۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۳۰۲۱۲۹
حجت الاسلام رفیعی:

خطر جهل اعتقادی بیشتر از بمب هسته‌ای جهان را تهدید می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی گفت: جهل اعتقادی از خطرناک ترین انواع جهالت ها است که خطر آن بیش از بمب هسته ای جهان را تهدید می کند و نمونه بارز آن تشکیل گروه تکفیری داعش در سوریه و عراق است.
حجت الاسلام والمسلمين ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در سخنرانی پیش از دعای ندبه که در حسینیه اعظم ثارالله ارومیه برگزار شد، با اشاره به انواع جهالتی که انسان می تواند به آن ها مبتلا شود، اظهار داشت: جهل اعتقادی از خطرناک ترین انواع جهالت ها است که خطر آن بیش از بمب هسته ای جهان را تهدید می کند.

 

وی افزود: گروه تکفیری داعش به سادگی تشکیل نشده است و برای به وجود آمدن آن تلاش های زیادی برای ایجاد جهل اعتقادی در بین این افراد شده و پشتوانه فکری بسیار جاهلانه ای دارند که همه جنایت هایشان را به واسطه آن توجیه می کنند.

 

حجت الاسلام رفیعی رفتار برادران حضرت یوسف(ع) را با وی نشانه جهل اخلاقی آنان عنوان و اضافه کرد: آن ها حسادت را با محبت اشتباه گرفته بودند و حسادت خود را نسبت به برادر کوچک تر با بهانه نیاز داشتن به محبت پدر توجیه می کردند.

 

وی با اشاره به اینکه آمار طلاق در کشور ما به 5/22 درصد رسیده است، افزود: در اثر جهل رفتاری آمار طلاق به این شکل در حال افزایش است و این اتفاق بنیان خانواده را به خطر انداخته و مضرات بسیاری را در پی دارد.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بیش از 70 درصد آمارهای طلاق مربوط به ازدواج هایی است که در سال های آغازین زندگی مشترک هستند و این مساله نشان می دهد که جوانان ما شیوه رفتاری صحیح با زوج خود را نیاموخته اند و توان حفظ یکدیگر را در زندگی خود ندارند.

 

وی جهل سیاسی را یکی دیگر از انواع جهالت های بشری عنوان و اظهار کرد: ما شاهد هستیم که در تاریخ اسلام از 41 تا 132 هجری قمری بنی امیه بر ملت مسلمان حکومت کرده اند؛ افرادی مانند؛ معاویه، یزید، ولید، مروان و عبدالملک و از این سال تا قرن هشتم هجری قمری یعنی نزدیک به 700 سال بنی عباس که فاجرترین حاکمان را داشته اند.

 

این فعال مذهبی با اشاره به واقعه کربلا و حضور اسراء در شام، گفت: وقتی اسرای شام را وارد مجلس یزید کردند، حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) که واقف بر جهل و بی خبری مردم شام از وضعیت خاندان نبی(ص) بودند، شروع به سخنرانی کرده و به افشای حقیقت پرداختند.

 

وی ادامه داد: مردم شام تربیت یافته دست معاویه بودند و نسبت به حقایق دین اسلام و خاندان عصمت و طهارت(ع) به همه انواع جهالت مبتلا بودند؛ یعنی نه عصمت و حقانیت اهل بیت(ع) می پذیرفتند و نه در برابر ایشان رفتار درست و محترمانه ای داشتند.

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به بیانات برخی از اهل سنت در رابطه با تاثیر واقعه عاشورا در حفظ و تثبیت دین اسلام، خاطرنشان کرد: در برخی از کتب اهل سنت آمده است که دین اسلام را دو هجرت حفظ کرده است؛ یکی هجرت نبی خاتم(ص) از مکه به مدینه که به بنای دین منجر شد و دیگری هجرت امام حسین(ع) از مدینه به مکه که دین اسلام را حفظ و تثبیت کرد.

 

وی به خطبه خوانی شجاعانه حضرت زینب(س) در مجلس یزید اشاره و عنوان کرد: وقتی یزید ملعون با اهانت به اهل بیت(ع) گفت؛ خدا را شکر که مردان شما را کشت و زنان تان را به اسارت ما در آورد، حضرت زینب(س) با دو جمله تمام ابهت یزید و استدلال های او را باطل کرد و او را با شکست مواجه ساخت و آن دو جمله یکی در وصف و تبیین واقعه کربلا بود که فرمودند؛ «من آنجا جز زیبایی ندیدم» و دیگری در وصف خود یزید و حکومت اش بود که فرمودند؛ «من در تو ارزشی نمی بینم».

 

مدرس حوزه علمیه تاکید کرد: مردم کوفه به ترس مبتلا بودند نه به جهل، اما مردم شام در اثر تعلیمات بنی امیه از حقیقت دور نگه داشته شده و به جهل مبتلا شده بودند، برای همین وقتی اسرا وارد کوفه شدند، مردم کوفه با دیدن آن ها به ناله و اشک و آه پرداختند، ولی مردم شام تا پیش از خطبه خوانی حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) همچنان اسرا را خارجی می خواندند.

 

وی با اشاره به بیانات امام زین العابدین(ع) در مجلس یزید ملعون، گفت: در این خطبه حضرت سجاد(ع) پس از معرفی خود و اهل بیت(ع) به مردم شام، خطاب به آنان فرمودند؛ «ای مردم شام خدای متعال به ما شش خصوصیت عطا فرموده است؛ علم، حلم، جود، شجاعت، فصاحت، و محبت در قلب های مردم»؛ در این حدیث امام می فرمایند که خدای متعال این علم را به ما عطا فرموده است نه اینکه به ما تعلیم داده است./936/202/ب1

ارسال نظرات