۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۳۰۵۷۹۴
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان:

پیاده روی اربعین اراده‌ها را برای مبارزه با ظلم تقویت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حاتمی پیاده روی اربعین را مبتنی بر حکم عقل و شرع دانست و گفت: این حرکت از نظر روانشناختی نیز قابل بررسی است؛ چون وقتی ما پیاده روی را بر مرکب ترجیح می‌دهیم و نوعی سختی را برای خود قبول می کنیم در نتیجه این سختی اراده معنوی قوی در راه مقابله با ظلم و ظالم را به دست می‌آوریم.
حجت الاسلام محمدرضا حاتمي

حجت الاسلام محمدرضا حاتمی، از کارشناسان علم اخلاق و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیرامون راهپیمایی میلیونی شیعیان در اربعین، اظهار داشت: هر عملی که فرد مسلمان انجام می دهد باید یک برچسب دینی داشته باشد و یا به عبارتی مهر استاندارد دین بر آن خورده باشد و از طرف دیگر از منظر عرف و عقل هم مورد پذیرش باشد که این حرکت عظیم همین طور است.

 

وی با اشاره به این که هدف امام حسین(ع) و شهدای کربلا از قیام شان اولویت بخشی به خدا بود افزود: حضرت به همه فهماندند که اولویت بخشی به خدا فقط از راه دین میسر است به همین دلیل در ارتباط با پیاده روی اربعین روایات فراوانی وجود دارد؛ به عنوان نمونه امام صادق(ع) فرمودند «هرکس پیاده به کربلا برود برای هر قدمش هزار حسنه ثبت می شود»، چون این حرکت، پیاده روی به سمت الگوی خدایی، دینی، مبارزه با طاغوت و ظلم است.

 

حجت الاسلام حاتمی در ادامه با اشاره به بعد دیگر پیاده روی که همان پذیرش عرف و عقل است، عنوان داشت: این حرکت از نظر روانشناختی نیز قابل بررسی است؛ چون وقتی ما پیاده روی را بر مرکب ترجیح می دهیم و نوعی سختی را برای خود قبول می کنیم در نتیجه این سختی کسب اراده معنوی قوی در راه مقابله با ظلم و ظالم را به دست می آوریم.

 

وی افزود: یکی از فواید پیاده روی اربعین همان وحدت و انسجام و هماهنگی بین مسلمانان در برابر دشمنان است؛ چرا که مسلمانان فارغ از رنگ، زبان و ملیت همه در این راه حرکت می کنند و سرسپردگی به حقانیت و حمایت از مسلمانان از همدیگر را نشان می دهند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: در این راهپیمایی گاهی شنیده می شود که افرادی که حتی مسلمان نیستند و یا پایبندی و تعلقی به مبانی دینی ندارند، در پیاده روی شرکت می کنند که آنها نیز می توانند همراه مسلمانان در مقابل جبهه کفر قرار بگیرند.

 

وی در پایان با اشاره به ظرفیت های عظیم راهپیمایی اربعین، خاطرنشان کرد: نکته نخست و مهم این است که خود این راهپیمایی و تجمع مسلمانان، موضوعیت دارد؛ ولی از این حرکت استفاده های فراوان دیگری مثل تقویت اعتقادات مردم هم می توان انجام داد که این اعمال با حضور افرادی که در جامعه الگو هستند مانند روحانیون و اساتید حوزه و دانشگاه بهتر به نتیجه می رسد./1330/ت302/ف

ارسال نظرات