۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۳۰۳۶۵۴

نشست هم اندیشی بسیج اساتید دانشگاه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست هم اندیشی بسیج اساتید دانشگاه با سخنرانی رییس سازمان بسیج مستضعفین در باغ موزه تالار خلیج فارس برگزار شد.
303654 303654 303654 303654 303654 303654

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی بسیج اساتید دانشگاه امروز 28 آبان با حضور محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین و جمع کثیری از استادان جامعه پزشکی در باغ موزه تالار خلیج فارس برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست حسن ابوالقاسمی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دغدغه اخلاق حرفه‌ای از جمله مسائلی است که در دانشگاه وجود دارد.

 

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص پیشرفت‌های صورت گرفته، افزود: کسانی هستند که می‌خواهند القا کنند اتفاقی رخ نداده نیرو تربیت نشده و پیشرفت‌های علمی توهم است اگر چنین است چرا اسرائیل نگران است ما در عین حال که نقد می‌کنیم باید به دستاوردهای خود امیدوار باشیم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: امروز حدود 18 هزار هیات علمی داریم که همه می‌توانند عضو بسیج شوند.

 

دانشمدان با ایمان و معتقد سبب شکست فرمول دشمنان شدند

در ادامه  سید مسعود خاتمی رییس مجمع جامعه پزشکی، گفت: امروز وجود دانشمدان با ایمان و معتقد سبب شکست فرمول دشمنان شده است به تعبیر رهبری دانشمندان همچون کوثری هستند که خداوند به ما عطا کرده است.

 

وی افزود: برنامه ما این است که در برنامه پنجم توسعه کاهش پرداخت از جیب مردم به زیر 30 درصد برسد، در این برنامه بر عدالت در سلامت تاکید شده است، کاهش هزینه‌های مراکز درمانی، جذب دانشجویان نخبه، عدالت بین‌رشته و عدالت در پرداخت از دیگر برنامه‌ها است که باید به آن پرداخته شود.

 

رییس مجمع جامعه پزشکی، عنوان کرد: در طرح تحول سلامت از جمله چالش‌هایی که روی آن اندیشیه شده خودکفایی بیمارستان‌ها، زیر میزی یا دریافت مبلغ خلاف قانون بیمارستانی، عدالت در پرداخت و تامین پزشکان، کم کردن اختلاف درآمد پزشکان، کرامت و احترام بیمار در کشور اسلامی است.

 

خاتمی اظهار داشت: تحولات بعد از انقلاب در پژوهش و تربیت نیرو را نباید از مد نظر دور کرد اما باید برخی چالش‌ها در بخش‌های گوناگون که یکی از آنها آوزش است باید برطرف کرد به نظر می آید در واقع نباید به خاطر آموزش دیدن برخی کیفیت درمان پایین آید زیرا اقبال مردم برای رجوع به مراکز آموزشی بیشتر است.

 

دوری از اقتصاد مقاومتی یکی از آفت‌های نگران‌کننده فضای پسابرجام است

در ادامه علیرضا زالی، رییس کل سازمان نظام پزشکی به عنوان سخنران دیگر گفت: یکی از آفت‌های نگران‌کننده در فضای پسابرجام این است که از بحث اقتصاد مقاومتی دور شویم همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اقتصاد مقاومتی می‌تواند به عنوان یک مساله راه‌گشا در حل مشکلات کشور باشد.

 

وی افزود: ما باید مصادیق اقتصاد مقاومتی را در حوزه سلامت کشور داشته باشیم کارهایی انجام شده است اما کافی نیست، اقتصاد مقاومتی خردمحور و بر اساس ظرفیت‌های درون کشور است که در آن زمینه‌سازی تسهیلات مناسب برای بخش‌های مختلف کشور مطرح می‌شود.

 

رییس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی باید قدرشناس پزشکان خدوم کشور باشیم که با فرهنگ اقتصاد مقاومتی آشنا هستند که در دفاع مقدس و بعد از آن در عرصه خوکفایی خود را نشان داده است.

 

زالی اظهار داشت: امروز با وجود تحریم‌های ظالمانه در قله خودکفایی نشستیم با توجه به بازار 400 میلیون منطقه‌ای در حوزه ورود به عرصه‌های نوین دانشی پیش‌تاز باشیم، بحث نظارت پلیسی و غیرمنطقی معقول نیست بلکه نظارت باید برون‌زا و سبب افزایش کیفیت خدمات شود تا خدمات حوزه پزشکی با کاربست بهتر در حوزه درمان تعریف شود.

 

وی بیان داشت: در سالهای اخیر حرکت‌هایی انجام شده است تا به برخی مشکلات در حوزه درمانی، خدماتی و آموزشی توجه شود بحث کیفی‌سازی به نفع بیمار و احاد شهروندان باید به نوعی خودنظارتی تبدیل شود، نگاه پیش‌گیرانه در کاهش قصور و خطای پزشکی باید به گونه ای باشد امکان بروز خطا در مسائل بعد به وجود نیاید.

