نادیده گرفته شدن گویشها در کتب جنگی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید قاسم یا حسینی، مولف کتاب «خاطرات ماشاالله کازرونی»، عصر یکشنبه 22 شهریور در حاشیه نقد و بررسی این اثر مرتبط با دفاع مقدس در محل حوزه هنری، گفت: در خصوص خاطرات شفاهی و پژوهشهای تاریخی در کشورهای غربی، کتابها و منابع متعددی وجود دارد، اما در کشورمان از این منابع محروم هستیم و اطلاعات عمیقی در این خصوص نداریم.
وی افزود: کتاب «خاطرات ماشاالله کازرونی» اثری است که بیشتر به نوع خاطرات شفاهی پرداخته است، این کتاب به گونه پرسش و پاسخ نوشته شده است که بر دو اصل مصاحبه شونده و مصاحبه کننده استوار است.
یاحسینی با تاکید بر نقش راوی در کتاب، بیان داشت: راوی باید آزاد باشد و آنچه در ذهن سیالش میگذرد به زبان بیاورد و مصاحبه کننده هیچگونه اعمال نظری بر سخنهای او نتواند داشته باشد.
مولف کتاب «خاطرات ماشاالله کازرونی» با اشاره به شخصیت اصلی داستان در کتاب، تاکید کرد: کازرونی پایهگذار کمیته اطلاعات در جنوب کشور بود، فردی که میتوان گفت به تمام مسایل جنگ اشراف داشت و بهنوعی میتوان وی را تاریخ شفاهی جنگ نیز نامید.
وی با بیان رویکرد اصلی کتاب، اظهار داشت: در این کتاب انسانشناسی فرهنگی و فردی منطقه برازجان مد نظر بوده است و تحت همین تفکر گفتمان طراحی سوالات تدوین شد.
یاحسینی ابراز داشت: باید در مورد کتاب خاطرات شفاهی جنگ به این نکته توجه داشته باشیم که انبوه کتابهایی که در زمینه جنگ وارد بازار میشوند لحن تهرانی دارند و حق قومیتها و زبانها و کشور در این کتابها تضییع شده است.
مولف «خاطرات ماشاالله کازرونی» با اشاره ممیزیهای اعمال شده در خصوص اثر خود، تصریح کرد: ابتدا این در حدود هزار و ششصد صفحه بود اما پس از بازبینی اطلاعات برخی از اماکن و ترکیبات برخی از لغات کتاب به گویش جنوبی بوده است از اثر حذف و کتابی با حجم کمتر امروز در اختیار مخاطبان است.
وی در پایان اظهار داشت: نمیشود تمام مسایل مربوط به زندگی ماشاالله کازرونی را در این کتاب به طور کامل بازگو کرد، زیرا وی اقداماتی را انجام داده است که اگر برای همگان مشخص شود شاید عناصر ضد انقلاب جان وی را به خطر بیاندازند و باید سالها بعد تمام ابعاد شخصیتی وی نمایان شود.
گفتنی است از این نویسنده کتابهایی همچون «سرباز سالهای ابری» و «پنهان زیر باران» تا کنون وارد بازار نشر شده است، برخی از آثار وی نیز تبدیل به سوژه فیلمهای دفاع مقدس شده است./856/202/ب3