۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۳۰۱۸۹۰

استدلال آیت الله مؤمن بر لزوم وجود پدافند غیر عامل بر اساس آیه «نفی سبیل»

خبرگزاری رسا ـ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: با توجه به حکم«و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً» وجود پدافند غیرعامل ضروری می شود زیرا باید با حیله و نیرنگی که کافران در امور مسلمانان ایجاد می کنند تا آسیب بزنند مقابله کرد.
آيت الله مؤمن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مؤمن عضو فقهای شورای نگهبان در همایش مقدماتی پدافند غیر عامل در آموزه های دینی با نگاه به آیه نفی سبیل که در سالن همایش کوثر سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، بیان داشت: پدافند از دو کلمه پد به معنای ضد و آفند به معنای جنگ تشکیل شده است بنابر این پدافند به معنای ضد جنگ  است که به عامل و غیر عامل تقسیم می شود.

 

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که پدافند غیر عامل ضروری است یا خیر اظهار داشت: به حکم عقل و دلیل شرعی آیه نفی سبیل اصل وجود پدافند غیر عامل ضروری است.

 

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: خداوند در این آیه به بیان نشانه های منافقین پرداخته است و می گوید منافقین کسانی هستند که در هنگام جنگ با شما همکاری نمی کنند و صبر می کنند اگر مسلمانان پیروز شدند به آنها می پیوندند و اگر دشمنان پیروز شدند به دشمنان می پیوندند.

 

وی با اشاره به نظر علامه طباطبایی در مورد آیه نفی سبیل گفت: ممکن است حکم در آیه نفی سبیل مربوط به قیامت باشد که خداوند در قیامت کافر را بر مسلمان ترجیح نمی دهد و نیز امکان دارد مربوط به دنیا باشد یعنی خداوند کاری انجام نمی دهد که کافران بر مسلمانان ولایت پیدا کنند.

 

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری با بیان روایتی از امام موسی کاظم(ع) اظهارداشت: امام موسی کاظم(ع) می فرمایند مراد از سبیل در آیه نفی سبیل، استدلال و دلیلی است که برای کفار بر علیه مسلمین باشد و هرگز خداوند برای کافر دلیلی نمی آورد که بتواند بر مسلمان تقدم پیدا کند.

 

وی در پایان خاطر نشان ساخت: با توجه به حکم«و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً» وجود پدافند غیرعامل ضروری می شود زیرا باید با حیله و نیرنگی که کافران در امور مسلمانان ایجاد می کنند تا آسیب بزنند مقابله کرد./1324/پ202/ج

ارسال نظرات