۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۳۱۲۴۲۲
رییس هیأت نظارت بر انتخابات خراسان شمالی خبر داد؛

شورای نگهبان به شکایت 37 داوطلب نمایندگی مجلس در خراسان شمالی رسیدگی می‌کند

خبرگزاری رسا ـ رییس هیأت نظارت بر انتخابات خراسان شمالی گفت: شکایت 37 داوطلب رد و یا عدم احرازصلاحیت شده نمایندگی مجلس در حوزه های انتخابیه این استان، از سوی شورای نگهبان رسیدگی می‌شود.
حجت الاسلام نوري- رييس دفتر نظارت و بازرسي انتخابات خراسان شمالي

حجت الاسلام رضا نوری رییس هیأت نظارت بر انتخابات استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به پایان مهلت قانونی اعتراض به رأی هیأت مرکزی نظارت در مورد رد و یا عدم احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در مهلت قانونی اعتراض به رأی هیأت مرکزی نظارت در مورد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس، در سه حوزه انتخابیه خراسان شمالی، در مجموع 37 داوطلب رد صلاحیت شده و کسانی که صلاحیت آنها احراز نشده، شکایت خود از رأی هیأت مرکزی نظارت را به شورای نگهبان اعلام کردند.

 

وی با یادآوری اینکه برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 95 نفر در استان خراسان شمالی داوطلب شده بودند، افزود: از این تعداد صلاحیت 51 نفر تأیید شد، صلاحیت 22 نفر تأیید نشد و صلاحیت 19 نفر نیز احراز نشد.

 

حجت الاسلام نوری ادامه داد: همچنین از مجموع افراد نام‌نویسی کرده برای رقابت در انتخابات مجلس در سه حوزه انتخابیه شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم، شیروان و اسفراین، سه نفر نیز از عرصه رقابت انصراف دادند.

 

به گفته وی همچنین چهار نفر از داوطلبان رقابت در انتخابات مجلس در استان خراسان شمالی که صلاحیت آنها رد و یا احراز نشده بود نیز به رأی هیأت مرکزی نظارت در مورد صلاحیت خود اعتراض نکرده اند.

 

حجت الاسلام نوری با بیان اینکه داوطلبان معترض سه روز فرصت داشتند تا به رأی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در مورد صلاحیت خود اعتراض کنند، افزود: این مهلت اکنون به پایان رسیده و بر این اساس شورای نگهبان به شکایت 37 داوطلب رد و یا عدم احرازصلاحیت شده نمایندگی مجلس در حوزه های انتخابیه این استان، رسیدگی می کند.

 

وی تصریح کرد: از این تعداد 30 داوطلب با مراجعه به دفتر هیأت نظارت بر انتخابات استان و هفت نفر نیز با مراجعه به شورای نگهبان شکایت در مورد رد و یا عدم احراز صلاحیت خود را ثبت کردند.

 

حجت الاسلام نوری با اشاره به اینکه احتمال تأیید صلاحیت بسیاری از این افراد وجود دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه شماری از داوطلبان انتخابات مجلس در شهرستان‌های تابع خراسان شمالی بودند و تحقیقات مربوط به آنها واصل نشده بود، درنتیجه صلاحیت آنها احراز نشد و با در نظر گرفتن این موضوع که شورای نگهبان فرصت بیشتری برای بررسی صلاحیت ها دارد در این مدت تحقیقات مربوط به داوطلبانی که صلاحیت آنها احراز نشده تکمیل شده و احتمال احراز صلاحیت شماری از آنها وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: در مورد داوطلبان ردصلاحیت شده نیز، در همه موارد ایرادهایی به پرونده آنها وارد و به داوطلبان ابلاغ شده بود که آنها نیز متقابلا مدارک جدید و استنادات خود را به شورای نگهبان ارائه داده اند.

 

رییس هیأت نظارت بر انتخابات استان خراسان شمالی ادامه داد: شورای نگهبان با بررسی مدارک و مستندات جدید، بار دیگر پرونده داوطلبان ردصلاحیت شده را بررسی می کند که احتمال دارد برخی از این افراد نیز تأیید صلاحیت شده و وارد گردونه رقابت و انتخابات شوند.

 

گفتنی است، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه جاری به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

 

استان خراسان شمالی دارای چهار کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج نیز مشترکا با شهرستان قوچان استان خراسان رضوی یک نماینده دارد.

 

حدود 900 شعبه در خراسان شمالی برای این دوره از انتخابات تشکیل خواهد شد و 13 هزار نفر نیز عوامل اجرایی و انتظامی انتخابات را بر عهده خواهند داشت.

 

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری 19 حوزه و در انتخابات مجلس شورای اسلامی 17 حوزه در استان خراسان شمالی در نظر گرفته شده است.

 

خراسان شمالی در انتخابات دوره های گذشته مشارکتی بیش از میانگین کشوری داشته و در این دوره نیز حدود 60 درصد از جمعیت 900 هزار نفری خراسان شمالی واجد شرایط رأی در انتخابات هستند./9314/302/ب3

ارسال نظرات