۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۲۸۷۸۹۶
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

امام جواد در سن کودکی 7000 مسأله اختلافی را حل کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: امام جواد(ع) اولین فرد از ائمه اطهار(ع) است که در سن کودکی به امامت می رسد اما نکته مهم قدرت علمی بالای حضرت بود به گونه ای که در همان سن کودکی 7000 مسأله از مسائلی که میان علما اختلاف بود حل کرده و شاگردان زیادی را نیز تربیت کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم پیش از ظهر امروز در مراسمی که به مناسبت شهادت امام جواد(ع) در دفتر آیت الله وحید خراسانی برگزار شد، پس از حمد و ثنای الهی مطالب مهمی در زمینه علم و قدرت امام(ع) بیان کرد.

 

وی عنوان کرد: انسان با نگاه به آیات نورانی قرآن و صفاتی که برای خداوند ذکر شده پی به علم و قدرت بی نهایت خدا می برد و وقتی قدرت خدا برای او یقینی شد، درک علم و قدرت اهل بیت(ع) برای او آسان می شود چرا که علم قدرت آنها نیز برداشت شده از ذات اقدس الهی است.

 

قدرت خدا بی نهایت است

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اظهار داشت: نشانه های قدرت خدا در اطراف ما نیز فراوان است؛ انسان وقتی به عسل نگاه می کند این ماده غذایی که بهتر از آن وجود ندارد و در آن فساد و خرابی هم راه ندارد متوجه می شود، تولید کننده آن حشره کوچکی مثل زنبور است اما قرآن می فرماید تمام مراحل ساخت عسل توسط زنبور به اراده الهی است بنابراین وقتی قدرت خدا تا این حد بی نهایت است می تواند فردی را در سن کودکی به مقام امامت برساند.

 

وی در ادامه به مناسبت شهادت امام جواد(ع) ابراز داشت: امام جواد(ع) اولین فرد در ائمه اطهار(ع) است که در سن کودکی به امامت می رسد اما نکته مهم توان علمی بالای حضرت بود به گونه ای که در همان سن کودکی 7000 مسأله از مسائلی که میان علما اختلاف بود حل کرده و شاگردان زیادی را نیز تربیت کرد.

 

سن کم  تضادی با امامت ندارد

این سخنران برجسته کشور با تاکید بر این که سن کم تضادی با بحث امامت ندارد، عنوان کرد: قرآن به زیبایی این مسأله را حل کرده آنجایی که در مورد حضرت یحیی(ع) می فرماید ما نبوت را در سنین خردسالی به او دادیم و حتی بالاتر از آن به حضرت عیسی(ع) در گهواره کتاب و نبوت را عطا می کند، بنابراین تشکیک بعضی از افراد بی معرفت در آن زمان بی معنا بود.

 

فردی با معرفت در تاریخ

وی ادامه داد: اما در همان زمان افراد با معرفتی نیز وجود داشتند به عنوان نمونه علی بن جعفر(ع)، فرزند امام جعفر صادق(ع) که از جمله بزرگان و راویان حدیث است و در اواخر عمر وجود امام جواد(ع) را نیز درک کرد اما با این که حضرت خردسال بودند اما علی بن جعفر احترام زیادی به ایشان می گذاشت و اگر گاهی شاگردانش به او اعتراض می کردند می گفت وقتی صلاح دانسته این کودک امام باشد و من پیرمرد را لایق ندانسته، اطاعت و احترام او بر همه واجب است.

 

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در بیان مقام بالای علمی امام جواد(ع)، ابراز داشت: حضرت در همان سن کم حلقه های علمی و معرفتی زیادی تشکیل داد به گونه ای که افراد برجسته ای همچون فضل بن شاذان، حسین بن سعید، عیاشی، بزنطی و خالد برقی را تربیت فرمود که هرکدام صاحب ده ها کتاب می باشند، اما نکته مهم در توفیقاتشان زانو زدن در محضر امام جواد(ع) بود.

 

وی در پایان با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که در آن هفتاد مورد از ویژگی ها و جایگاه امام را نشان می دهد، افزود: انسان با نگاه به این حدیث و همچنین زیارت جامعه کبیره به مقام والای امام پی می برد و متوجه می شود امام چراغ هدایت و سعادت انسان، هم در دنیا و هم در آخرت است، پس به واقع کسانی که بعد از پیامبر اکرم(ص)، راه خود را از اهل بیت(ع)، جدا کردند، دچار خسران غیر قابل جبرانی شده و دوزخ را برای خود خریده اند./1330/پ202/ف

ارسال نظرات