۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۳۱۱۶۰۹
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

بصیرت انسان نسبت به عیوب و ضعف‎های درونی از الطاف الهی است

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: زمانی که انسان به عیوب خودش بصیرت داشته باشد مشغول برطرف کردن آن می‌شود و از عمل عیب جویی از دیگران، غافل می‌شود.
ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم امروز 29 دی در کلاس خارج فقه که در حوزه علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: انسان باید به عیوب و ضعف‌های اخلاقی و عملی خود آشنا باشد.

 

وی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) ادامه داد: زمانی که خداوند متعال خیر بنده‌ای را بخواهد به او سه توفیق عنابت می‌کند؛ خیر خداوند ریشه در عمل خود انسان دارد چرا که افعال الهی بدون حکمت نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری شهری با اشاره به توفیقات الهی که شامل انسان می‌شود، بیان کرد: نخستین توفیق خداوند به انسان، عنایت بینش و تفقه در دین است و دوم او را نسبت به لذائذ دنیوی و مادی بی رغبت می‌کند و سوم عیوبش را به او نشان می‌دهد.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: شناخت و بصیرت نسبت به عیوب و ضعف‌های وجودی، برای انسان بسیار حائز اهمیت است و این شناخت از الطاف الهی به شمار می‎رود و در غیر این صورت اگر این شناخت حاصل نشود انسان در جهل مرکب قرار خواهد گرفت.

 

مفسر قرآن کریم با اشاره به روایتی از حدیث معراج، ابراز کرد: زمانی که خداوند به فردی حکمت آموخت نتیجه آن حکمت، علم بدون تعلم است و چیزهایی می‌بیند و می‌فهمد که در گذشته نمی‎دید.

 

وی افزود: خداوند متعال می‌فرماید نخستین چیزی که من به او نشان می‌دهم عیوب اوست؛ این لطف خداوند به انسان است زیرا زمانی که انسان به عیوب خودش بصیرت داشته باشد مشغول برطرف کردن آن می‌شود و از عمل عیب جویی از دیگران، غافل می‌شود.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار داشت: خداوند متعال می‌فرماید سپس آن معرفت علم را به او می‌آموزم تا اینکه شیطان نتواند او را گمراه کند؛ این از الطاف الهی نسبت به انسان است.

 

مفسر قرآن کریم عنوان کرد: اگر انسان بخواهد عیوب خود را بشناسد باید مورد لطف و عنایت الهی قرار گیرد و یکی از راه‌های تحقق این لطف درخواست انسان از خدا است.

 

وی با بیان اینکه محاسبه نفس دومین راه شناخت عیوب است، خاطرنشان کرد: روایت است که از ما نیست کسی که روزی یک بار اعمال خود را محاسبه نکند؛ محاسبه سبب شناخت عیوب می‎شود و این بسیار اهمیت دارد.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان بیان داشت: حسابرسی از نفس سبب شناخت عیوب شده و انسان را به رفع آن عیوب ترغیب می‎کند./813/202/ب1

ارسال نظرات