پرداختن به خصومت بیجا و ناصواب از سفاهت فرد است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد مدیر حوزههای علمیه استان تهران پیش از ظهر امروز در درس اخلاق که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه راهکار دفعی خصومت مقدم بر رفعی آن است، اظهار داشت: پارهای از راهکارها دافع هستند یعنی از نوع پیشگیری اند و در نگاه دینی، در غالب بحثها سخن اول راجع به دفع است. اینکه رذیلتی سراغ آدم نیاید! چون وقتی آمد، رفع آن بسیار دشوار میشود، از این رو اصرار بر ورع بیش از تقواست و اصرار بر تقوا بیش از توبه است، توبه برای رفع است ولی تقوا برای آن است که انسان مرتکب گناه نشود. ورع برای آن است که انسان به مرزها نزدیک نشود تا در معرض ارتکاب قرار بگیرد؛ بدین سبب انسان با ورع از انسان متقی بالاتر است.
این استاد اخلاق در ادامه با اشاره به اعتیاد قلب انسان به امراض روحی افزود: آدمی که مبتلا به امراض قلبی میشود، گاهی مرض را مرض نمیداند بلکه صحت قلمداد میکند و سم و زهر را دارو قلمداد میکند، چون وضع موجود را وضع درست میداند، به فکر درمان نمیافتد.
وی تاکید کرد: در مسأله روح، جان و نفس هم همینطور است؛ انسان تا مبتلا نشده، مقاومت و مقابله برایش خیلی آسان است اما وقتی انسان گرفتار شد، دیگر یا وضع جدید را مطلوب میپندارد و خوشایندش است یا اینکه دیگر خودش هم از عهده ترک آن عمل یا خوی برنمیآید؛ به همین جهت راه های دفع مقدم و مهم تر از راه های رفع و درمان است .
حجتالاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به راه های مواجهه با رذائل افزود: راه های نظری و عملی یا درمان های معطوف به ذهن و درمان های معطوف به عمل و جسم است.
وی با اشاره به اینکه رذیلت خصومت از رذایل انسانی بسیار خسارت بار است گفت: بعضی از رذایل جنبه ی آسیبی دارند که به مقیاس دینداری، تاریخ و بشریت مسأله آفرین می شود و پیامدهای منفی دارد که خصومت هم از جمله آنهاست؛ در طول تاریخ برخی خصومت ورزی ها بعضی پیامدهای تاریخی به دنبال داشته است.
رییس شورای حوزههای علمیه استان تهران با تاکید بر اینکه اندیشیدن به آثار و عواقب منفی مخاصمه، مانند تفکر در پیامدهای سایر رذائل، اولین و موثرترین راهکار مقابله با آن است افزود: انسان چه در مقام رفع باشد و چه در مقام دفع باشد تا زمانی که مبتلا نشده است بایستی اندیشه کند که اگر وارد گردونه این رذیلت اخلاقی شود چه بر سر او خواهد آمد.
پرداختن به خصومت بیجا و ناصواب از سفاهت است
مدیر حوزههای علمیه استان تهران با اشاره به پیامدهای ابتلا به رذایل اخلاقی بیان کرد: اگر انسان مبتلا است بایستی فکر کند که اگر بنا باشد به این رذیلت ادامه بدهد باید چه پیامدهایی را تحمل کند؛ از این رو مسأله اندیشیدن در باب این رذیلت، از روی اجبار یکی از راهکارها محسوب میشود و در مقابل، اندیشیدن به پیامدها و آثار مثبت یک رذیلت یک راهکار است و در مقابل خصومت، خوش زبانی، خوشخویی، خوش اخلاقی و رحم دل بودن قرار میگیرد.
وی در پایان با اشاره به آسیب های پرداختن به خصومت بیحا و ناصواب افزود: این عمل در انسان تنزل روحی ایجاد می کند، خاری اجتماعی را در پی دارد، سبب از بین رفتن شأن اجتماعی انسان میشود، در نزد دیگران سقوط میکند، سبب نابودی دین و موجب حبط عمل میشود./817/202/ب3