۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۲۸۱۲۹۷
در سازمان بسیج حقوقدانان تهران؛

نشست بررسی توافق نامه هسته ای با عنوان از برجام تا انجام برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست بررسی توافق نامه هسته ای با عنون «از برجام تا انجام» شامگاه دوشنبه در سازمان بسیج حقوقدانان تهران برگزار شد.
انرژي هسته اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حبیبی، حقوقدان و کارشناس مسائل سیاسی در سلسه نشست بررسی حقوقی توافقنامه هسته ای با عنوان با «از برجام تا انجام» که شامگاه دوشنبه 26 مردادماه در سازمان بسیج حقوقدانان برگزار شد، گفت: اسناد مربوط به توافق نامه هسته ای تعهدآور است.

 

وی اظهار داشت: این توافق نامه نه تنها تعهد آور است، بلکه فرا معاهده است که زیر نظر سازمان ملل، شورای آژانس بین الملل و اتحادیه پنج بعلاوه یک است.

 

حبیبی درباره انجام برجام گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای تلاش های طاقت فرسایی انجام داد و نکات قوت فراوانی در سند است، هر چند که با ایده آل و خواسته های ما فاصله دارد.

 

حقوقدان بین الملل گفت: اما اصول و خواسته های اصلی ما از جمله به رسمت شناختن غنی سازی ایران و لغو تحریم برای توسعه کشور در این توافق نامه مطرح شده است.

 

وی شیوه تحلیل و ارزیابی سند توافق نامه را به دو صورت دانست و عنوان کرد: شیوه تحلیل اول میکروسکوپی  و تحلیل بندهای سند به صورت مجزا است و شیوه تحلیل دوم حقوقی و نظام مند است و سعی می شود اگر متنی مورد بررسی در کنار  آن اسناد دیگر و یا در کل نظام حقوقی مورد بررسی قرار گیرد.

 

حبیبی تحلیل نوع سوم را تحلیلی فرا حقوقی دانست و بیان کرد: در این تحلیل علاوه بر این که سندی تجزیه تحلیل می شود، عوامل سیاسی اقتصادی و تأثیرگذار در پیدایش سند هم مورد توجه قرار می گیرد.

 

حقوقدان مسائل بین الملل با اشاره به شروع پرونده هسته ای ایران از سال 2003 در مجامع بین‌الملل بیان کرد: بعد از گذشت 12 سال تحولات زیادی در پرونده هسته ای ایران صورت گرفته و نمی تواند مورد غفلت قرار گیرد.

 

 وی بیان کرد: تحولات داخلی کشور با تغییر دولت ها را هم نمی توان نادیده گرفت، از سال 84 هم دولت جدید با شعارهای وارد این عرصه شد و تحولاتی صورت گرفت.

 

حبیبی با انتقاد از آنچه که در مقدمه توافقنامه آمده است، گفت: نمی توان آن را نادیده گرفت و بگویم که تعیین کننده نیست و گفته شده است که از این توافق نامه به عنوان یک رویکرد تاریخی نام می برند که تاریخ ساز و تحول نقطه عطفی است.

 

حقوقدان مسائل بین الملل با بیان اینکه ایران و 1+5  به نتیجه رسیدند که باید حتما رویکردهای خود را تغییر می دادند تا به نتیجه می رسیدند، گفت: اگر دیدگاه گذشته وجود داشت به نتیجه ای نمی رسیدیم.

 

 وی در بخشی از صحبت های خود به حقوق بین الملل تجاری اشاره داشت و بیان کرد: برجام در تجارت بین الملل جای ارزیابی دارد و یکی از تحریم های تجاری است که تأثیرگذار بر روابط تجاری و صادرات است./818/پ202/ح

ارسال نظرات