۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۲۸۳۲۷۸
نماینده خبرگان رهبری:

عملکرد شورای نگهبان بدور از نگرش های جناحی بوده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با تأکید بر این‌‌که تأیید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان امری تشریفاتی نیست، گفت: نظارت شورای نگهبان بر امر انتخابات استصوابی است.
حجت الاسلام والمسلمين پورمحمدي امام جمعه مراغه

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که تخریب جایگاه و نقش حساس شورای نگهبان در آستانه انتخابات مهم اسفند ماه به هیچ عنوان صحیح نیست، اظهار داشت: آن عده که خود را حقوقدان می‌دانند، باید بدانند که تفسیر اصول قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است.


وی با تأکید بر این‌که شورای نگهبان یکی از مهم‌ترین نهادهای نظارتی بر امر انتخابات در کشور به شمار می رود، خاطرنشان کرد: این‌که گفته می شود شورای نگهبان ناظر است، نه مجری و تأئید صلاحیت‌ها باید بر عهده هیأت های اجرایی انتخابات باشد، صحیح نیست.


نماینده خبرگان رهبری تصریح کرد: باید در پاسخ این افراد؛ چنین سؤال معناداری را مطرح کرد که مگر شخص رییس جمهور و نمایندگانی که تاکنون در مجلس حضور داشته‌اند از طریق مجرای تائید صلاحیت شورای نگهبان ورود پیدا نکرده‌اند؟ واضح است که این چنین بوده است.


امام جمعه مراغه با بیان این‌که تفسیر قانون اساسی نیز بر عهده شورای نگهبان است، خاطرنشان کرد: طبق همین قانون شورای نگهبان موظف است؛ صلاحیت همه نامزدهایی که جهت شرکت در هر انتخابات به جز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را بررسی کرده و پس از آن اجازه شرکت در انتخابات را به آن کاندیداها بدهد.


وی با اشاره به اصل 99 قانون اساسی تصریح کرد: شورای نگهبان نظارت بر امر انتخابات را استصوابی دانسته و آن را شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها اعلام کرده است؛ باید دانست که نظارت استصوابى، نظارتی درون گراست.


حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با تأکید بر این‌که صحت نظر شورای نگهبان در مورد استصوابی بودن نظارت مورد نظر در قانون اساسی، کاملا واضح است، گفت: شورای نگهبان از بدو تأسیس تاکنون با موضع‌گیری بی‌طرفانه و بدون نگرش جناحی توانسته انتخاباتی شایسته و سالم برگزار کند./935/ت302/ج

ارسال نظرات