قیامت محلی برای تجسم اعمال و حسنات و سیئات دنیوی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیتالله عبدالنبی نمازی، نماینده ولیفقیه درکاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در دویست و سومین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) و در ادامه تفسیر و ترجمه آیات قبل و آیات 31،30 و 32 سوره مبارکه آل عمران، گفت: در جلسه گذشته توضیح داده شد در بین علما یک بحث کلامی است که آیا انسان ها در قیامت نتیجه و ثواب و عقاب اعمال خود را می بینند و یا این که اصل عمل و نفس عمل، سیئات و یا حسنات در دنیا را در آخرت می بینند.
وی افزود: برخیگفتند آنهایی که در دنیا محسن و نیکوکار و موحد و آنهایی که گناهکار بوده اند در قیامت و آخرت پاداش اعمالی را که در دنیا مرتکب شدند می بینند.
آیت الله نمازی گفت: این یک نظریه ضعیفی است که مورد قبول نیست، ضمن این که این نظریه با ظاهر آیات نیز سازگاری ندارد.
وی یاد آورشد: آیات جلسه قبل به صراحت می گوید در قیامت تجسم اعمال است و حسنات و سیئات مجسم می شود و عین همان اعمالی را که در دنیا انجام داده اند در قیامت مشاهده می کند هر کسی هر عملی را که در دنیا انجام داده است در آخرت ثواب عمل را نمی دهند بلکه خود عمل را می دهد.
عضو جامعه مدرسین حوزه عملیه قم گفت: درباره کفار و گناهکاران و مشرکین و منافقان نیز می گوید آنها نیز عمل و کارکردهای زشت خود در دنیا را در آخرت می بینند و خجل و شرمنده و رسوا می شوند و آرزو می کند ای کاش این عمل به من نزدیک نمی شد.
آیت الله نمازی با بیان این که برخی از مفسران می گویند پاداش اعمال و مجارات اعمال در قیامت دیده می شود که این نظریه درست نیست و با قرآن سازوکاری ندارد گفت: هرکس دردنیا کار خیری انجام داد در قیامت پاداش آن را نمی بیند بلکه همان خیر را می بیند.
انبیاء از صلب نوح هستند
نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین با اشاره به به ترجمه و تفسیر آیات 33، 34 و 35 سوره مبارکه آل عمران گفت: به درستی که پروردگار آدم را که ابوالبشر اول است و نوح ابوالبشر دوم از صلب آدم است را برگزید، بنابراین انبیاء از صلب نوح هستند، ابراهیم از صلب نوح است و انبیاء بنی اسرائیل بعد از ابراهیم پیامبر اکرم، حضرت موسی، عیسی، سلیمان، داود، ذکریا، یحیی، از نسل ابراهیم هستند.
آیت الله نمازی گفت: در ادامه این آیه می فرماید، به درستی که خداوند آدم ونوح ابوالبشر اول و ابوالبشر دوم و خاندان ابراهیم، اسماعیل و یعقوب، اسحاق و اسباط را برگزید، بنابراین پروردگار شنوا و آگاه است و کاری را که انجام داده است بی حساب و کتاب نیست بر اساس علم است.
وی با اشاره به وجود دو عمران یکی موسی ابن عمران پدر حضرت موسی و دیگری موسی ابن عمران پدر حضرت مریم یادآور شد: در قرآن سه جا واژه عمران آمده است که در هر سه جا منظور از عمران، پدر حضرت مریم است و نامی از عمران پدر موسی در قرآن برده نشده است.
آیت الله نمازی گفت: حُنه مادر حضرت حضرت مریم و همسر عمران فرزندی را که در رحم دارد نذر کرده خادم خانه تو باشد تا معبد را برای بندگان خدا مدیریت کند، بعد از این که بچه متولد می شود و معلومی شود پسر نیست و دختر است، به دلیل این که زن نمی تواند در معبد حضور دائم داشته باشد، به خدا می گوید یک نفر را که آزاد و مجاز باشد در خانه تو اقامت دائم داشته باشد این نذر مرا بپذیرد اما خداوند به او دلداری می دهد نگران نباشد چرا که آن پسری که تو می خواستی مانند این دختر نیست چون این خانم بزرگی است که مادر پیامبر است.
وی افزود: خدا می فرماید، آن مذکری که نذر کردی خادم خانه من باشد، این نیست و نمی توانست جای این دختر را بگیرد چرا که این خانم که حضرت مریم است به پیامبری مبعوث می شود.
خداوند علم الاسما را به آدم آموخته است
آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به واژه های این آیات از واژه صْطَفَى به معنای بی غل غش و خالص و پاک بودن و برگزیدن نام برد و افزود: خداوند وقتی می خواست آدم را به مقام منصب نبوت منصوب کند، فرشتگان به دلیل این که اطلاعات شان در حد خودشان بود و واقف به امور نبودند اعتراض کردند و گفتند به دلیل این که آدم دارای غضب و شهوت است و دو عنصر غضب و شهوت مورد فساد و عامل گناه و قتل است بنابراین آدم مناسب این منصب نیست.
