۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۲۹۵۸۸۳
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

الگوبرداری از سیره امام حسین راه رسیدن به سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ، حسین از من است و من از حسینم»؛ از این رو ما می توانیم از سبک زندگی امام حسین(ع) و از نحوه رفتار ایشان با اعضای خانواده درس بگیریم.
الگوبرداری از سیره امام حسین راه رسیدن به سبک زندگی اسلامی است حرم امام حسين(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در مراسم عزداری دهه اول محرم که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، به بررسی ویژگی ها و صفات برجسته امام حسین(ع) پرداخت.

 

وی با اشاره به این که خداوند متعال برای وجود هر کسی، کرامتی نهاده است، ابراز کرد: در مورد ائمه اطهار(ع) در زیارت جامعه کبیره می خوانیم که ایشان «مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ» هستند. 

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: هر یک از ائمه اطهار(ع) جنبه ملکی و ملکوتی داشتند و ما می توانیم رفتار ایشان را الگوی خود قرار بدهیم. در قرآن، خداوند متعال می فرماید: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسولِ اللهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ... پیامبر خدا الگو و سرمشق نیکو و پسندیده‌ای برای شما است»؛ از این رو ایشان الگوی ما هستند و ما می توانیم در خوراک، پوشش، معاشرت و سایر امور مانند ایشان زندگی کنیم.

 

نیک اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ، حسین از من است و من از حسینم»؛ از این رو ما می توانیم از سبک زندگی امام حسین(ع) و از نحوه رفتار ایشان با اعضای خانواده درس بگیریم.

 

این کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به این که اگر ما می خواهیم فرزندانمان همچون علی اصغر بشوند، باید مانند حضرت رباب(س) باشیم، افزود: حضرت رباب(س) با ولایت بودند، ابشان عاشق ولایت بودند و پاک باخته ولایت بودند و وقتی امام حسین(ع) حضرت علی اصغر(ع) را از ایشان خواستند، حضرت رباب(س) بدون درنگ حضرت علی اصغر(ع) را به امام حسین(ع) دادند.

 

حضرت رباب عاشق و دلباخته ولایت بودند
وی ابراز کرد: حضرت رباب(س) می دانستند امکان دارد دشمن آب ندهد، اما چون اهل ولایت بودند، حضرت علی اصغر(ع) را به امام حسین(ع) دادند و زمانی که فرزندشان شهید شد به همسر خود اعتراضی نکردند و همدرد و دلسوز امام حسین(ع) بودند.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: حضرت رباب(س) آنقدر عاشق امام حسین(ع) بودند که به خاطر تشنگی و گرسنگی زیادی که به یاد امام حسین(ع) متحمل شدند، کمتر از دوسال بعداز واقعه عاشورا زنده ماندند.

 

نیک با بیان این که حضرت علی اکبر(ع) جوانی شجاع  و نترس بودند، اظهار کرد: اگر مادران می خواهند فرزندی همچون علی اکبر(ع) تربیت کنند، باید مانند حضرت لیلا(س) باشند.

 

این کارشناس مسائل تربیتی با خاطرنشان کردن این که باید شجاعت را از امام حسین(ع) بیاموزیم، افزود: شجاعت امام حسین(ع) در جنگ ها بی نظیر بود. ایشان بسیار خاشع و متواضع بودند. 

 

وی ابراز کرد: امام حسین(ع) با گذشت و مهربان بودند، ما باید درس حسینی زیستن را پاس کنیم تا حسینی ماندن به دنبال آن بیاید.

 

امام حسین الگوی شجاعت و جوانمردی
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که امام حسین(ع) در زمان امام علی(ع) در تمام جنگ ها، جزء فرماندهان بودند، گفت: شجاعت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بی نظیر بود؛ امام حسین(ع) مطیع ولایت بودند و از امام حسن(ع)  اطاعت می کردند.

 

نیک اظهار کرد: امام حسین(ع) متواضعانه و خاشعانه مطیع ولایت بودند و در تنظیم مفاد صلح امام حسن(ع) با معاویه، امام حسین(ع) نیز شرکت داشتند و مشاور ایشان بودند و تا لحظه آخر امام حسن(ع) را رها نکردند.

 

این کارشناس مسائل تربیتی به جوانمردی امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: امام حسین(ع) اینقدر جوانمرد بودند که به سپاه حر نیز آب دادند، ایشان می دانستند سپاه حر برای جنگ آمدند، اما باز هم به ایشان آب دادند.

 

وی ابراز کرد: ما باید تواضع را از امام حسین(ع) بیاموزیم؛ ایشان آن قدر متواضع بودند که با آن جایگاه و منزلت، خود را همسان کودکان می دانستند و در کوچه با کودکان همبازی می شدند و حال ما باید این سؤال را از خودمان بپرسیم که چقدر امام حسین(ع) را الگوی خود قرار داده ایم و با فقرا هم کاسه شدیم یا شاید گفته باشیم آن ها هم شأن ما نیستند و آن ها را ناراحت کرده ایم. 

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: اگر بخواهیم بدانیم شخصیت هر کس چگونه است، باید چگونگی سبک زندگی او را ببینیم، سعی کنید در مکارم اخلاق از یکدیگر سبقت بگیرید و بدی های دیگران را با خوبی جواب دهید. 

 

مال و جوانی خود را در راه خداوند صرف کنید
نیک با اشاره به این که عمر، جوانی و سلامتی غنیمت است، اظهار کرد: نعمت هایی که خداوند در اختیار شما قرار داده است را غنیمت بشمارید و مال و جوانی خود را برای خدا صرف کنید.  

 

این کارشناس مسائل تربیتی افزود: امام حسین(ع) می فرمایند: «أَیُّما إِثْنَیْنِ جَری  بَیْنَهُما کَلامٌ فَطَلَبَ أَحُدُهُما رِضَا الاْخَرِ کانَ سابِقُهُ إِلَی  الْجَنَّةِ، هر یک از دو نفری  که میان آنها نزاعی  واقع شود و یکی  از آن دو رضایت دیگری را بجوید، سبقت گیرنده، اهل بهشت خواهد بود»؛ از این رو اگر دلخوری بین دو نفر اتفاق بیفتد و آن کسی که حق با اوست از طرف مقابل عذرخواهی کند، زودتر به بهشت می رود.

 

وی ابراز کرد: بهتر است بخشش از طرف فردی باشد که توانایی بیشتری دارد؛ از این رو اگر استاد، بزرگ تر و کسی که موقعیت بهتری دارد ببخشد، ارزشمند تر است. 

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به شجاعت و جنگ آوری حضرت علی اکبر(ع) اشاره کرد و گفت: هر کس حضرت علی اکبر(ع) را می دید یاد پیامبر اکرم(ص) می افتاد، همه از زیبایی و رعنایی او تعجب می کردند، حضرت علی اکبر(ع) با تکبیر وارد میدان شدند و با رجز خوانی جنگ خود را شروع کردند./1309/201/ب1

ارسال نظرات