۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۲۹۷۷۶۶
کارشناس مسائل دینی:

بلند همتی عاشوراییان از عمده ترین درس های عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی با بیان این که با تأمل واقعه عاشورا از قیام امام حسین(ع)، جنگ و رجزخوانی یاران تا شهادت حضرت، لحظه به لحظه آن درس است، گفت: بلند همتی از عمده ترین درس های عاشورا است.
کربلا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام حسن باقری کارشناس مسائل دینی، شامگاه یک شنبه(3 آبان) در جمع عزاداران حسینی(ع) که در مسجد ابوالفضل العباس(ع) اهواز برگزار شد، با تأکید براین که عاشورای حسینی از جنبه زمانی و مکانی محدود بود، ابراز داشت: این واقعه در مکانی محدود و در کمتر از یک رو رخ داد اما سرشار از درس ها است.

 

وی با بیان این که با تأمل واقعه عاشورا از قیام امام حسین(ع)، جنگ و رجزخوانی یاران تا شهادت حضرت، لحظه به لحظه آن درس است، گفت: بلند همتی از عمده ترین درس های عاشورا است.

 

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) مبنی براین که «قَدْرُ الرَّجُلِ عَلى قَدْرِ هِمَّتِهِ، وَ شُجاعَتُهُ عَلى قَدْرِ نَفَقَتِهِ، وَ صِداقَتُهُ عَلى قَدْرِ مُرُوَّتِهِ، وَ عِفَّتُهُ عَلى قَدْرِ غِیْرَتِهِ» ادامه داد: حدیث این معنا را دارد که ارزش هر انسانى به قدر همّت آن و شجاعت و توان هر شخصى به مقدار گذشت و احسان و درستکارى و صداقت او به قدر جوانمردى و پاکدامنى و عفّت هر فرد به اندازه غیرت او خواهد بود.

 

حجت الاسلام باقری با اشاره به حدیثی دیگر از امیرالمؤمنین(ع) درخصوص «المرء یطیر بهمته» افزود: براساس این سخن، اوج پرواز مرد به همت آن است.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) سه عامل را سبب عدم سربلندی انسان برشمرد و عنوان کرد: همت کوتاه، عمل در هنگام تصمیم گیری بدون مشورت و ضعف در تصمیم گیری این عوامل هستند.

 

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: گروهی به امام حسین(ع) گفتند که ما حاضر به دادن پول و اسب به تو هستیم ای فرزند رسول خدا(ص) اما جنگ و مبارزه را نخواه که این ناشی از کم همتی آنان است.

 

حجت الاسلام باقری گفت: برخی نیروهای مسجدی با حرف و کنایه های دیگران از مسیر اصلی و هدایت حقیقی فاصله می گیرند در صورتی که آیات و روایات انسان را به بلند همتی دعوت کرده و همچنین انسان با آگاهی نسبت به هدف و افزایش ایمان، هیچ گونه مانعی نمی تواند سد راه او شود؛ انسان با همت پایین همواره در حال تغییر جبهه و موضع خود است./9453/202/ب3

ارسال نظرات