۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۲۸۷۹۰۷
استاد حوزه علمیه قزوین:

مسؤولان با الگوگیری از امام جواد در بیان حق صریح و شجاع باشند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که مسؤولان باید با الگوگیری از امام جواد(ع) در بیان حق صریح و شجاع باشند، گفت: امام در گفتارهای حق طلبانه شجاعت و صراحت داشتند و در مقابل مأمون به راحتی حقایق را می گفتند و با کمال شجاعت اشتباهات مأمون را بیان می کردند.
شهادت امام جواد الائمه(ع)

حجت الاسلام سید مصطفی موسوی، استاد حوزه علمیه قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین درباره سیره و منش امام جواد(ع)، گفت: امام جواد(ع) که به نام تقی معروف هستند یکی از جوانترین امامان ما بودند که در سن 8 سالگی به امامت رسیدند.

 

وی در ادامه افزود: امام جواد(ع) الگویی برای تمام جوانان شیعه هستند، یکی از ویژگی های شاخص ایشان علم و اخلاقشان بود.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: بعد از امامت امام جواد(ع) خلیفه عباسی ایشان را به مناظره دعوت کرد و امام با سن کمشان به سؤالات و شبهات آنها پاسخ قاطع دادند و به تمامی مردم ثابت شد که کودک 8 ساله می تواند امامت امت اسلامی را بر عهده بگیرد.

 

این کارشناس حوزوی اظهار کرد: سیره، منش، تواضع و نوع برخورد امام جواد با مردم و خانواده ‌شان منحصر به فرد بود.

 

حجت الاسلام موسوی با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) که مؤمن به سه خصلت نیاز دارد، بیان داشت: مؤمن توفیقی از سوی خدای متعال داشته باشد، دوم واعظی از درون خود داشته باشد و اگر کسی او را نصیحت کرد نصیحتش را بپذیرد در این صورت موفق خواهد بود.

 

وی در ادامه تأکید کرد: همه مؤمنان باید نصیحت‌ها و انتقادات دوستان و مؤمنان دیگر را بپذیرند، اگر هدف شخص رفتن به سوی خوبی ها باشد باید امام را الگوی خود قرار دهد.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام جواد(ع) صبر و بردباری داشتند و زمانی که به حکومت رسیدند، مأمون ایشان را تحت مراقبت و نظارت قرار داد و جاسوسی را در منزل ایشان گماشتند اما امام هرگز آشفته و مضطرب نشدند.

 

این کارشناس حوزوی عنوان کرد: امام همیشه با صبر و شکیبایی با مردم برخورد می کردند و جوانان امروز ما هم باید در برابر مسایل و مشکلات با تدبیر و حوصله رفتار کنند.

 

وی با بیان این‌که امام جواد دارای جود و بخشش بودند ابراز کرد: امام جواد(ع) با خصلت کرامت و بخشش با مردم برخورد می کردند و مشکلات مردم و محرومان را حل می کردند به همین خاطر لقب جواد را به ایشان دادند.

 

حجت الاسلام موسوی با بیان این‌که امام در گفتارهای حق طلبانه شجاعت و صراحت داشتند، بیان داشت: امام در مقابل مامون به راحتی حقایق را می گفتند و با کمال شجاعت اشتباهات مامون را بیان می کردند و در مناظرات پاسخ های قانع کننده ای می‌دادند و هرگز ترسی از مامون نداشتند.

 

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: حوزه علمیه، سخنرانان و مداحان باید درباره امام جواد کتاب بنویسند و به سخنرانی در منبرها و فضاهای مجازی بپردازند تا جوانان با سیره و منش این امام رئوف بیشتر آشنا شوند./838/302/ب2

ارسال نظرات