وی افزود: فرشتگان به خدا گفتند می خواهی کسی را روی زمین به عنوان نماینده خود انتخاب کنی که کارآیی ندارد و مفسد است و خونریزی و کشتار می کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که پیش ازحضرت آدم که آدمی نبوده است تا فرشتگان بدانند آدم اهل گناه و مفسد است، ملائکه از کجا می دانستند آدم مفسد و خون ریز و اهل گناه است یاد آورشد: علما دو نظریه از روایات نقل کرده اند یکی این که گفتند فرشتگان می دانستند چون قبل از حضرت آدم، آدم دیگری بوده است و تجربه آن را فرشتگان دارند که موجوداتی سفاک و مفسد بودند و اطلاعات نسل قبل را دارند، اما برخی دیگرگفتند، چون مقتضای طبیعت آدم غضب و شهوت افساد است فرستگان مخالفت کردند.
آیت الله نمازی با بیان این که خداوند علم الاسما را به آدم آموخته است و در بین مفسران بحث است که علم الاسما چه علمی بود که خداوند به آدم داد یاد آورشد: یک قول گفتند اسم اعظم است، یک قول دیگر گفتند اسما خمسه طیبه است، قول دیگری گفتند اسرار هستی است که خداوند هرکسی را به منصب نبوت منصوب می کرده است اسرار هستی و نظام تکوین و تشریع را به او تعلیم می داد.
وی افزود: چون ولی خدا خلیفه خدا روی زمین، باید عالم بر همه باشد و نمی شود کسی که از سوی خدا حاکم است علم اوکمتر از امت خودش باشد و هر پیامبری و هر امام معصومی باید علم من فعل الارض باشد که ما این باور را در باره ائمه معصومین داریم که وقتی خداوند اسما را به آدم آموخت به آدم گفت از ملائکه سؤوال کن ببین علم اسماء را می دانند، این جا بود که ملائکه تسلیم شدند و خلع سلاح شدند و دست ها را بالا بردند وگفتند، خدایا ما نمی دانیم و اطلاعات ما به همان اندازه ای است که شما اذن کردید و بیشتر از آن چیزی نمی دانیم، خدا نیزگفت، پس ساکت باشید و با خدا بحث نکنید که جاهل را با عالم بحث نیست.
آیت الله نمازی با اشاره به این که در ذیل این آیه می فرماید وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ یاد آورشد: وقتی گفتند دلیل این که خداوند آدم را برگزید چیست و چه امتیازی داشته است و چه شد که خداوند آل ابراهیم و آل عمران را بر عالمین برگزید، گفت خدا می داند در فرزندان آنها چه اسراری وجود دارد.
وی افزود: در ماجرای آدم وقتی خدا او را انتخاب کرد فرشتگان اعتراض کردند خداوند به آنها گفت شما نمی دانید من می بینم در عمود و افق زمان افرادی از نسل آدم بر می خیزند تا از اسماعیل حضرت محمد() به دنیا می آید و از حضرت محمد(ص) امام حسین(ع) به دنیا می آید که شجاعانه در میدان جنگ و در دفاع از توحید و حق خود و هم فرزندان و در ادامه در طول تاریخ خیلی ها حسینی می شوند.
نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: منظور خداوند این است که اگر شما این طرف سکه می بینید من آن طرف سکه می بینم که در عمود زمان مردانی می آیند و در دفاع مقدس جوانان برومند هشت سال در این راه خود را فدای خدا می کنند، این ها چیزهایی است که شما نمی بینید اما خداوند این ناله ها و ذکرها و مناجات ها را می شنود.
وی افزود: گیرنده های ما ضعیف و هر چیزی را که نزدیک ما است می شنویم اما نواها و نداهای طول زمان را نمی شنویم و نمی دانیم در گذشته چه گذشته و آینده چه خواهد گذشت اما خدا می داند چه کسانی شایسته برگزیدگی هستند.
آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به روایات در این زمینه گفت: پیامبراکرم(ص) خطاب به امیرمومنان فرمود، علی جان خدا به دنیا نگاه کرد و در مجموعه بشریت من را برگزید و پیامبر در میان همه بشریت برگزیده شماره یک است، باردوم خداوند به هستی نظر کرد بعد از انتخاب پیامبر امیرمومنان را برگزید، بار سوم خداوند به انسانیت نظرکرد و ائمه ای را که ا زنسل امیرمومنان می آیند برگزیده است و بارچهارم خداوند به هستی و بشریت نظر کرد.
وی افزود: از امام باقر(ع) نقل می کند، وقتی عمر پیامبر و نبوت اش به پایان رسید در پایان عمر پیامبر خداوند به پیامبر وحی فرمود، نبوت شما به پایان رسیده است و روزگار تو سپری شده است و اسرار هستی و اسما اعظم که نزد تو است آن رابه امیرمومنان منتقل کن و بعد از امیر مومنان یکی بعد از دیگری ائمه اطهارتا حضرت مهدی(عج) و این سیر علم اسماء نباید منقطع شود.
نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: خداوند می فرماید از آغاز بعثت و نبوت این علم الاسماء دست به دست منعکس شده تا به شما رسیده است و من آن را قطع نخواهم کرد ، این علم الاسماء و علم لدونی باید باشد و انبیای سلف هم علم الاسماء داشتند و در رابطه با اسرار هستی خداوند آنها را تعلیم داده بود و این تعلیم بعد از پیامبر ادامه داشته است.
آیت الله نمازی یادآور شد: بعد حضرت اشاره میکند فاصله بین آدم و تو خاتم الانبیاء است و این سیر انتقال علم الاسماء و اسم اکبر ادامه داشته است و به آیه شریفه إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ استناد کرده است./1307/200/ب2