۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۲۸۳۶۷۱
ظریف در نشست خبری در اصفهان:

مجلس اختیار دارد تا نظر خود را درباره برجام مطرح کند/ منافع ملی مد نظر منتقدان باشد مشکلی با انتقاد نداریم

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه با اشاره شرایط فراهم آمده پس از مذاکرات هسته‌ای گفت: ما از انتقادات استقبال می‌کنیم اما انتقادی که در راستای منافع ملی باشد، پس از بیانیه شورای امنیت در یک بیانیه مفاد توافقنامه را به صورت شفاف ارائه دادیم.
دکتر محمد جواد ظريف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمد جواد ظریف در نشست خبری با اصحاب رسانه شرایط کنونی کشور را مطلوب برای مردم و مسؤولان ارزیابی کرد و گفت: ظرفیت‌های ویژه ای در زمینه‌های فرهنگی، علمی، صنعتی و سیاسی ظرفیت‌های خاصی در کشور وجود دارد و امیدواریم تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها در ارتقای ظرفیت کشور و توسعه معیشتی مردم استفاده کنیم.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به ظرفیت‌های بالای مردم اصفهان خاطر نشان کرد: در وزارت خارجه تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم که در خدمت مردم باشیم و کمک کنیم تا این ظرفیت‌های عظیم استان اصفهان برای پیشرفت و توسعه کشور استفاده کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به این‌که باید از شرایط کنونی کشور استفاده کنیم اظهار کرد: این وظیفه دستگاه دیپلماسی است که اهداف کشور را با کمترین هزینه به دست بیاورد، باید دیپلماسی را در خدمت توسعه کشور به کار بگیریم، در دستگاه دیپلماسی گرایش ما گرایش توسعه محور است.

 

ظریف ماهیت وزارت امور خارجه را از دوران پس از انقلاب اسلامی سیاسی دانست و تصریح کرد: در حوزه دیپلماسی فرهنگی و ارزشی دارای وضعیت متفاوتی هستیم و تلاش می‌کنیم که پس از مذاکرات هسته‌ای به دنبال مبارزه با ایران هراسی باشیم و تلاش کنیم تا ایران را به درستی به جهانیان معرفی کنیم.

 

وزیر امور خارجه پیرامون اختیارات مجلس شورای اسلامی درباره قطعنامه شورای امنیت ابراز کرد: مجلس اختیار دارد که نظرات خود را بیان کند، وزارت امور خارجه پس از بیانیه شورای امنیت در بیانیه‌ای 14 ماده‌ای تمام مفاد توافقات برجام را به صورت صریح و شفاف بیان کرد، این بیانیه جامع است و به عنوان سندی در شورای امنیت ثبت شده است.

 

وی فکت شیت آمریکا را یک برداشت آمریکایی خواند و اظهار کرد: دولت آمریکا به جای اسناد اصلی به مردم فکت شیت ارائه می‌دهد که گاهی نگرش و برداشت‌های شخصی خود را در آن بیان می‌کنند اما ما سند برجام را در اختیار مردم قرار دادیم.

 

ظریف فکت شیت را یک برش تبلیغاتی ناپسند دانست و خاطر نشان کرد: در قطعنامه 598 و مذاکرات آن مباحث متفاوتی از بحث هسته‌ای مطرح بود، در مذاکرات 598 تمامیت ارضی و آزادی اسرای جنگی مطرح بود در صورتی که در بحث هسته‌ای موضوع تحریم‌ها مطرح است در بحث هسته‌ای ما مجبور به لغو 6 یا 7 قطعنامه صادر شده علیه کشور بودیم درحالی که در قطعنامه 598 چنین مسائلی در میان نبود.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به عدم محدودیت ایران در روابط دیپلماتیک با کشورهای منطقه اظهار کرد: برای روابط منطقه‌ای محدودیتی قائل نیستیم، کشورهای همسایه نباید از توافق هسته‌ای احساس تهدید و ناامنی کنند.

 

وی ضمن تصریح بر لزوم بازنگری کشورهای همسایه بر توافق هسته‌ای ابراز کرد: خوشبختانه در جامعه ما دیدگاه‌های مختلفی نسبت به مسائل به ویژه موضوع هسته‌ای وجود دارد و این برای ما موجب امیدواری و خوشحالی است، موضوع هسته‌ای یکی از پیچیده‌ترین موضوعات جهانی است.

 

ظریف ضمن درخواست از منتقدان برای رعایت انصاف در نقد و هشیاری در انتقاد تا آب به آسیاب دشمن نریزند بیان کرد: ما از انتقاد استقبال می‌کنیم و اگر منافع ملی مد نظر منتقدین باشد ما مشکلی با انتقاد نداریم اما باید منتقدین توافق هسته‌ای بدانند که امروزه تمام دنیا دوستدار ایران هستند و توافق برجام به عنوان سند عزت جمهوری اسلامی در نظر آنان است.

 

وزیر امور خارجه با بیان این‌که کسی به جز منتقدان داخلی معتقد براین نیست که توافق موجب موجب تحقیر ملت شده است تصریح کرد: توافق هسته‌ای دستاوردهای بزرگی را برای کشور داشت و از منتقدین درخواست می‌کنیم تا عزت کشور و مردم را زیر سؤال نبرند.

 

وی برجام را موجب تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: زمانی که موانع تحریمی برداشته شود و محدودیت‌ها برطرف شود فرصتی پیش می‌آید تا مشکلات کشور با حضور مردم و سیاست‌های دولت برطرف شود، برجام فرصتی است سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و باید از آن نهایت بهره‌بردای صورت بگیرد.

 

ظریف از برداشته شدن تحریم‌ها طی حداکثر 3 ماه آینده خبر داد و گفت: این‌که مردم منتظر تغییرات باشند نیازمند یک روند سرمایه‌گذاری و افزایش امکان صادرات است و استفاده از تسهیلات و خدمات بانکی در زمینه اقتصاد است که همه اینها نیازمند عزم ملی است.

 

وزیر امور خارجه بازگشایی سفارت انگلیس در کشور را در راستای ارتباطات سیاسی ایران و انگلیس ارزیابی کرد و افزود: سفارت انگلیس را ما در ایران تعطیل نکردیم بلکه خود آنها سفارت را بستند و اکنون برای تصحیح اشتباهات دوباره آن را بازگشایی کردند و این مسأله زمینه تعامل و گفت‌گو را برای هر دو طرف فراهم می‌کند.

 

وی با اشاره به دیدگاه کشورهای غربی نسبت به منطقه خاطر نشان کرد: دیدگاه آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای غربی نسبت به منطقه مطلوب نیست و حضور تروریست‌ها و گروه های افراطی خطرات بسیاری را برای منطقه در پی داشته و دارد و لازم است تا اختلافات دیدگاهی که در خصوص کشورهای منطقه داریم در باب مذاکره مطرح و برطرف گردد./1304/پ201/ج

 

ارسال نظرات