۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۸۱۷۲۵
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری:

نقش فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سازی معرفتی جامعه بسیار مهم و کلیدی است

خبرگزاری رسا ـ حجت ‌الاسلام والمسلمین نکونام با بیان این‌که نقش فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سازی معرفتی جامعه بسیار مهم و کلیدی است، گفت: از فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران انتظار می ‎رود که نگاه دینی و سلامت به معنای واقعی کلمه در درون مجموعه و خروجی برنامه‎ ها و اقدامات آن‌ ها در درون جامعه بروز و ظهور داشته باشد.
امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، عصر امروز در دیدار معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: آمد و رفت ‌های مسؤولان کشوری به استان‌ ها و مشاهده کردن مشکلات و کمبودها از نزدیک، انگیزه را برای گره‌گشایی و رفع مشکلات در مسؤولان مضاعف خواهد کرد و آثار ارزشمندی را به دنبال خواهد داشت.

 

وی در همین راستا به مشکلات نشر و چاپ در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: در شرایطی که صنعت چاپ در دنیا و کشور به سمت استفاده از لوازم مدرن و سرعت پیش رفته است، اما متأسفانه در این استان امکانات لازم در این راستا وجود ندارد و در بسیاری از موارد برای انجام کارهای چاپ و نشر به استان‌ های همجوار مراجعه می ‌شود.

 

امام جمعه شهرکرد بر ضرورت حمایت و پشتیبانی از ناشران تأکید کرد و گفت: البته باید ظرفیت ‌ها و زیرساخت ‌های لازم در این استان برای تجهیز و تأمین نیازمندی ‌ها چاپ و نشر فراهم شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام در ادامه سلامت و نگاه تمام عیار دینی به امور را از ضرورت ‌ها و رویکردهای اصلی مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و تصریح کرد: از فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران انتظار می رود که نگاه دینی و سلامت به معنای واقعی کلمه در درون مجموعه و خروجی برنامه ها و اقدامات آن‌ ها در درون جامعه بروز و ظهور داشته باشد.

 

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: حاکم شدن این نگاه دینی در مجموعه ارشاد اسلامی نه تنها اعتماد بزرگان و اصحاب دین را به این مجموعه جلب خواهد کرد، بلکه حمایت و پشتیبانی آنان از اقدامات و برنامه ‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت و حساسیت ‌ها را کاهش خواهد داد.

 

این مقام مسؤول سلب اعتماد بزرگان و اصحاب دینی از فعالیت‌ های مجموعه ارشاد اسلامی به دلیل مشاهده برخی حرکت‌ های ناموزون را یکی چالش های مهم در این حوزه دانست و افزود: متأسفانه نتیجه این عدم وجود اعتماد، آن می ‌شود که خبرها و برنامه‌ ها در این مجموعه با وسواس، حساسیت فراوان و گاهی اعتراض و انتقاد پیگیری و دنبال می ‌شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری اعتمادسازی به معنای واقعی کلمه را یکی از کارهای بسیار مهم و اولویت دار مجموعه ارشاد اسلامی خواند و تصریح کرد: کسانی که این گونه، مسائل فرهنگی و دینی را پیگیری می ‌کنند و نسبت به برخی اقدامات ناموزون انتقاد و اعتراض دارند، به یقین دغدغه مند هستند و دلشان برای دین و اسلام می ‌تپد و نمی ‌خواهند با تسامح و تساهل با مسائلی دینی برخورد کنند.

 

وی در جمعبندی این بخش از سخنان، خاطرنشان کرد: اگر این اعتماد و باور به معنای واقعی کلمه نسبت به این مجموعه وجود آید به یقین بسیاری از این چالش‌ ها کاهش خواهد یافت و سلامت و آرامش در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.

 

رییس استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری در ادامه به برگزاری دهمین جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: در برگزاری این گونه جشنواره‌‌هایی که منتسب به ائمه اطهار(ع) هستند، انتظار است که همان «نشاط معنوی معنادار» متناسب با همان بزرگواران وجود داشته و مشاهده شود و نشاط را با همان برقراری ارتباط بین دل و زبان در جلسه و جامعه حاکم کنند.

 

حجت ‌الاسلام والمسلمین نکونام افزود: اگر بخواهیم این نشاط معنوی و دینی را با ابزارآلات، موسیقی و آغشته کردن آن به بسیاری از امور دیگر ایجاد کنیم، نه تنها آن نشاط حقیقی حاکم نشده است، بلکه یک نشاط کاذب و مقطی در درون ما به وجود آورده است که به یقین اثرگذاری و ماندگاری‌اش بسیار کم خواهد بود.

 

امام جمعه شهرکرد برقراری ارتباط معنوی و دلی با اهل بیت عصمت و طهارت را بالاترین مرتبه از آرامش و نشاط خواند و گفت: اگر ارتباط معنوی به معنای واقعی کلمه با این بزرگواران برقرار شد نه تنها یک ارتباط سازنده و مستمر، به طوری که هیچ‌گاه لحظه ‌ای انسان حاضر نمی‌ شود از این بزرگواران فاصله بگیرد، به وجود خواهد آمد، بلکه یک انقلاب در وجود انسان ایجاد خواهد کرد.

 

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در همین زمینه از رادیو قرآن به عنوان یک ظرفیت ارزشمند برای نشاط آفرینی در جامعه یاد کرد و گفت: رادیو قرآن بدون استفاده از هیچ‌گونه ابزارآلات سرودهای بسیار زیبا، پرنشاط، آهنگین و سازنده ‌ای دارد که به معنای واقعی نشاط را در وجود انسان ایجاد می کند.

 

این مقام مسؤول تصریح کرد: اگر برویم به سمت استفاده از این گونه موقیعت‌ ها و ظرفیت‌ ها به یقین خیلی بهتر می ‌توانیم جامعه و افراد را با معارف دین و اهل‌ بیت عصمت و طهارات گره بزنیم؛ اگر چه تحقق این مهم با توجه به آغشته ‌شدن فراوان برنامه‌ ها و اقدامات با این ابزارآلات و موسیقی‌ های ناموزن و نامناسب بسیار کار را سخت کرده است.

 

امام جمعه شهرکرد با تأکید بر این که ما با اهل موسیقی و ابزار موسیقی مشکلی نداریم، تصریح کرد: آنچه که امروز از موسیقی بر فضای جامعه ما حاکم شده است غیر از آن چیزی است که در متن دین اسلام وجود دارد و عالمان و دلسوزان دینی می گویند و ما با این فضا مشکل داریم.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در ادامه نقش فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سازی معرفتی در جامعه را بسیار مهم و کلیدی دانست و تصریح کرد: جریان ‌های معرفتی در کشور باید به راه بیفتد که در این راستا نقش فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به امکانات، ظرفیت‌ ها و اختیاراتی که دارد بسیار مهم و اساسی است که باید بکوشد این جریان معرفتی را با نگاه حوزوی روشنگرانه و روشنفکرانه که مظهر بارز آن شخص رهبری است، همراه کند./9457/پ202/ح

ارسال نظرات