۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۲۸۹۹۸۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

مراسم روز عرفه در 125 مسجد شاخص خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: همزمان با نهم ذی الحجه مراسم دعای عرفه و روز نیایش در 125 مسجد محوری و مصلای شهرستان های مختلف این استان برگزار می شود.
عرفه

حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت فرا رسیدن نهم ذی الحجه، روز عرفه و نیایش، اظهار کرد: به این مناسبت عصر فردا، چهارشنبه اول مهرماه، مراسم و دعای روز عرفه در 125 مسجد شاخص و مصلای شهرها و مراکز دهستان های استان خراسان شمالی برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه آیین قرائت دعای روز عرفه در این مساجد از ساعت 14 فردا همزمان با سراسر کشور آغاز می شود، افزود: در این مراسمات که با حضور اقشار مختلف مردم و مسؤولان برگزار می شود، ائمه جمعه و روحانیان برگزیده سخنرانی داشته و مداحان شهرستانی و استانی به مداحی می پردازند.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به اینکه فردا مراسم محوری روز عرفه در خراسان شمالی در محل مصلای امام خمینی(ره) بجنورد، مرکز استان برگزار می شود، اضافه کرد: در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلیمن محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و عضو شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور سخنرانی کرده و حجت الاسلام جوادی پور نیز مداحی خواهد کرد.

 

به گفته وی همچنین مراسمات شاخص دعای عرفه در دیگر نقاط استان از جمله در حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع)، دانشگاه پیام نور، مصلای شیروان، امامزاده جعفر(ع) اسفراین، مسجد صاحب زمان(عج)جاجرم، یادمان شهدای گمنام مانه و سملقان مانه و سملقان و مسجد جامع شهرستان فاروج برگزار می شود.

 

حجت الاسلام خادمی افزود: همزمان با برپایی دعای پرفیض عرفه، حجت‌الاسلام والمسلمین اختری، عضو شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور و دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در دانشگاه پیام نور بجنورد سخنرانی می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه مراسم سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین اختری با حضور دانشجویان دانشگاه های مرکز استان خراسان شمالی از ساعت 13 عصر در محل سال ورزشی امام رضا(ع) دانشگاه پیام نور بجنورد آغاز می شود، خاطرنشان کرد: افزون بر این مراسم دعای عرفه در دانشگاه دولتی بجنورد نیز برگزار می شود.

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی برگزاری نماز عید سعید قربان در مصلاهای مراکز شهرستان‌ها، اعزام مبلغان به نقاط محروم استان به‌منظور تبیین موضوع ولایت و برپایی جشن‌های مردمی را از دیگر برنامه های گرامیداشت ایام عرفه، عید قربان، عید غدیر و دهه امامت و ولایت ذکر کرد.

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، نیز پیش تر در گفت و گویی اظهار کرده بود: عصر اول مهرماه، مصادف با نهم ذی الحجه، مراسم روز عرفه و نیایش در حرم مطهر 14 امامزاده شاخص خراسان شمالی با سخنرانی ائمه جمعه و روحانیان برگزیده و مداحی مداحان استانی با حضور اقشار مختلف مردم و مسؤولان برگزار می شود.

 

گفتنی است، نهم ذی الحجه، روز عرفه و از ایام مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان محسوب می شود، در چنین روزی امام حسین(ع) حرکت خود را به سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد و به همین دلیل نیز قرائت دعای امام حسین(ع) در روز عرفه از مهم ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می شود.

 

در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه جبل الرحمة می‌خوانند، سپس حجاج به‌ سمت سرزمین مشعرالحرام حرکت می‌کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.

 

افزون بر دعای امام حسین(ع)، در این روز برای غیرحجاج نیز دعاها، نمازها و اعمال مختلفی از جمله غسل ذکر شده است، با پایان روز عرفه، عید قربان و دهه امامت و ولایت آغاز می شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات