۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۲۸۷۹۷۲
مدیر دفتر پاسخگویی به شبهات دینی:

نخستین و مهم‌ترین معیار و رکن ازدواج ایمان به خدا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر دفتر پاسخگویی به شبهات دینی با بیان این‌که حدود 14 معیار از نظر اسلام برای ازدواج مطرح شده مطرح شده است، گفت: نخستین و مهم‌ترین معیار و رکن ازدواج ایمان به خدا است، چرا که ایمان به خدا موجب می‌شود افراد ضمن عمل به فرامین الهی، شرایط خوشبختی خانواده را فراهم کنند.
ازدواج

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی، مدیر دفتر پاسخگویی به شبهات دینی و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) و با بیان معیار‌های ازدواج از دیدگاه اسلام گفت: حدود 14 معیار از نظر اسلام مطرح شده است و نخستین معیار و رکن ازدواج ایمان به خداست، چرا که ایمان به خدا موجب می‌شود افراد ضمن عمل به فرامین الهی، شرایط خوشبختی خانواده را فراهم کنند.

 

وی معیار دوم ازدواج را توانایی اداره زندگی دانست و اظهار کرد: اگر فرد باایمانی هم باشد اما توانایی لازم پیشبرد زندگی را نداشته باشد ارزش ندارد. دارا بودن مدیریت لازم و بلوغ معرفتی، اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی لیاقت همسر بودن را در افراد مشخص می‌کند.

 

مدیر دفتر پاسخگویی به شبهات دینی با بیان این‌که دو نفر برای ازدواج باید هم‌کفو یکدیگر باشند، تأکید کرد: شناخت اسوه‌های معنوی و الگو قراردادن آن‌ها در زندگی انسان را به سمت نیکوکاری سوق می‌دهد.

 

این مقام مسؤول افزود: امام علی(ع) می‌فرمایند که فرزندان را به دارا بودن سه خصلت تربیت کنید نخست محبت نسبت به پیامبران و در درجه بعدی محبت به اهل بیت(ع) و قرائت قرآن؛ این ویژگی‌ها وقتی درانسان تداعی پیدا کند قطع‌یقین آدمی طهارت روحی پیدا می‌کند.

 

اصالت خانوادگی یکی از معیارهای مهم ازدواج است

این مشاور خانواده با تأکید بر این‌که در نظر گرفتن سنخیت در زندگی زوج‌های جوان بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: این سنخیت و هماهنگی باید از نظر تحصیلی، قوای جسمی، خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی و همه مسائل مورد توجه باشد.

 

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی یکی دیگر از معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام را اصالت خانوداگی  ذکر کرد و یادآور شد: اصالت خانوادگی در رفتار آدمی تأثیرگذار است.

 

وی ازدواج با غیرفامیل را از جمله نکاتی دانست که اسلام به آن توجه کرده است و تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که از ازدواج با فامیل‌های نزدیک بپرهیزید و درصدد داشتن فرزند ناقص‌الخلقه نباشید.

 

بهتر است که پیوند بین دو نفر با رضایت قلبی صورت گیرد

مدیر دفتر پاسخگویی به شبهات دینی تمام عیار بودن از نظر جسمی و روحی را یکی دیگر از مؤلفه‌های ازدواج عنوان کرد و گفت: رسول خدا(ص) در حدیثی می‌فرمایند که از ازدواج با زن کم‌عقل بپرهیزید چرا که زندگی با او عذاب‌آور و فرزند وی کم‌هوش خواهد بود.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این‌که طبق نظر اسلام زن باید فرمان‌پذیر باشد، بیان کرد: برترین اعمال زن؛ اطاعت از شوهر است چرا که رضایت خداوند را در پی دارد هر چند غربی‌ها به دنبال مفهوم برابری زن و مرد هستند.

 

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با اشاره به تاکید اسلام به کوچک‌ترین مسائل و توصیه به زنان برای یادگیری آشپزی، ابراز کرد: مادران باید فنون آشپزی را به دختران خود آموزش دهند، چرا که برترین زنان کسانی هستند که سلیقه آشپزی و خانه‌داری آن‌ها کامل است.

 

وی با بیان این‌که تمایل قلبی یکی از مهم‌ترین معیارهای ازدواج است، گفت: ازدواج یک میثاق است که در اسلام با صیغه و عقد از آن یاد می‌شود و چه بهتر پیوند بین دو نفر با رضایت قلبی صورت گیرد./955/302/ب2

ارسال نظرات