۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۲۹۵۶۸۱
از سوی حجت الاسلام محدثی صورت گرفت؛

شرح فرازهایی از زیارت معروفه عاشورا

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محدثی با بیان این که زیارت عاشورا ادعانامه شیعیان علیه خاندان ظلم است، گفت: در این زیارت بر سلسله ارتباطی امام حسین (ع) با پیامبر اکرم(ص) تأکید شده است، بنابراین اگر جریان به ایشان ظلم کند در حقیقت به رسول خدا(ص) ستم کرده است.
حجت الاسلام جواد محدثي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد محدثی، استاد حوزه علمیه قم، در برنامه «حسینیه» رادیو معارف به شرح فرازهایی از زیارت عاشورا پرداخت و گفت: در زیارتنامه های ائمه اطهار(ع) مبانی اعتقادی سیاسی معارف اسلامی و شیعی مطرح شده که روشن کننده سیره اهل بیت(ع) است؛ زیارت عاشورا از معروف ترین زیارتنامه­ها میان شیعیان است.

 

حجت الاسلام محدثی در شرح فرازهای نخستین زیارت عاشورا گفت: سلام یکی از اسم های خداوند است، این زیارتنامه با سلام و دورود بر القاب امام حسین(ع) آغاز شده است.

 

وی در تفسیر فراز «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ» بیان کرد: معروف ترین کنیه امام حسین(ع) ابا عبدالله است و این فراز به معنای سلام بر تو ای فرزند رسول خدا(ص) است.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: با وجود اینکه سیدالشهدا(س) نوه دختری رسول خدا(ص) است اما در این زیارت وی را فرزند پیامبر اکرم(ص) خطاب می­کنیم و این پاسخی به تلاش مخالفانی است که سعی داشتند نسبت ایشان را از رسول خدا(ص) جدا کنند.

 

حجت الاسلام محدثی با بیان اینکه مخالفان اهل بیت(ع) منکر نسب حسنین(ع) با رسول خدا(ص) بودند، گفت: دشمنان به جهت خصومتی با امیرالمؤمنان(ع) داشتند حسنین(ع) را فرزند امام علی(ع) خطاب می­کردند، زیرا آنان نمی­توانستند نسبت به پیامبر(ص)  و فرزندانش بغض داشته باشند و ادعای مسلمانی هم کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: در این فراز از دعا امام حسین(ع) بر سلسله ارتباطی امام حسین(ع) با پیامبر اکرم(ص) تأکید شده است و  بنابراین اگر گروهی به ایشان ظلم کند در حقیقت به رسول خدا(ص) ستم کرده است.

 

وی در تفسیر فراز «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنین، وَ ابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ» بیان کرد: در این فراز بخش از زیارت عاشورا نسبت اباعبدالله(ع) به امیرالمومنان(ع) شده و بر جاشینی امام علی(ع) تأکید شده است.

 

در شرح فراز «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمینَ» اظهار داشت: در این بخش از زیارت عاشورا نسبت اباعبدالله(ع) به حضرت فاطمه(س) آورده شده است و پیامبر اکرم(ص) فضائل و کرامات بسیاری برای حضرت زهرا(س) بیان کرده و ایشان را سرور زنان جهان نامیده است و هیچ جریانی نمی­تواند فضایل ایشان را انکار کند.

  

حجت الاسلام محدثی در ادامه سخنانش بیان کرد: دشمنان منکر فضائل اهل بیت(ع) شدند و بر سیدالشهدا(ع) ظلم فروانی روا داشتند اما سلام­های زیارت عاشورا ادعانامه شیعیان علیه خاندان ستم است./998/پ202/ف

ارسال نظرات