۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۲۹۹۲۵۲
دانشیار جامعه المصطفی‌العالمیه:

دین در زمینه سازی جهت بخشیدن به فعالیت های تربیتی موثر است

خبرگزاری رسا ـ دانشیار جامعه المصطفی العالمیه گفت: تأثیر دین در تربیت شامل مواردی همچون بیان جواز و عدم جواز شرعی فعالیت های تربیتی و زمینه سازی جهت بخشیدن رنگ دینی به فعالیت های تربیتی است.
همت بناري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی همت‌بناری، دانشیار جامعه‌المصطفی‌العالمیه، امروز در کمیسیون «آموزش و پرورش و تحول بنیادین در علوم انسانی» سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، در ارائه مقاله خود با عنوان «رابطه دین و تربیت» در ارائه تعریف از دین گفت: دین مجموعه‌ای از حقایق و ارزش‌ها است که از سوی خداوند به طور مستقیم و یا در قالب وحی و به طور غیرمستقیم توسط رسولان و اوصیای آنان برای تربیت انسان در ابعاد مختلف است.

 

دانشیار جامعه‌المصطفی العالمیه درباره فلسفه اصلی دین در اسلام بیان کرد: اگرچه در تعریف دین در مسیحیت، دین برنامه‌ای برای سوق دادن انسان به آخرت است اما در دین اسلام افزون بر آخرت برای دنیا نیز برنامه داده شده و سوق دادن به آخرت به معنای رها کردن دنیا نیست.

 

وی در تعریف تربیت اظهار کرد: تربیت فعالیتی هدفمند و دوسویه میان مربی و متربی به منظور کمک مطربی به متربی در راستای تحقق بخشیدن به شکوفایی استعدادهای وی و پرورش شخصیت او در جنبه‌های مختلف است.

 

همت‌بناری درباره تأثیر دین در فرایند تربیت و نظام تربیتی گفت: تأثیر دین در تربیت شامل مواردی همچون بیان جواز و عدم جواز شرعی فعالیت‌های تربیتی و زمینه‌سازی جهت بخشیدن رنگ دینی به فعالیت‌های تربیتی است.

 

دانشیار جامعه المصطفی العالمیه درباره نگاه های مختلف به تأثیر دین بر نظام های تربیتی ابراز داشت: برخی می‌گویند دین صرفاً نسبت به عناصر نظام تربیتی اظهار نظر دارد و آن ها را تجویز یا منع می‌کند، برخی دیگر می‌گویند دین مواد خام نظام تربیتی را ارائه می‌دهد و پس از آن می‌توان با گردآوری و صورت‌بندی نظام تربیتی مناسبی شکل داد، برخی دیگر نیز معتقد هستند دین به طور مدون یک نظام تربیتی مدون که هر یک از عناصر و اجزا به تفصیل و به طور آشکار مشخص شده باشد، ارائه می کند.

 

حجت الاسلام همت‌بناری در پایان خاطرنشان کرد: به نظر ما دین دارای مفاهیمی است که می‌توان از آن نظام خارج کرد پس از نظر ما، دین در مبانی، اصول و اهداف تربیت، شیوه های تربیت، اظهارنظر درباره جواز یا عدم جواز فعالیت‌های تربیتی و طرح مسایل جدید می‌تواند اظهارنظر کند./807/203/ب1

ارسال نظرات