۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۲۹۶۱۷۲
معاون استاندار خراسان رضوی خبر داد؛

آغاز اجرای طرح توسعه کیفی و کمی زیارت از سال آینده/ احداث جاده ویژه زائران پیاده در دو محور ورودی مشهد

خبرگزاری رسا ـ واحدی گفت: طرح توسعه کیفی وکمی زیارت که از 10 راهبرد، 39 سیاست، 160 برنامه و 825 پروژه در افق پنج ساله تشکیل شده است که از ابتدای سال 95 و همزمان با برنامه ششم توسعه اجرایی می شود.
محمد حسن واحدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدحسن واحدی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی پیش از ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه گفت: طی پنج ماه که از آغاز به کار این معاونت می گذرد بر اساس چشم انداز تعریف شده به نتایج مطلوبی رسیده است.

 

وی، زیارت را پیشران توسعه استان عنوان و اظهار کرد: چشم انداز ما تأمین زیارتی عارفانه، آسان، ارزان، باکیفیت و همراه با تکریم زائر و ماندگاری مناسب جهت تحقق دو هدف ترویج وتثبیت فرهنگ رضوی و اثرگذاری در زندگی مردم است.

 

اجرای طرح توسعه کیفی و کمی زیارت از سال 95

واحدی تأمین شرایط زیارت مطلوب، توجه ویژه به اقتصاد زیارت و زمینه سازی برای تحقق سبک زندگی رضوی و ارتقای فرهنگ میزبانی میان مجاوران را از اهداف تخصصی معاونت هماهنگی امور زائران عنوان کرد و گفت: پس از جلسات متعدد، ماه گذشته طرح توسعه کیفی وکمی زیارت به عنوان یک سند در صحن علنی شورای برنامه ریزی و توسعه به تصویب نهایی رسید.

 

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان این که این سند از 10 راهبرد، 39 سیاست، 160 برنامه و 825 پروژه در افق پنج ساله تشکیل شده است، افزود: این سند از ابتدای سال 95 و همزمان با برنامه ششم توسعه اجرایی می شود.

 

وی تصریح کرد: 13 طرح اجرایی ذیل سند توسعه زیارت مورد تصویب قرار گرفته است که از این میان، طرح «مبدأ به مبدأ» مهم ترین طرح اجرایی برای رسیدن به چشم انداز معاونت زیارت محسوب می شود و مدل اجرایی آن تصویب و ابلاغ شده و مدیریت آن با سازمان میراث فرهنگی است.

 

همراهی 200 روحانی با زائران امام رضا(ع) در طرح مبدأ به مبدأ

واحدی با بیان این که تأکید طرح مبدأ به مبدأ بر ترویج زیارت گروهی به منظور کاهش هزینه ها و بهره مندی از تسهیلات مختلف است، افزود: 200 روحانی جهت همراهی کاروان ها در سازمان تبلیغات اسلامی در حال آموزش هستند.

 

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: طرح مبدأ به مبدأ در سال نخست، در 9 استان اصفهان، تهران، خراسان شمالی، گلستان، قم، آذربایجان شرقی، خوزستان، فارس، مازندران وخراسان رضوی و نیز دو کشور پاکستان و عراق اجرا می شود.

 

وی با بیان این که پنج درصد زائران به صورت رسمی و در قالب تور به مشهد مشرف می شوند، گفت: درصدد هستیم با اجرای طرح مبدأ به مبدأ پس از سه سال، این رقم به 30 درصد زائران افزایش یابد.

 

نگاه مجاوران به زائران باید با محوریت خدمتگزاری باشد

واحدی همچنین با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ میزبانی از زائر در میان مجاوران، یادآور شد: ما نه تنها مشهد که همه استان را میزبان زائران امام رضا(ع) می دانیم و بر ترویج و تقویت نگاه رئوفانه امام هشتم(ع) برای میزبانی از زائر تأکید داریم.

 

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان این که ضعف فرهنگ میزبانی، از مشکلات اساسی ما در حوزه زیارت است، ادامه داد: به منظور رفع این نقیصه، یک بسته اجرایی در حال تدوین است وسند توسعه زیارت نیز راهبردها، سیاست ها و پروژه هایی را در این راستا ارائه داده است.

