۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۲۸۷۹۸۲
مسؤول فرهنگی اداره تبلیغات قزوین:

حل معضل ازدواج نیازمند همکاری عمومی است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول فرهنگی اداره تبلیغات قزوین گفت: در تمام معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی اگر مردم قدم برندارند مشکل حل نخواهد شد، حل مشکل ازدواج نیز نیازمند همکاری عمومی است، تمام خانواده‌ها باید بستر ازدواج آسان را فراهم سازند و موانع ازدواج را برطرف کنند.
حجت الاسلام عباس نظري .png

حجت‌الاسلام عباس نظری، مسؤول فرهنگی اداره تبلیغات قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، در بیان ویژگی‌ها و معیارهای ازدواج سالم و اسلامی گفت: هم کفو بودن دو خانواده و زوج در ابعاد مختلف زندگی از جمله ویژگی‌های یک ازدواج سالم است که مورد تایید پیامبر اکرم(ص) نیز قرار گرفته است، اگر زوجین هم کفو نباشند مشکلاتی از جمله طلاق رخ خواهد داد.

 

مسؤول فرهنگی اداره تبلیغات قزوین در ادامه افزود: دین مداری و دین داری نیز در بحث ازدواج دارای اهمیت بسیاری است، البته نباید دین را در نماز و روزه خلاصه کرد، دین داری مجموعه قوانینی است که از طرف خداوند و توسط پیامبر اکرم(ص) برای هدایت و سعادت بشریت فرستاده شده است، همچنین اصالت، نجابت و عفیف بودن خانواده نیز بسیار مهم است.

 

وی ابراز داشت: یکی از عوامل استحکام و ریشه دار بودن خانواده‌ها ازدواج و تشکیل خانواده است، باتوجه به نقش و تاثیرگذاری سلامت خانواده در سلامت جامعه، یکی از شگردهای دشمنان متلاشی کردن و مانع شدن برای تشکیل خانواده بر اساس ارزش‌های اسلامی و انسانی است تا اصالت و نجابت خانواده‌ها از بین برود.

 

این مسؤول ادامه داد: وقتی با تبلیغات سوء دشمنان سن ازدواج افزایش یابد جامعه دچار عواقبی مانند متولد شدن فرزندان نا سالم از لحاظ فکری، جسمی و روحی است.

 

وی خاطرنشان کرد: نخستین کاری که جامعه دینی باید در مقابل تبلیغات دشمن انجام دهد مستحکم کردن باورها نسبت به امور دینی در ابعاد مختلف است، ما باید توجه داشته باشیم که در دین اسلام سه امر ازدواج، مسکن و حج تضمین شده است، یعنی اگر افراد به این امور بپردازند خداوند انجام کار آنان را تضمین کرده است.

 

حجت‌الاسلام نظری با اشاره به کم رنگ بودن اعتقاد به تضمین امور از جانب خداوند عنوان کرد: چون اعتقادات نسبت به اموری مانند تضمین امور از جانب خداوند یا وجود ندارد و یا ضعیف است افراد از ازدواج می‌ترسند، البته باید در کنار توکل به خدا موانع ازدواج نیز برداشته شود.

 

وی با بیان این‌که خود خانوادهها نقش عمده را در تغییر امور به عهده دارند بیان داشت:  در رابطه با موضوع ازدواج لازم است مردم خود وارد عمل شوند؛ یعنی پدر و مادرها و خانواده‌ها زمینه‌های ازدواج فرزندان را در سنین مناسب فراهم سازند، نخستین کار در این راستا نیز خود داری از سخت گیری در ازدواج است، همان کاری که پیامبر اکرم(ص) نیز در رابطه با ازدواج دخترش حضرت فاطمه(س) انجام دادند.

 

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: فراهم کردن بستر ازدواج و دوری از چشم و هم چشمی و الگو گیری از پیامبر اکرم(ص) در زمینه ازدواج و ترویج سبک زندگی و ازدواج علوی و فاطمی در جامعه نیز  از سایر کارهایی هستند که باید در راستای فراهم ساختن زمینه‌های ازدواج باید مورد توجه قرار گیرند. 

 

وی با تاکید بر ترویج سبک زندگی علوی و فاطمی در جامعه اظهار داشت: لازم است که سبک زندگی علوی و فاطمی در جامعه رواج یابد زیرا با این کار جامعه سالم خواهد شد و همچنین جلوی برخی گناهان نیز گرفته می‌شود.

 

مسؤول فرهنگی اداره تبلیغات قزوین با اشاره به فعالیت‌های حوزه علمیه در راستای فرهنگ سازی برای ازدواج آسان بیان  داشت: حوزه‌های علمیه، مبلیغن و مروجین دین و افرادی که برای جامعه دلسوزی و احساس مسؤولیت می‌کنند وظیفه دارند ازدواج سهل و آسان و سبک زندگی علوی و فاطمی را  از طریق منبرها، مساجد و سایت‌های اینترنتی در جامعه نشر و گسترش دهند.   

 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر افرادی هستند که به طور عملی در مؤسسات خیریه در راستای ترویج ازدواج آسان به فعالیت می‌پردازند، اما باید توجه داشت که این امر کافی نیست و همه افراد باید در راستای این امر قدم بردارند.

 

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: در تمام معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی اگر مردم قدم برندارند مشکل حل نخواهد شد، حل مشکل ازدواج نیز نیازمند همکاری عمومی است.

 

حجت‌الاسلاام نظری در پایان گفت: تمام خانواده‌ها باید بستر ازدواج آسان را فراهم سازند و موانع ازدواج را برطرف کنند، البته در این مورد، افرادی که دارای توانمندی مالی هستند مسؤولیت مهمی را به عهده دارند، این افراد باید در کنار پرداخت خمس و زکات که وظیفه آنان است به احسان بیشتر بپردازند و در زمینه ترویج ازدواج آسان سرمایه گذاری کنند./838/302/ب3

ارسال نظرات