۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۶
کد خبر: ۳۱۴۶۷۴
معاون بین الملل حوزه های علمیه:

روحانیت شیعه تنها متولی جهانی سازی اسلام ناب است/ آغاز روابط علمی با واتیکان

خبرگزاری رسا ـ معاون بین الملل حوزه های علمیه با بیان این که روحانیت شیعه تنها متولی جهانی سازی اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) است، گفت: امروز این رسالت خطیر و حساس بر عهده حوزویان است.
حجت الاسلام زماني ، معاون بين الملل حوزه هاي علميه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمد حسن زمانی، معاون بین الملل حوزه های علمیه چهارشنبه در جلسه شورای حوزه علمیه مازندران در ساری با گرامیداشت ایام الله دهه فجر، گفت: همه پیشرفت ها و امکانات موجود محصول نفس گرم امام راحل، خون پاک شهیدان و حمایت های مقام معظم رهبری است.

 

وی در ادامه سخنان خود به تبیین رسالت حوزه های علمیه در عرصه بین الملل پرداخت و افزود: در شرایط امروز جهان اسلام حوزه های علمیه رسالت بسیار سنگینی در تبلیغ معارف دینی در جهان عهده دار هستند.

 

معاون بین الملل حوزه های علمیه با بیان این که اعتقاد داریم که در میان ادیان الهی تنها دینی که خصیصه جهانی بودن و جهانی شدن را خداوند به او عطا کرده دین اسلام است و ادیان گذشته قرار نبود جاودانه شوند، افزود: اگر این دین جهانی شود تبعاً مقصود معارف اسلام ناب یعنی مکتب اهل بیت(ع) است.

 

حجت الاسلام زمانی با بیان این که روحانیت شیعه تنها متولی جهانی سازی اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) است، خاطرنشان کرد: امروز این رسالت خطیر و حساس بر عهده حوزویان است.

 

وی با بیان این که امروز رقبای ما در عرصه تبلیغ ادیان و مذاهب خود با همه توان در حال فعالیت هستند، افزود: باید با بهره گیری از ظرفیت های موجود حضور روحانیت شیعه در عرصه جهانی را تقویت کنیم.

 

حجت الاسلام زمانی با تأکید براین که نباید در عرصه تبلیغ اسلام ناب شیعی در عرصه جهانی کوتاهی کنیم، ادامه داد: در بین مذاهب، فرق و ادیان عالم غایب ترین مذهب روحانیت شیعه است و اصلا حضور در عالم نداریم.

 

وی با بیان این که نباید تنها به تبلیغ داخلی مشغول شویم، خاطرنشان کرد: اگر امروز علیه شیعه توطئه می شود به دلیل است که به خوبی شبهات مطرح شده در خصوص شیعه در جهان پاسخ داده نشده است و همین مسأله موجب شیعه ستیزی شده است.

 

معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به این که تعبیر امام راحل این بود که اعزام مبلغ به خارج لازم تر از اعزام مبلغ به داخل است، گفت: مقام معظم رهبری نیز بر این مسأله تأکید دارند.

 

وی با بیان این که امروز عرصه ها و دروازه های دنیا به سوی ما باز است، ادامه داد: امروز این پذیرش برای تبلیغ اسلام ناب در جهان وجود دارد که باید از این ظرفیت به وجود آمده به خوبی استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام زمانی با اشاره به این که امروز 90 درصد عرصه های دنیا برای ما باز است و استقبال هم می کنند، افزود: این ظرفیت جهانی برای تبلیغ دینی، علمی و فرهنگی وجود دارد.

 

معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به این که امروز ذهن های بسیاری از ملت های جهان برای پذیرش اسلام ناب شیعی آماده است، تصریح کرد: باید با برنامه ریزی بلند مدت در جهت بهره گیری از این ظرفیت ها تلاش کنیم.

 

وی در ادامه سخنان خود به آغاز روابط حوزه علمیه با واتیکان اشاره کرد و گفت: مقداری به واتیکان نزدیک شدیم و آنها نیز استقبال کردند و گفتیم حرف ما این است که اهداف مشترک ادیان الهی را با کمک هم پیدا کنیم و آنها نیز استقبال کردند.

 

حجت الاسلام زمانی ادامه داد: در گام نخست باید برخی از علما و شخصیت های حوزه علمیه قم را به واتیکان اعزام می کردیم و در دانشگاه های واتیکان برای مسیحیان سخنرانی و اسلام را معرفی کنند که پذیرفتند.

 

وی همچنین از دعوت وزیر عدالت واتیکان برای حضور در حوزه علمیه و رایزنی و جلسه حوزویان کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: وزیر عدالت واتیکان روز جمعه همین هفته وارد کشورمان خواهد شد و برای جلسه با علمای حوزه علمیه و شورای عالی حوزه میهمان حوزه علمیه قم خواهد بود تا در مسأله همکاری بین اسلام و مسحیت صبحت کنند و ما راهی برای عرضه معارف اسلام و تشیع در جهان مسیحیت باز کردیم.

 

معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به این که امروز میزان استقبال از اسلام در جهان بسیار زیاد است، ادامه داد: اکثریت قاطع علما و دانشمندان همه مذاهب و ادیان عالم دارای صداقت دینی هستند و تنها اقلیت نادری داریم که معاند هستند.

 

وی با تأکید براین که امروز حوزه های علمیه باید افراد توانمندی را برای حضور در خارج از کشور تربیت کنند، گفت: متأسفانه در این خصوص با کمبود مواجه هستیم که باید این مسأله در حوزه رفع شود.

 

حجت الاسلام زمانی در ادامه سخنان خود با بیان این که از زمان تأسیس معاونت بین الملل فعالیت های خود در دو عرصه خارجی و داخلی آغاز کردیم، گفت: در عرصه ارتباطات خارجی فعالیت های ما در ارتباز با کشورهای مختلف، علمای شیعه و اهل سنت، ادیان و دانشگاهیان کشورهای دیگر است.

 

معاون بین الملل حوزه های علمیه همچنین افزود: عرصه دوم داخلی است که متأسفانه برای اعزام فاقد فضلای توانمندی هستیم که بالفعل بتوانند توانایی تبلیغ بین المللی را داشته باشند.

 

وی با اشاره به این که برای اعزام نیازمند فضلایی هستیم که به مسلط به زبان خارجی، آشنا با ادیان و مذاهب دیگر و فهم مناسب از فرهنگ دینی و نیازهای خاص هر ملت داشته باشند، گفت: مبلغ ما باید فرهنگ آن کشور را بشانسد تا متناسب با فرهنگ آنها مطالب اسلام را به آنها عرضه کند./950/202/ب1

ارسال نظرات