 

وی، همکاری هرچه بیشتر رسانه ها در ترویج فرهنگ میزبانی از زائر را خواستار شد و تأکید کرد: نگاه مجاوران به زائران باید با محوریت خدمت رسانی و وظیفه باشد.

 

پیگیری راه اندازی شبکه ملی زیارت

واحدی در ادامه با اشاره به سرنوشت شبکه ملی زیارت گفت: از اهداف اصلی معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران، راه اندازی شبکه ملی زیارت و رادیو زائر است؛ مذاکراتی جهت تأمین پیش نیازهای آن با نهادهای مرتبط انجام شده و درصدد هستیم تا پایان سال راه اندازی آن در کاگروه ملی زیارت به تصویب برسد.

 

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص بودجه زیارت نیز خاطرنشان کرد: مطابق ماده 12 قانون پنجم توسعه، بودجه زیارت به سه استان خراسان رضوی، قم و فارس اختصاص یافته که سهم خراسان رضوی 200 میلیارد ریال است.

 

وی افزود: با توجه به راه اندازی بانک اطلاعات از نهادهایی که شرایط دریافت این بودجه را داشتند، 186 پروژه بر حسب سه مبنای فوریت، ضرورت و اهمیت پروژه ها شناسایی و در نهایت این بودجه برای 64 پروژه که مربوط به 13 دستگاه استانی بود توزیع شد.

 

واحدی ابراز امیدواری کرد: بودجه زیارت در برنامه ششم توسعه نیز مانند برنامه پنجم تنها به سه استان زیارتی اختصاص یابد.

 

راه اندازی کارگروه اقتصاد زیارت در آینده نزدیک

وی در ادامه با اشاره به مسأله اقتصاد زیارت گفت: کارگروه اقتصاد زیارت به ریاست مشاور اقتصادی استاندار خراسان رضوی به زودی راه اندازی می شود.

 

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان این که اکنون مدل اجرایی مشخصی برای اقتصاد زیارت نداریم، به نقش اقتصاد زیارت در کاهش بیکاری به دلیل جلب مشارکت بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد: زائران سالانه حداقل 2500 میلیارد ریال در استان هزینه می کنند که حدود 1700 میلیارد ریال آن سوغات ارزش گذاری می شود بنابراین باید از این ظرفیت به نحو احسن بهره برد.

 

واحدی گفت: هم اکنون 65 درصد پروژه های زیارت توسط بخش خصوصی انجام می شود که در تلاش هستیم اقتصاد زیارت با تمرکز بر پتانسیل های بومی به گونه ای رنامه ریزی شود که هیچ نیازی به بودجه دولتی در این زمینه نداشته باشیم.

 

احداث جاده ویژه زائران پیاده در دو محور ورودی مشهد

وی همچنین با اشاره به تشرف 206 هزار زائر پیاده در سال 93 به مشهدالرضا(ع)، تصریح کرد: در جاده قوچان و نیشابور که دو محور ورودی شهر مشهد با بیشترین میزان زائر هستند، جاده ویژه زائران پیاده احداث می شود.

 

واحدی افزود: جاده نیشابور به طول 45 کیلومتر از قدمگاه تا ملک آباد با اعتبار 10 میلیارد تومان که تا 28 صفر، 22 کیلومتر آن اماده بهره برداری می شود و جاده قوچان نیز حدفاصل گلبهار تا مشهد در دست تعریض است.

 

لزوم نام نویسی زائران پیاده در وب سایت رسمی

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: زائرانی که نذر نکرده اند از مکان خاصی حرکت پیاده خود را آغاز کنند می توانند از شهرهای قوچان، نیشابور، فریمان و تربت حیدریه حرکت خود را به صورت پیاده آغاز کنند.

 

 وی تأکید کرد: زائران پیاده جهت دریافت خدمات بین راهی می بایست حتما در وب سایت رسمی  زائران پیاده به نشانی www.zaerpiyade.ir نام نویسی کنند.

 

واحدی در پایان با اشاره به آمار جان باختگان فاجعه منا گفت: طبق آخرین آمار، در مجموع 82 زائر از استان، فوت و 15 زائر نیز مفقود شده اند که از این تعداد 81 نفر در استان تشییع و تدفین و یک نفر با موافقت خانواده در عربستان دفن شده است./930/201/ب3

 

ارسال نظرات