۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۳۱۱۰۱۰
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد تبیین کرد؛

فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی در روایات

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد گفت: امام هادی به شخصی از اهالی ری می فرمایند اگر قبر عبدالعظیم را که در نزد شماست زیارت می‌کردی مانند کسی بودی که امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده است».
حضرت عبدالعظيم (ع)

حجت الاسلام حسین رجایی خراسانی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که نسب حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می رسد و به حسنی شهرت یافته است، اظهار کرد:  ایشان فرزند عبدالله بن علی از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و در چهارم ربیع الثانی سال 173 هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند.

 

وی با اشاره به مقام علمی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، تصریح کرد: حضرت با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام محمّدتقی(ع) و امام علیّ النّقی(ع) هم زمان بوده اند و بیشترین حدیث را از امام جواد(ع) و امام هادی(ع) نقل کردند و نیز از اصحاب و شاگردان مورد عنایت و اعتماد ایشان بودند و نقل شده است که شخصی به نام اَبا حَمّاد رازی با تحمّل زحمت‌های فراوان خود را به سامرّا می‌رساند تا از امام علی النقی(ع) مسائلی را بپرسد. امام(ع) پس از پاسخ گفتن به پرسش‌های حمّاد فرمودند: «هرگاه با مشکلی از مشکلات دینی یا پرسشی از مسائل اسلامی رو به رو شدی آن مشکل و سوال خود را با عبدالعظیم حسنی در میان بگذار و از او بخواه تا پاسخ سؤالات تو را بیان کند».


 

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد با اشاره به فضیلت و ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، خاطر نشان کرد: نقل شده است روزی یکی از اهالی ری که به دیدن علی پسر محمد (هادی) امام دهم شیعیان رفته بود و گفت: هنگامی که به دیدن ایشان رفتم ایشان فرمودند: از کجا می آیی؟ عرض کردم از زیارت قبر حسین پسر علی در کربلا بر می گردم. ایشان فرمودند بدان که همانا اگر قبر عبدالعظیم که پیش خودتان است را زیارت کرده بودی، همانا مانند این بود که حسین پسر علی را زیارت کرده ای» و این دورانی است که با خفقان جامعه حاکم و متوکل عباسی ملعون دستور تخریب قبر ائمه(ع) را داده است.

 

فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: اهمیت و فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در زیارت نامه اشان نیز این گونه بیان شده «السَّلامُ عَلیْکَ یا مَنْ بِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَة سَیِّدِ الشُّهَداءِ یُرْتَجی» و این در حالی که قبر مطهر امامزاده حمزه موسی بن جعفر(ع) یعنی فرزند امام در مقابل ایشان واقع شده، زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با وجود این که با چهار نسب به امام معصوم می رسد را در ردیف زیارت امام حسین(ع) بیان کردند و چنین فضیلتی به خاطر علم و حکمت ایشان است.

 

حجت الاسلام رجایی خراسانی با اشاره به اهمیت علم و فضیلت علما، افزود: امام باقر(ع) در حدیثی می فرمایند «عالم ینتفع بعلمه أفضل من سبعین ألف عابد؛ عالمی که به واسطه علمش به مردم بهره برساند بهتر از عابد است».

 

وی بیان کرد: ایشان به عنوان پیک و سفیر ائمه بودند چرا که فضای خفقان در آن زمان حاکم بود و از طرفی دشمنان قصد کشتن حضرت را داشتند بنابراین از مدینه شهر به شهر تا ری آمدند؛ شیعیان زیادی در بخشی از ری ساکن بودند و عبدالعظیم حسنی(ع) در سرداب خانه یکی از آن ها مخفیانه زندگی می کرد ولی به تدریج شیعیان متوجه حضور حضرت شده و برای استفاده از علم و دانش ایشان به خدمتشان می رسیدند.

 

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد با بیان روایتی، به ولایت پذیری حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اشاره و اظهار کرد: نقل شده است روزی حضرت سیدالکریم به خدمت امام هادی(ع) رسید و عقاید دینی خود را به آن حضرت عرضه داشت و حضرت ایشان را تأیید کردند و فرمودند تو از دوستان و نزدیکان ما هستی.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در سال 168 قمری پس از گذراندن یک دوره کوتاه بیماری وفات یافتند؛ احمد بن علی نجاشی (یکی از بزرگان علم رجال)، درباره نسب وی می‌نویسد: هنگامی که جنازه او را برای غسل برهنه می‌کردند، در جیب لباس وی نوشته‌ای یافت شد که در آن، نسبش، این گونه نوشته شده بود «من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب هستم»./844/302/ب1

ارسال نظرات