۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۳۱۳۰۸۰
در پیش همایش فلسفه اخلاق مطرح شد؛

حوزه علمیه باید بازگشت به اصحاب الائمه داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ دبیر ملی همایش فلسفه اخلاق با تاکید بر این‌که حوزه علمیه باید بازگشت به اصحاب الائمه داشته باشد، گفت: کسی که با الگوی اهل بیت (ع) زندگی کند می‌تواند پیرو واقعی باشد و این حرف وقتی به آن عمل شود در مخاطب اثر می کند.
همايش ملي فلسفه اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش همایش فلسفه اخلاق پیش از ظهر امروز به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری انجمن علمی اخلاق اسلامی حوزه علمیه قم و مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران در حوزه علمیه امام رضا (ع) تهران برگزار شد.

 

 

بر اساس این گزارش حجت الاسلام امیر غنوی، دبیر همایش ملی فلسفه اخلاق در ابتدای این مراسم با بیان این‌که فلسفه اخلاق در معنای وسیع نوعی تفکر عقلانی است در مورد مسایل کلی و کلان اخلاق، گفت: ما در مسایل اجتماعی سلسله مباحثی داریم که به رفتار ما برمی‌گردد، گاهی انسان در زندگی فردی و اجتماعی رنج و زحمت تفکر را بر خود متحمل نمی‌کند و بر اساس تجربیات گذشتگان طی مسیر می کند اما انسانهایی برای شکل زندگی شان به تفکر عقلانی روی می آورند.

 

 

حجت الاسلام غنوی با اشاره به این‌که تفکر عقلانی گاهی از مسائل دم دستی شروع می شود اما وقتی عمیق می‌شود به سمت مسائل کلان می‌رود افزود: فلسفه اخلاق تفکر در باید و نبایدهایی است که زندگی ما بر اساس آن شکل می گیرد.

 

 

وی با اشاره به این‌که در قرآن به سه نوع زندگی اشاره شده است اظهار داشت: نخستین نوع زندگی آن است که قبل از آغاز نبوت پیامبر (ص) مطرح است و عبارت «لینذر من کان حیا» به عنوان هدف دین مطرح می شود تا دغدغه های بزرگی برای مردم ایجاد کند.

 

 

دبیر همایش ملی فلسفه اخلاق افزود: در روایت داریم کسانی که با دعوت پیامبر (ص) روبرو شدند خوبیهایشان در زمان جاهلیت در اسلام نیز از بقیه برتر بودند و این طبیعی است برای انسانهایی که با فطرت و عقل خوب رفتار کردند، این افراد به درک عقلانی و فطرت پایبند بودند و در برابر دعوت رسول (ص) هم بر همان اساس عمل کردند.

 

 

حجت الاسلام غنوی با بیان این‌که این حیات عقلانی است گفت: در این سطح است که فلسفه اخلاق مطرح می شود و تلاش برای پاسخگویی به پرسش های حیاتی زندگی صورت می پذیرد.

 

 

وی با اشاره به آیه یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ ابراز داشت: نوع دوم حیاتی است که بر اساس دین شکل می گیرد، انسانها پس از پذیرش دعوت رسول (ص) و ورود به شکل جدیدی از زندگی یه نوع دیگری از زندگی را تجربه می کنند که این حیات دینی است و اینجا بحث فقه اخلاق مطرح می شود و بالاتر از فلسفه اخلاق است.

 

 

دبیر همایش ملی فلسفه اخلاق نوع سوم زندگی را حیات طیبه عنوان کرد و افزود: قرآن می گوید کسی که ایمان در او مستقر شد و رفتار و زندگی شایسته را پیش بینی کرد ما به تدریج او را به حیات طیبه می رسانیم یعنی حیاتی که در آن هیچ تلخی نیست و حتی بلا و ابتلائات هم شیرین است و نگاه انسان در آن متحول می‌شود.

 

 

حجت الاسلام غنوی با تاکید بر این‌که ما توقع داریم این توجه تازه و برتر از حیات عقلانی در حوزه های علمیه شکل بگیرد گفت: ما عرض عریضی در اخلاق و معارف داریم که در صدر اسلام به آن توجه زیادی می شده است مانند کتاب زهد ابوحمزه ثمالی و جلو تر که می‌آییم کتابهای الزهد در بین اصحاب ائمه وجود دارد و جلوتر کتابها متعدد و متنوع می شود.

 

 

دبیر ملی همایش فلسفه اخلاق با تاکید بر این‌که حوزه علمیه باید بازگشت به اصحاب الائمه داشته باشد و دین را بیش از فقه ببیند اظهار داشت: خصوصیت کلام معصومین این است که کسانی می توانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند که خود در آن فضا زندگی کنند، ما نه به صرف خواندن و شنیدن بلکه باید به آنها عمل کنیم.

 

 

وی خاطرنشان کرد: کسی که به شکل اهل بیت (ع) زندگی کند می‌تواند پیرو واقعی باشد و این حرف وقتی به آن عمل شود در مخاطب اثر می کند.

 

 

حجت الاسلام غنوی با بیان این‌که تاکنون 13 نشست در راستای همایش ملی فلسفه اخلاق گرفته شده است که 10 نشست آن در حوزه علمیه تهران بوده است و سه همایش آن در قم و همایش چهاردهم فردا در قم برگزار می شود گفت: با توجه به اینکه کم بودن بضاعت متصدیان مشخص بود استقبال خوبی شده و حدود 120 مقاله از فضلای حوزوی و دانشگاهی رسیده است که حدود صد مقاله آن قابل چاپ و الباقی آن قابل انتشار در مجلات علمی و پژوهشی است.

 

 

دبیر علمی همایش فلسفه اخلاق افزود: این بحث مورد استقبال آیت الله مظاهری و ناصری در اصفهان قرار گرفته و آیت الله جوادی آملی با شنیدن موضوع بسیار مشعوف شدند و وقت بسیاری گذاشتند و درباره این موضوع صحبت کردند.

 

 

وی در پایان با اشاره به فعالیت‌های آیت الله آقا مجتبی تهرانی در زمینه علم اخلاق و تشکیل جلسات اخلاق در مسجد و مدرسه گفت: حرکت آیت الله تهرانی نشان می دهد تنهایی در حرکتها باشد آزار نمی‌دهد اگر همراه با خدا باشد و نیتها خالص باشد، خدا هم شاکر است و کاری که برای او و مطابق امر او باشد گم نمی‌شود و به شکلی آن را به ثمر می رساند.

 

 

گفتنی است در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صادقی رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معضلات اخلاقی را از بزرگترین مشکلات جامعه دانست و خواستار تاسیس پژوهشگاه اخلاق و راه اندازی کرسی های درس خارج فقه اخلاق شد.

 

 

همچنین آیت الله احمد بهشتی در پایان این همایش به طرح و دفاع از نظریه خود مبنی بر اینکه اخلاق معجزه پیامبر اسلام (ص) است پرداخت./959/202/ب3

 

ارسال نظرات