۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۳۱۴۳۹۴
استاد دانشگاه:

بازخوانی انحراف در مشروطه، انقلاب را از پیچ های خطرناک به سلامت عبور می‏دهد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر ضرورت بازخوانی انحراف در انقلاب مشروطه و با معرفی 4 طیف از روحانیان آن زمان که اکنون هم وجود دارند، گفت: گروهی اسلام را نفی کردند، بعضی اسلام سکولار را قبول داشتند، عده ای مسلمان، فعال و مجاهد در راه تاسیس حکومت اسلامی بودند، اما بصیرتشان به روز نبود، گروه قربانی هم، با بصیرت ها بودند.
روحانيت در مشروطه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سید جلال حسینی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی، امشب در جلسه بصیرتی به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، در مسجد دانشگاه مالک اشتر با اشاره به این که باید از تاریخ انقلاب ها و شکست آن ها در تاریخ ایران درس بگیریم تا بتوانیم انقلاب اسلامی را از خطرات و پیچ های خطرناک به سلامت عبور دهیم.

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند" مشروطه باید بازخوانی شود" ، مجموعه "مطالعات تاریخ معاصر" در کشور این کار را انجام داد، شیخ فضل الله نوری واقعاً می خواست قانون را اجرا کند، 4 جریان در مشروطه داشتیم که در میان همه اقشار جامعه حتی روحانیت وجود داشتند که الان هم وجود دارند.

 

کارشناس مسائل سیاسی افزود: سید احمد کسروی روحانی زاده و از خانواده ای حوزوی بود و خودش هم در حوزه درس خوانده بود، بعد از مدتی اسلام را نفی کرد لباسش را کنار گذاشت و حتی می خواست دین جدیدی پدید بیاورد که فداییان اسلام او را کشتند، عده ای دیگر از حوزویان بودند که اسلام سکولار را قبول داشتند، اسلام و دین را مختص آخرت می دانستند و معتقد بودند با اسلام نمی شود دنیا را آباد کرد و تنها راه رسیدن، یادگیری علوم تجربی است.

 

تقی زاده غرب را کت، و ایران را آستین کت می دانست که بدون حرکت غرب نمی تواند پیشرفت کند

حسینی بیان داشت: این جریان معتقد بود که چون غرب در علوم تجربی پیشرفت خوبی داشته، ما هم برای پیشرفت باید دست به دامان آن ها شوییم، تقی زاده می گوید" غرب مانند کت است و ایران مانند آستین کت؛ تا کت حرکت نکند آستین هم حرکت نمی کند" او می گفت برای ایجاد حرکت و پیشرفت باید سر تا پا فرنگی شویم.

 

وی در ادامه اظهار داشت: امروزه مصداق این روحانیون محسن کدیور است و در نقد حکومت و ولایت فقیه بسیار کار کرده و هم اکنون بعضی مسؤولان نظام هم به همین معتقدند متاسفانه اندیشه آنان اندیشه سکولار است و اسلام را منهای سیاست اسلامی و در بعد فردی قبول دارند.

 

استاد دانشگاه ابراز داشت: دسته دیگر رحانیونی بودند که به اسلام معتقد بودند، سکولار هم نبودند، معتقد به اسلام سیاسی و حکومت اسلامی هم بودند و برای ایجاد و رسیدن به آن خیلی هم تلاش و مجاهدت کردند و کتاب های خوبی هم نوشتند و دلسوز جامعه اسلامی و کشور بودند، اما بصیرت آن ها به روز نبود و نتوانستند در زمان شرایط را خوب درک کنند.

 

حسینی گفت: نمونه این روحانیون خوب و دلسوز و مجاهد که فاقد قدرت تشخیص سیاسی مطلوب در زمان بودند، آیت الله بهبهانی و آیت الله نایینی از رهبران مشروطه بودند که انحراف در انقلاب را به موقع تشخیص ندادند و نتوانستند جلوی نفوذ را بگیرند و در نتیجه با تدبیر انگلیسی ها انقلاب مصادره شد.

 

وی در پایان تصریح کرد: جریان چهارم جریان روحانیون با بصیرت، مانند شیخ فضل الله نوری بود که خودش از پیشروان و رهبران مشروطیت در ایران است و انحراف را تشخیص دادند، هر چند لفظ مشروطه اولین بار از سفارت انگلستان بیرون آمد و روحانیت و مردم به دنبال شکیل عدالت خانه بودند، اما حرکتی که از سوی روحانیون شروع شد توسط لیبرال ها منحرف شد و حتی روحانیون مسلمان هم جلوی شیخ فضل الله ایستادند و ایشان را اعدام کردند. /869/202/ب3

ارسال نظرات