۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۲۷۹۷۷۳
حجت الاسلام پناهیان:

سعادت مردم در پذیرش ولایت است/ عدم تحقق عدالت بدون ولایت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان در مراسم سوگواری امام صادق(ع)، گفت: نتیجه مهم کار بشر بدون ولایت به نتیجه نمی رسد و انسان بدون اتصال به ولی خدا به اوج سعادت نخواهد رسید، سعادت مردم در این است که ولایت را بپذیرند.
پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم سوگواری شهادت امام صادق (ع) پیشوای مکتب تشییع، که بعدازظهر دوشنبه 19 مردادماه در مجتمع آموزش امام صادق(ع) تهران برگزار شد، گفت: دلیل شهادت امام صادق (ع) این بود که معنای ولایت در آن زمان به درستی درک نشده بود.

 

وی به تعبیری از مسأله ولایت اشاره کرد و افزود: موضوع ولایت یک معما است و مسأله ساده ای نیست.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایشی از امام صادق (ع) در کتاب تحف‌العقول، بیان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند که در رابطه با مسأله ولایت به صراحت سخن بگوید و تنها به تبلیغ نپردازید.

 

حجت الاسلام پناهیان گفت: ما مسأله ای به نام تبلیغ ولایت نداریم و شخصی که ولایت را قبول دارد همانند کفتر جلدی است که تحت هر شرایطی به لانه‌اش باز خواهد گشت.

 

وی با انتقاد از این که در جامعه ما مسأله ولایت به درستی جا نیفتاده است، گفت: اگر شخص دزدی کند آن را نامرد می دانیم، در صورتی که فرد ضد ولایت نیز به مردم جامعه ظلم می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که پایین ترین سطح جهنم متعلق به کسانی است که با امامان معصوم (ع) جنگیده اند، خاطرنشان کرد: دسته دوم جایگاه جهنم متعلق به افرادی است که قصد زور و ظلم به امامان معصوم (ع) را داشته اند و گروه سوم هم افرادی هستند که این دو دسته را مسلمان بدانند و نسبت به آنها ترحم کنند.

 

حجت الاسلام پناهیان در ادامه سخنان خود افزود:  اگر ولایت داشتید از پدر و مادر خود از این بابت تشکر و قدرانی کنید.

 

وی پاکی نسل انسان ها را معمای ولایت دانست و عنوان کرد: شخصی که ولایت را قبول دارد باید نسبت به دشمن ولایت هوشیار باشد و به مبارزه با او برخیزد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت و نقش ولایت گفت: به مسأله ولایت همان قدر تأکید شده است که به نماز و روزه تأکید شده است.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که ارسال انبیاء الهی و معبوث شدن آنها معما نیست، خاطرنشان کرد: انبیاء برای هدایت بشر آمده اند و پذیرش آنها در طول تاریخ دشوار بوده است.

 

وی با بیان این که حضرت نوح (ع) بیش از 950 سال عمر کرده است، گفت: دلیل طولانی بودن حضرت نوح (ع) این است که مردم آن زمان با ولایت حضرت نوح (ع) مشکل داشتند و فکر می کردند که پیامبران قصد برتری جویی را دارند.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: وقتی مردم بفهمند بالاترین نیاز روحی و اجتماعی جهان بشریت ولایت است، بر این اساس نیز معمای ولایت حل خواهد شد .

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که مهم ترین مسأله انسان عبادت نیست، بیان کرد: ابلیس هزار سال عبادت خدا را کرد و هم اکنون نیز در مساجد و کلیساها و کنیسه ها عبادت خدا انجام می شود اما مسأاله مهم از نظر امام صادق (ع) این است که مردم ولایت را کنار گذاشته اند و به دیگر ارکان دین توجه می کنند.

 

وی با بیان این که گاهی با اینترنت جهالت هم گسترش می یابد، بیان کرد: با این ابزار سطح اطلاعات مردم افزایش نمی یابد و این به دلیل نظام سلطه است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرد: ولایت سطح اطلاعات و دانش ما را افزایش می دهد.