 

اقتصاد مقاومتی پاسخگویی نیازهای کشور است

در ادامه باقر لاریجانی معاون بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفت: هدفمندی‌سازی آموزش با رویکرد اقتصاد مقاومتی، پیگیری علم نافع برای حال و آینده کشور، حفظ سرعت پیشرفت علم کشور و سلامت آموزش عالی با صرف منابع مالی می‌تواند سرمایه‌گذاری برای پاسخگویی به نیازهای کشور باشد.

 

وی افزود: توجه به ارتقا بهره‌وری در حوزه آموزش پزشکی و استفاده از همه ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای در تحولات این حوزه از مباحثی که رهبری بر آن تاکید کردند و سبب توسعه کمی و کیفی نظام آموزشی کشور است.

 

معاون بهداشت درمان و آموزش پزشکی، عنوان کرد: ما در شاخص‌ها وضعیت و جایگاه جالبی نداریم و در رتبه 120 هستیم جایگاه ما بین 143 کشور جایگاه مناسبی نیست در حالیکه در تعداد دانشجو رتبه 10 را داریم.

 

باید تحولات علمی متناسب با نیازهای کشور باشد

لاریجانی اظهار داشت: در بخش پزشکی کشور رشد خوبی داشتیم اما در برخی رشته‌ها مانند پرستاری عقب هستیم که 150 یا 200 هزار پرستار در کشور کم داریم توسعه کمی را خوب پیش رفتیم اما باید تحولات متناسب با نیازهای کشور باشد.

 

وی افزود: مصوبه شوراری عالی انقلاب فرهنگی سامان دادن نظام پزشکی و آمایش در حوزه سلامت است که با همین ابزار دنبال محوری کردن دانشگاه‌ها و تمرکززدایی در علوم پزشکی هستیم، ما باید خدمات را با نیازها متناسب کنیم.

 

معاون بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بیان داشت: ما هویت ملی خود را قبول داریم اما باید برای آن تلاش کرده و تمرکززدایی و توانمندسازی کنیم تا با این کار بتوانیم دانش پزشکی کشور خود را بین‌المللی کنیم.

 

با برنامه‌ریزی مرجعیت علمی در منطقه را کسب خواهیم کرد

لاریجانی ابراز کرد: فرآیند بازنگری‌ها و اصلاحات از دیگر کارهایی است که درحال انجام آن هستیم، در کشورهای منطقه ما بالاترین تولید علمی را داریم که اگر برنامه‌ریزی داشته باشیم می‌توانیم به مرجعیت علمی در برخی از حوزه‌های برسیم.

 

وی افزود: ما باید رشد توسعه خود را باید بیش از گذشته رصد کنیم با آینده‌نگر نظام نوآوری را سامان داده و مرکزیتی برای انجام این کارها داشته باشیم، دانشگاه‌های ما دغدغه بیشتری برای ورود به نسل سوم دانشگاه‌های ماموریت‌نگر داشته باشند.

 

در ادامه این نشست سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: تلاش امروز آمریکا است که این باور را در ذهن مردم ایران به وجود آورند که رفاه، اقتصاد، اشتغال جوانان در گروه رابطه خوب با آمریکا است هر کس این را باور کند عامل نفوذی آمریکا خواهد بود.

 

وی افزود: امروز برای برخی این تصور به وجود آمده است که آمریکا عوض شده است در حالیکه رهبر معظم انقلاب فرمودند مراقب نفوذ دشمن باشید.

 

بعد از ظهر در ادامه این نشست کامران لنکرانی وزیر سابق بهداشت، گفت: در زمان فتنه برخی از این روایت که مانند شتری باش که نه بر تو سوار شوند و نه شیرت را بدوشند بر علیه حق سوءاستفاده کردند اما همان زمان رهبر معظم انقلاب فرمودند این حدیث به معنی این نیست که نباید از حق دفاع کرد بلکه به معنی این است که نباید کاری کرد که با سکوت سبب قوی شدن ناحق شد.

 

آبرور برای خدا خرج کردن اهمیت دارد

وی افزود: گاهی سکوت کسی در مسیر کجی قرار گرفتن است کسی فکر نکند وقتی خود را کنار بکشد عارضه‌ای برای او نیست بلکه آبرور برای خدا خرج کردن اهمیت دارد.

 

لنکرانی بیان داشت: موقعیت‌هایی که به عنوان محقق و پژوهشگر در آن قرار می‌گیریم همه نعمت الهی است و ما باید از این نعمت الهی به موقع برای نصرت دینی الهی استفاده کنیم اگر در این زمینه کم‌کاری کنیم معلوم نیست که بشود به آسانی جبران کرد برخی هم اصولا جبران‌پذیر نیست.

