۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۲۸۷۵۲۵
رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم:

از دست دادن زمان در تحولات حوزه جبران ناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم با اشاره به زمان گذشته از انقلاب اسلامی گفت: باورها و اعتقادات مردم با توجه به موارد مختلف در حال تغییر است؛ حوزه باید در این زمان حساس با ایجاد تحول در خود و ورود احکام اسلامی به صحنه‌های مختلف اجتماعی نشان دهد که اسلام کار آمد و راهبر است؛ در غیر این صورت باورهای مردم تغییر خواهد کرد و جبران آن بسیار سخت است.
حجت الاسلام حسيني نژاد
حجت الاسلام سید علی اکبر حسینی نژاد رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه علمیه را پشتیبان عقیدتی، فقهی و علمی نظام دانست و اظهار داشت: در سال‌های گذشته حوزه نتوانسته است نیازهای نظام را برطرف کند و این امر محتاج جدیت متفکرین حوزوی است؛ البته در گفتار و بعضی از رفتارها این متفکرین نشان داده‌اند که علاقمند به پر کردن خلأ عقیدتی، فقهی و علمی نظام هستند.
 
رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم ادامه داد: تلاش‌های حوزویان در سال‌های گذشته به اندازه کافی کامل و جامع نبوده است و به این خاطر نتوانسته‌اند مأموریت خود را به انجام رسانند؛ حل مسائل نظام توسط حوزه‌های علمیه نیازمند برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت است که می‌بایست توسط مسؤولان حوزه‌های علمیه انجام شود.
 
حجت الاسلام حسینی نژاد عدم توجه حوزه به مشکلات اجتماعی را زیانبار توصیف کرد و گفت: در صورتی که حوزویان به مسائل و مشکلات اجتماعی بی توجه باشند و یا در حل آن‌ها گام‌های مؤثری را بر ندارند، رفته رفته ناکارآمدی دین در حوزه اجرای زندگی، جامعه، بازار و دولت مطرح خواهد شد.
 
وی افزود: پس از مطرح شدن ناکارآمدی دین در عرصه‌های مختلف روشنفکران از توانمندی و باورهای دینی فاصله خواهند گرفت؛ این در حالی است که همگی باور و اعتقاد قلبیمان بر این است که شیعه مذهبی کاربردی، اجتماعی و در موارد مختلفی مانند اقتصادی و اخلاقی تأثیرگذار است.
 
رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم خلأهای موجود در عرصه‌های مختلف مانند بانکداری و اقتصاد را مورد اشاره قرار داد و گفت: شبهاتی در عرصه بانکداری در جامعه اشاعه یافته که حق یا ناحق حوزه باید مشکل آن را حل کند؛ در راه حل مسائل موجود در جامعه حوزه باید وارد شود و با دادن هشدارهایی به قوای سه گانه و دیگر مسؤولان راهکارهای درست اجرایی را به عنوان دستور به واحدهای مختلف بفرستد.
 
حجت الاسلام حسینی نژاد ادامه داد: حوزه باید برنامه‌ها و فعالیت‌های عملی و فکری را زمینه‌سازی کند و به تصویب کارگروه‌ها برساند؛ حوزه‌های علمیه با راهکاری مشخص باید نتیجه عملکرد قوای سه گانه را مطالبه کنند و به عنوان مطالبات دین و حوزه از نظام طلب کنند؛ نظام اسلامی بر پایه دین و فقه است و این موارد باید در تمام زمینه‌ها نمایان باشد و اگر نظام از علوم اسلامی تبعیت نکند عمری کوتاه خواهد داشت.
 
وی جلوگیری از تحول در حوزه را امکان ناپذیر دانست و اظهار داشت: به هر صورت در حوزه تحولاتی به وقوع خواهد پیوست بنابراین مدیران و نخبگان حوزوی وظیفه دارند به این تحول جهت دهند و آن را به سوی هدایت کنند که به صلاح نظام و به دور از انحرافات باشد.
 
رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم مسائل و مشکلات امروز جامعه و کاستی‌هایی که از حوزه مشهود است را مربوط به سی و پنج سال گذشته از انقلاب دانست و گفت: طی این سی و پنج سال این خلأ‌ها و کاستی‌ها نمایان شده است این در حالی است که اگر حرکت مفیدی در زمینه تحول در حوزه‌های علمیه انجام نشود روز به روز مشکلات بیشتری در این باره به وجود خواهد آمد.
 
حجت الاسلام حسینی نژاد با تأکید دوباره برگذشت زمان و فاصله گرفتن از دوران ابتدایی انقلاب اسلامی گفت: گذشت زمان کار را جبران ناپذیر می‌کند و هر قدر فاصله می‌گیریم باورها و اعتقادات نسل‌های گذشته کمتر خواهد شد و در نسل‌های آینده نمی‌توان به آسانی این اعتقادات را دوباره زنده کرد پس بهتر است که بکوشیم تا در زمان حال باورها و اعتقادات جوانان تقویت شود./836/ت303/ش
ارسال نظرات