۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۳۰۶۸۸۲
رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین:

حفظ اصل دین مهم‌ترین علت صلح امام حسن بود

خبرگزاری رسا ـ‌ رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین به لزوم حفظ اصل دین و تفکر اسلامی در چنین شرایطی اشاره کرد و گفت: حفظ اصل دین و تفکر اسلامی و شیعی در چنین موقعیتی دارای اهمیت و مطرح است و در چنین موقعیتی است که امام حسن(ع) ناچار به جریان صلح می‌شوند و مظلومیت ایشان نیز در همین موقعیت تجلی پیدا می‌کند.
حجت الاسلام قابل

حجت الاسلام علی قابل، رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به سیره و شخصیت امام حسن(ع)، گفت: برای تبیین سیره و شخصیت امام حسن(ع) باید کلیت‌هایی را در نظر گرفت؛ از جمله این‌که امام در مرتبه نخست نگهبان دین است، ‌همچنین باید در نظر داشتن که دین برای هدایت جامعه به سوی هدایت آمده بنابراین امام نقش هدایت انسان در مسیر بندگی  را به عهده دارد.

 

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین ادامه داد: موقعیت جامعه و سطح بینش و بصیرت مردم نیز نکته مهمی است که امام در تعلیمات و هدایت در نظر بگیرد، موقعیت امام حسن(ع) نیز موقعیت بسیار پیچیده و حساسی است و باید سیره و روش هدایت ایشان را متناسب با آن موقعیت در نظر گرفت.

 

وی با بیان شرایط  حاکم در زمان امام حسن(ع)، ابراز داشت: در زمان امام حسن(ع) از یک طرف شخصیت سیاسی منافقی در رأس حکومت قرار داشت و از طرف دیگر خوارج در عصمت و امامت شبهه ایجاد کردند، ‌بینش مردم نیز به علت حاکمیت بنی امیه در شام محدود به پوسته اسلام بود و جمعیت فکری شیعه در قلت بسیار زیاد بود،‌ در کنار این‌ها دین فروشانی نیز وجود داشتنند که به جعل حدیث در مدح دربار و خلفای بنی امیه می‌پرداختند.

 

حجت‌الاسلام قابل سپس به لزوم حفظ اصل دین و تفکر اسلامی در چنین شرایطی اشاره کرد و بیان داشت: حفظ اصل دین و تفکر اسلامی و شیعی در چنین موقعیتی دارای اهمیت و مطرح است و در چنین موقعیتی است که امام حسن(ع) ناچار به جریان صلح می‌شوند و مظلومیت ایشان نیز در همین موقعیت تجلی پیدا می‌کند.

 

وی با بیان این‌که حتی برخی خواص نیز در ابتدا نسبت به جریان صلح امام حسن(ع) آگاهی نداشتند، گفت: برخی یاران امام حسن(ع) نیز با توهین به ایشان سلام می‌کردند، به همین خاطر امام(ع) در جلسه‌ای محرمانه برخی اسرار صلح  را برای آنان بازکردند و با این کار آن افراد از آن جلسه تائب بیرون آمدند.

 

این مسؤول با تأکید بر کم بودن یاران امام حسن(ع)، اظهار داشت: امام حسین(ع) 72 جان فدا داشت، اما امام حسن(ع) از داشتن چنین یارانی محروم بودند، بنابراین برای حفظ اصل شیرازه دین باید صلح صورت می‌گرفت تا زمانی که جامعه از مادی گری دین فروشانه خارج و زمینه برای مبارزه و قیام فراهم شود.

 

وی کریم بودن و بخشش را به عنوان راه ارتباط امام حسن(ع) با جامعه دانست و بیان کرد: تنها راه امام حسن(ع)‌ با جامعه از طریق بخشش‌های ایشان بود، بنابراین کریم اهل بیت(ع) بودن ایشان به این معنا نیست که سایر امامان ما کریم نبودند اما در هر مقطع زمانی ویژگی خاصی جلوه پیدا می‌کند.

 

حجت‌الاسلام قابل در پایان با اشاره به چگونگی نهادینه کردن ویژگی‌های امام حسن(ع) در جامعه گفت: ابتدا باید خود مردم طالب چنین ویژگی‌هایی باشند، پس از آن نیز لازم است دستگاه‌های فرهنگی از روزمرگی فاصله بگیرند و به نیاز سنجی بپردازند./955/302/ب2

ارسال نظرات