق شیطان پرستی است، گفت: امروز با جهان تبدیل و تغییر روبه رو هستیم و اگر کسی به وسوسه ها گوش دهد، شکست خورده است.
شيخ حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه پنج شنبه شب در سلسله جلسات اخلاقی با محوریت «سعادت و شقاوت»  که در حسینیه مکتب الزهراء مشهد برگزار شد، با اشاره به آیات مبارکه سوره هود اظهار کرد: در چند آیه ای که در این سوره آمده به پایان کار اهل شقاوت و سعادت پرداخته شده است.

 


این استاد حوزه علمیه با اشاره به پرسش یکی از صحابه رسول خدا(ص) در باره سعادت تصریح کرد: هنگامی که شخصی 1500 سال پیش چنین سوالی را مطرح می کند، نشان از این دارد که او اسلام را به خوبی فراگرفته و نسبت به آن شناخت و معرفت کافی را به دست آورده است. همچنین رسول خدا(ص) درباره مفهوم سعادت به او عرضه می دارند «السَّعَادَةُ کُلُّ السَّعَادَةِ طُولُ الْعُمُرِ فِی طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ»، یعنی سعادت این است که انسان عمر طولانی در پرتو عبادت الهی داشته باشد.

 


وی ادامه داد: این عمر طولانی باید هم هزینه اش بر پایه بندگی خداوند و اطاعت از فرمان ها، خواست ها و دستورات او باشد و هم پیرو احکام دینی قرار بگیرد و از خط و مشی لغزش انگیز تا حد امکان دوری کند. همچنین در جلد دوم از کتاب شریف الاصول مرحوم کافی آمده است که هر کس به حرف یک گوینده گوش بدهد و آن را اطاعت و عمل کند، خداوند را بندگی کرده است.

 


پیروی از گمراهان و پلیدان دنیوی از مصادیق شیطان پرستی است


حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به عبادت خداوند متعال خاطر نشان کرد: اگر گوینده مطالب الهی و انسانی مطرح کند که بار تربیتی داشته باشد و مستمع به او گوش بدهد و آن را عمل کند، بدون شک خداوند را پرستش کرده است. در این زمینه پیامبر عظیم الشان اسلام معبود نیست، بلکه فرستاده پروردگار است.

 


این مفسر قرآن کریم افزود: پرودگار عالم درباره گوش دادن به دستورات پیامبر(ص) و عمل کردن به فرامین آن ها تاکید ویژه ای را داشتند تا آن جا که همواره می گفتند کسی که به حرف پیامبر(ص) گوش بدهد و از او اطاعت کند، یقینا از خداوند اطاعت کرده است، همچنین کلمه عبادت یعنی گوش دادن به تمامی مسائل مثبت و برگزیده تا آن جایی که این ها بر عهده انسان گذاشته می شود.

 


وی با اشاره به گفتار امام صادق(ع) در زمینه عبادت یادآور شد: این امام همام می فرمایند که هر کس به حرف گمراهان و پلیدان دنیوی و اخروی گوش فرا دهد و از مجالس مختلط دست بر ندارد، شیطان را عبادت کرده است.

 


حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: خداوند متعال انسان را خلق کرد و اوست که به انسان رزق و روزی می دهد، مرگ و زندگی نیز در دستان اوست و به انسان سلامتی، همسر و نعمت هایی همچون ان را داده است، بنابراین حق این است که عبادتی در خور به جای آوریم و اگر در برابر او سینه سپر کنیم و حرف او را گوش ندهیم، در دام بزرگی گرفتار شده ایم که سردسته آن شیطان رجیم است.

 


تغییر و تبدیل در دنیای حاضر عامل جریان داشتن حیات و زندگی هستند


این استاد حوزه علمیه با بیان این که خداوند متعال تبیین کننده و تغییر دهنده دنیای وجود است، گفت: نماز، روزه، خمس و زکات برای انسان واجب اما گریه کردن بر شخصیت امام حسین(ع) مستحب است، حال به راستی برای چنین مستحباتی چه گونه پاداش هایی در نظر گرفته شده است، خداوند متعال چهار عنصر خاک، آب، هوا و نور را با یکدیگر آمیخته کرد تا بتواند کوچک ترین ذرات را به بزرگترین نعمات خود مبدل کند.

 


وی با بیان این که اگر تغییر در کار خداوند نبود، بدون شک حیات و زندگی نیز جریان نداشت، اظهار کرد: شما گوشه ای در زمین چند دانه لای خاک می کنید و در فصل بعدی میزان عمده ای از محصول را بر حسب شرایط محیطی دریافت می کنید. شما یک نهال ده مثقالی را بر روی زمین می کارید و پس از چند ماه این نهال محصولات فراوانی می دهد. بنابراین یکی از عظیم ترین کارهای پروردگار تبدیل است.

 


حجت الاسلام والمسلمین انصاریان، ادامه داد: ما در ابتدای کار نطفه ای بیش نبودیم، یک آب روان غلیظ بد بوی لجنی از پدرمان در رحم مادرمان ما را به چنین نشاط و تازگی و طراوت رسانید. تبدیل کردن پروردگار به حقیقت غوغا می کند و هیچ کسی نمی تواند در جهان این تبدیل را انجام دهد.

 


آمرزش، شفاعت و رحمت پرودگار؛ سه اثر چشمگیر اشک ریختن و منقلب شدن


وی افزود: قرآن کریم می گوید ساختار و مایه شیر را بنگرید که در خود چه فرآورده های عظیمی دارد و در توان و قدرت خداوند تعقل کنید، خداوند در درون گاو و گوسفند میزانی خون و شکم بند زرد را با یکدیگر آمیخته می کند و به شما شیر می دهد و این معجزه تبدیلی خداوند است.

 


حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اثرات گریه کردن تصریح کرد: در کتاب کامل الزیارات آمده است هنگامی که شما گریه می کنید، این گریه سرازیر می شود و به سه بخش مجزا تبدیل می شود، اول این که سبب آمرزش گناهان می شود، دوم این که شفاعت ما را در روز قیامت به واسطه ائمه اطهار انجام می دهد و سوم این که رحمت ویژه پروردگار شامل انسان می شود.

 


این استاد حوزه علمیه ادامه داد: امروز با جهان تبدیل و تغییر روبه رو هستیم، اگر کسی به وسوسه ها گوش بدهد، شکست خورده است، برخی ها هستند که 40 سال است مشغول عبادتند اما چون گرفتار باقی مانده اند تابع شیطان شده اند، این که انسان عمر طولانی با عزت داشته باشد و از خط لغزش شیطان فاصله بگیرد و با خداوند زندگی کند، برترین تجارت را پیروز شده است./864/پ202/ب4

ارسال نظرات