۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۲۸۳۵۶۳
آیت الله نمازی :

مدیریت و کنترل بحران آب کاشان نیازمند تدبیر و برنامه ریزی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: مدیریت آب و کنترل بحران آب را نیازمند تدبیر و برنامه ریزی دانست و گفت: یکی از برنامه های تأثیرگذار در این بخش فعالیت های فرهنگی و تبیین فرهنگ استفاده صحیح از آب و منابع آب است.
آيت الله  عبدالني نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه درکاشان شامگاه چهارشنبه در نشست خیرین آب شهرستان کاشان گفت: کشورهای اروپایی با وجود ذخائر و منابع آب زیاد، آب شرب در این کشورها از آب غیر شرب آنها جدا است و در مصرف آب شرب اسراف نمی کنند.

 

وی با اشاره به این‌که نظام آفرینش همان نظام یکصد سال قبل است و خالق آفرینش نیز همان خالق است و خداوند محدودیتی برای ذخائر آب قائل نمی شود وخزائن الهی در حال افزایش است، گفت: دلیل این که ذخائر آب در حال نابودی است‌ این حلقه مفقوده این بخش است.

 

با وجود منابع آبی زیاد در اروپا، آب شرب و غیر شرب در اروپا مجزا است

به گفته وی، کشورهای اروپایی  نزد خدا برای آخرت هیچ سهمیه و یارانه ای ندارند هرچه بوده خداوند برای دنیای آنها قرار داده است، بنابراین اروپایی ها از منابع آبی و جنگل و کشاورزی کسری ندارند، اما با وجود این همه ذخائر و منابع آب، در اروپا آب شرب و آب غیر شرب آنها مجزای از یکدیگر است.

 

آیت الله نمازی تشکیل گروه تحقیقاتی برای ترسیم فرهنگ استفاده از آب را یکی دیگر از راهکارها و برنامه های استفاده صحیح از آب و منابع آب اعلام کرد و یاد آور شد: این گروه تحقیقاتی با تهیه جزوه ای از فرهنگ استفاده آب در فقه اسلامی می تواند در این بخش تأثیرگذار باشد.

 

وی با اشاره به روایت جالبی از پیامبراکرم(ص) هنگام استفاده از آب برای وضوگرفتن، گفت: پیامبر اسلام هنگام وضو گرفتن تنها یک بار صورت، یک بار دست راست و یک بار دست چپ را با آب می‌شست.

 

به گفته وی، بیان ویژگی های ائمه اطهار در استفاده از نعمت های خداوند از جمله استفاده صحیح از آب و تبیین فرهنگ اسلامی در این بخش برای جامعه می‌تواند تأثیرگذار باشد.

 

مصرف حداقلی و صرفه جویی سیره عملی ائمه اطهار است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکیدکرد: آنچه در فقه اسلام در ارتباط با مصرف آب، ممنوعیت های مصرف آب، توصیه ها و چگونگی مصرف آب بیان شده است برای آگاهی مردم و افکار عمومی جامعه باید تبیین شود.

 

آیت الله نمازی یادآور شد: امام خمینی(ره) نصف لیوان آب را مصرف می‌کرد و نصف دیگر آن را دور نمی ریخت بلکه با استفاده از یک پارچه روی لیوان برای جلوگیری از نشستن غبار روی آن از باقیمانده آب استفاده  می‌کرد، لذا این فرهنگ باید در جامعه تبیین شود.

 

به گفته وی، فقه اسلامی در تمامی امور از جمله در خوردن و آشامیدن، فرهنگ، اقتصاد و اخلاق حرف برای گفتن دارد و این فرهنگ توحیدی است که باید در همه بخش های جامعه جاری و ساری باشد.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به این که تفکر اسلام در مصرف حداقلی و تولید حداکثری است، یادآور شد: در جامعه امروز این بحث بر عکس است یعنی مصرف حداکثری است و تولید حداقلی است.

 

آیت الله نمازی گفت: مصرف حداقلی و صرفه جویی در مصرف در آیات و روایات و سیره عملی ائمه اطهار است که باید از سوی کارشناسان استخراج و به صورت جزوه تهیه و چاپ و در بخش‌های مختلف به ویژه در آموزش و پرورش آموزش توزیع شود.

 

به گفته وی، شست‌وشوی حیاط و خودرو با آب شرب به صورت یک فرهنگ غلط در جامعه باید اصلاح شود و فرهنگ اسلامی استفاده صحیح از آب جایگزین فرهنگ غلط شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه استفاده از واژه خیرین در بخش آب را واژه نخ نما شده‌ای خواند و با اشاره به فعالیت خیرین مدرسه ساز، دانشگاه ساز و خیرین سلامت گفت: باید به دنبال واژه هایی بود که بتواند حساسیت جامعه را نسبت به بحران آب دو چندان کند.

 

وضعیت منابع آب‌ کاشان مانند آتش زیر خاکستر است

در ادامه محمدرضا اسدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان کاشان، وضعیت منابع آب شهرستان را به آتش زیر خاکستر تشبیح کرد و یادآور شد: سی قبل در سال 58 دسترسی به منابع اب زیر زمینی در عمق 20 متری بود اما امروز در عمق بالای 100 متر نیز آب برای استخراج وجود ندارد.

 

وی افزود: امروز بعد از گذشت سه دهه، آب با کیفیت در منطقه کاشان وجود ندارد و چنانچه آب انتقالی زاینده رود به کاشان به هر دلیلی قطع شود منابع آب منطقه کاشان کیفیت لازم را برای استفاده در بخش شرب نخواهند داشت.

 

اسدی اظهار داشت: بحران بی آبی، خشکسالی های اخیر و کاهش منابع آب منطقه کاشان باعث فشار لایه های خاک به لوله های آب در عمق پایین و  شکستگی‌آن شده و در نتیجه از دست چاه آب می شود، لذا این مشکلات در لایه های زیرین است که قابل مشاهده برای مردم نیست.

 

شرایط منابع آب کاشان شکننده است

مدیر عامل شرکت آبفای کاشان شرایط  منابع آب را شکننده خواند و خواستار تشکیل کمیته ای برای جلوگیری از بحران بی آبی شد و افزود: در بخش مصرف آب نیازمند فرهنگ سازی هستیم، از این رو اگر مردم به عمق فاجعه بحران آب آگاه باشند به متولیان امور آب کمک خواهند کرد.

 

اسدی یکی از برنامه های تأثیرگذار در مدیریت بحران آب را تشکیل انجمن نجات بخشی آب کاشان بزرگ با زیر مجموعه چهار کمیته فرهنگی، خیرین، سرمایه گذاری بخش خصوصی و کمیته فنی اعلام کرد و افزود: با تأسیس این انجمن می‌توان آن را به عنوان الگوی شهرستان کاشان به دیگر شهرهای کشور معرفی کرد./1307/پ201/ح

ارسال نظرات