 

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: نیاز بشر که در سطح اول فقرها را از بین ببرد ولایت است و اوایل انقلاب با مارکسیت ها سر همین مسأله بحث های انجام شد.

 

وی گفت: عدالت بدون ولایت قابل تحقق نیست، باید از ولایت دفاع شود و این مسأله در حد شعار نباید باقی بماند.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: فرهنگ و اخلاق هم بدون ولایت تعریف نمی یابد و تا وقتی مردم با تعجب به مسأله ولایت نگاه کنند ظهور امام زمان (عج) میسر نخواهد شد.

 

حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: مردم یمن، عراق، شام و شهرک الزهرا که در محاصره هستند مسأله ولایت را به خوبی درک کرده اند و زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) هستند.

 

وی با اشاره به روایتی ازامام صادق(ع)، گفت: حضرت به یکی از پیروان راستین و حقیقی خود می خواهد که وارد تنور روشن شود و این شخص بدون این که سؤالی از امام کند وارد تنور می شود، تنور همانند آتش ابراهیم سرد می شود و شیعیه راستین امام بودن این است.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: حل این معما ها طول می کشد، برخی معماها پیچیده است و عملیاتی لازم است تا مشکل آن حل شود.

 

حجت الاسلام پناهیان بیان کرد: مفهومی به نام ولایت برای ما معما است، نماز آن قدر معما نیست که ولایت است، مسأله ولایت نتنها با عقل بلکه با قلب نیز قابل درک است.

 

وی تصریح کرد: نتیجه مهم کار بشر بدون ولایت به نتیجه نمی رسد و انسان بدن اتصال به ولی خدا به اوج سعادت نخواهد رسد، سعادت مردم در این است که ولایت را بپذیرند.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: درک معمای ولایت و همه حرف های خوبی که در دوران معاصر گفته شده است، آزادی، از حقوق بشر و هر مفهوم دیگر سوء استفاده شده و تنها راه برای تحقق و درک آن مسأله ولایت مهم است.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به سخن عارفانه از عارف بزرگی، گفت: سعادت جامعه بشری بعد از تحقق ولایت محقق می شود و سعادت انسان در اعتقاد به ولایتمداری است و از راه دیگری نمی توان به کمال رسید.

 

وی در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: در نماز سجده سهو بر پیامبر (ص) دورد فرستاده می شود و این به دلیل عذرخواهی از پیامبر (ص) است.

 

استاد حوزه دو دانشگاه مرحوم قاضی از اساتید عرفان را شخصی اهل تقوا معرفی کرد که امام (ره) او را کوه عرفان معرفی کرد و در ادامه گفت: مرحوم قاضی دوست داشت بابی از حقایق عالم برای او باز شود و در بین الحرمین مناجاتی با خدا و از او می خواهد بابی از حقایق عالم برای او باز شود.

 

حجت الاسلام پناهیان خاطر نشان کرد: مرحوم قاضی در همان حال پیرمردی را مشاهد می کند که به او می گوید که هیچ کس بدون مدد حضرت ابوالفضل(ع) به جای نرسیده است و بعد از آن که متوسل به حضرت می شود به محض بیرون آمدن از بین الحرمین بابی از حقایق عالم برای او گشاده می شود.

 

وی تصریح کرد: کمال انسان در ولایت و کلید آن به دست علمدار کربلا  حضرت ابو الفضل (ع) بزرگ ترین ولایتمدار جهان است.

 

حجت الاسلام پناهیان در پایان صحبت های خود حضرت ابوالفضل (ع) را نمونه یک ولایت مدار واقعی معرفی کرد و گفت: حضرت ابو الفضل (ع) در اوج معرفت و ولایت مداری به امام خویش قرار داشت./818/پ201/ح

ارسال نظرات