 

بهنگام بودن عمل آگاهی دینی و توفیق الهی نیاز دارد

وزیر سابق بهداشت، عنوان کرد: در داستان عاشورا لشکر امام حسین(ع) در دفاع از حق زیر صد نفر بودند در حالیکه بعد از عاشورا لشکر 4 هزار نفری سلیمان سردی قیام کرده و شهید شدند اما تاریخ این شهادت را کنار واقعه کربلا گذاشته و به آسانی از آن گذر می‌کند زیرا عمل به هنگام نبوده است به هنگام بودن عمل آگاهی دینی و توفیق الهی نیاز دارد.

 

سکوت در دفاع از حق گاهی جبران‌ناپذیر است

 وی بیان داشت: گاهی انسان در دفاع از حق سکوت کند بعدها نمی‌تواند جبران کند کاری که سر وقت انجام نشود بعدها قضاپذیر نیست عبادات اجتماعی بسیاری وقت‌ها قضا پذیر نیستند برای اینکه وظیفه خود را بشناسیم باید معرفت دینی داشته باشیم.

 

وزیر سابق بهداشت عنوان کرد: اگر ما زندگی خود را به نور معرفت الهی روشن نکینم خسران خواهیم کرد، بسیاری وقت‌ها توجه به این نکته انسان را نجات می‌دهد، در عصر غیبت دعای معرفت وارد شده است امید که خداوند این دعا را در حق همه ما مستجاب کند معرفت دینی افاضه الهی است اما نیاز به تلاش برای کسب آن نیز است.

 

لنکرانی ابراز کرد: بعضی وقت‌ها به عنوان تکلیف اجتماعی جلساتی گرفته می‌شود که صرفا اخبار رد و بدل می‌شود این پاسخگوی وظیفه دینی در کسب معرفت نیست اما برای اینکه شخص بداند در اطراف او چه می‌گذرد یک شرط دانستن و دیگری قدرت تحلیل اخبار است.

 

چالش اصلی امروز ما با استکبار و مصداق آن آمریکا است

 وی گفت: اگر ما امروز درک نکنیم که چالش اصلی ما با استکبار و مصداق آن آمریکا است باعث اشتباهات جبران‌ناپذیر خواهد شد بخش مهم این دعواها در این است که ما محوریت مقابله و نقطه تضاد خود را فراموش می‌کنیم.

 

وزیر سابق بهداشت اظهار داشت: امام راحل در سال آخر عمر مکتوبات متعددی داشتند که عنوان اسلام ناب و اسلام آمریکایی مکرر در آن دیده می‌شود و اینکه ما اصلا نمی‌توانیم با آمریکا سازش داشته باشیم یا اینکه اگر زمانی با آمریکا چالش نداشتید بدانید کارتان جایی اشکال دارد.

 

نبرد ایران با آمریکا یک نبرد سرنوشت‌ساز است

لنکرانی افزود: دیدن متن و حاشیه نیاز به کسب معرفت دارد اگر بین ما نگرانی و اختلاف است به خاطر این است که دشمن اصلی را گم کردیم به همین دلیل اختلاف بین ما بیشتر و بیشتر می‌شود برخی فکر می‌کنند نفوذ آمریکا دست‌آویزی است که برخی گروهی دیگر را حذف کندند در حالیکه واقعیت این است که نبرد ایران و با آمریکا یک نبرد سرنوشت‌ساز است.

 

وی بیان داشت: در سال 58 پیش از اشغال لانه جاسوسی امام راحل می‌فرمایند بزرگترین دشمن انقلاب اسلامی آمریکا است زیرا سیلی که آمریکا از نهضت انقلاب خورد کسی نخورده طبیعی است که آمریکا با ما دشمن باشد.

 

ما در یک نبرد تمدنی با غرب و استکبار هستیم

وزیر سابق بهداشت، ابراز کرد: حقیقت موضوع این است ما در یک نبرد تمدنی با غرب و استکبار هستیم بعد از جنگ جهانی دوم آمریکایی‌ها تحلیل کرده بودند که شوروری نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد جهان تک قطبی خواهد شد و هیچ نقطه تقابلی برای آنها وجود ندارد اما انقلاب اسلامی مسیری بر خلاف همه پیش‌بینی‌های آنها بود.

 

لنکرانی گفت: انقلاب اسلامی ایران اتفاق و معجزه بزرگی بود که بسیاری از برنامه‌های استکبار و آمریکا را تحت تاثیر قرار داد دعوای امروز ما سر هسته‌ای، کمک به سوریه و غیرذالک نیست دعوای مبنایی است که عدم توجه به این موضوع سبب اشتباه موضع‌گیری افراد می‌شود.

 

ما باید از آبروی خود در دفاع از انقلاب استفاده کنیم

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به حرمت انقلاب اسلامی دارای جایگاه و آبرویی شدیم مبادا از این آبرو برای دفاع از انقلاب اسلامی استفاده نکنیم تکلیف دینی ما است که نسبت به دانشجو و مراجعه کنندگان مانند پدری دلسوز باشیم./807/503/ب1

ارسال نظرات