۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۳۰۴۳۱۸
آیت الله شبستری مطرح کرد؛

ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه/ المیزان مهم‌ترین کتاب تاریخ بشری است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تأکید بر جدی گرفتن فرهنگ کتابخوانی در جامعه، گفت: مهم‌ترین و ارزشمندترین کتاب تفسیری در تاریخ بشریت المیزان است.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، ظهر امروز در آیین تکریم مقام علامه طباطبائی و تکریم کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی در سالن پتروشیمی تبریز، اظهار داشت: در قرآن مجید 230 بار از کلمه کتاب استفاده شده است که نشان از عظمت کتاب است.


وی با بیان این‌که علت اطلاق کتاب به قرآن به صورت مطلق آن است که این کتاب جامع‌ترین و عمیق ترین کتاب در جامعه بشری است، ابراز داشت: این کتاب شریف شامل هر آن چیزی است که مربوط به هدایت و سعادت مادی و معنوی جامعه بشری است.


عضو خبرگان رهبری کتاب را میراث گذشتگان برای آیندگان دانست و خاطرنشان کرد: کتاب وسیله انتقال علوم گذشتگان است، این کتاب باید دارای ویژگی‌هایی باشد، کتاب لازم است محتوای خوب، تربیت کننده، دارای عمق مطالب و به دور از ضلالت و گمراهی باشد.


وی آرامش بشر و سکون روحی و روانی بشر را در کتاب و کتابخوانی دانست و تأکید کرد: معلومات و آموخته‌ها فرّار هستند، از این رو باید مطالب علمی را که در آینده مورد نیاز خواهند بود را به وسیله نوشتن و کتابت در بند گرفت و حفظ کرد.


امام جمعه تبریز ترویج شبکه های اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و افزود: با وجود گسترش بهره‌گیری از شبکه های مجازی هنوز کتاب ارزش و اهمیت خود را حفظ کرده است، آن چیزی که امروز باید به آن توجه و دقت کرد ترویج فرهنگ کتابخوانی است، کتاب خوانی امروز مظلوم واقع شده است.


وی با تأکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی و اهداء کتاب، خاطرنشان کرد: از جمله وظایف کتابداران بررسی کتب اهدائی و معرفی کتب متناسب و دارای محتوای غنی و است، اگر کتابی با محتوای نامتناسب و ضاله در اختیار جوانان قرار گیرد، جوان با مطالعه این کتاب دچار آلودگی اندیشه و فکری خواهد شد.


رییس شورای علی مجمع جهانی اهل بیت(ع) کتب شهید مطهری و محتوای این کتب غنی بوده و نیاز روز خواند و اذعان داشت: کتب شهید در حوزه موضوعات مختلف ارزشمند و دارای محتوای غنی است، شهید مطهری کتبی برای تمام سنین و رده ها فکری انسان تألیف کرده است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود ره مقام علمی علامه طباطبائی اشاره کرد و اظهار داشت: از این بزرگوار 32 عنوان کتاب غنی و پر محتوا به جای مانده است، وی در نجف با بیان خود میان عقل و نقل طبیق داد و 18 رساله تألیف کرد.


نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به کتاب ارزشمند المیزان، خاطرنشان کرد: علامه بیشترین عمر خود را در قم سپری کرد و در این مدت بهترین کتاب در طول تاریخ بشر را تا به امروز تدوین کرد، المیزان را  می‌توان مهم‌ترین و ارزشمندترین کتاب تفسیر در طول تاریخ نام برد.


وی مقام اخلاقی علامه طباطبایی را مورد اشاره قرار داد و افزود: از امتیازات علامه تواضع وی بود، علامه با وجود مقام علمی بالا دارای تواضع قابل توجهی بودند، جاه طلبی و شهرت خواهی در این بزرگوار جای نداشت و بسیار متواضع داشتند./854/202/ب2

ارسال نظرات