۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۳۱۶۱۷۱
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان:

ارزش‌های فرهنگی هویت و روح جامعه هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی با بیان این‌که ارزش‌های فرهنگی در واقع هویت و روح یک ملت و جامعه است، گفت: فرهنگ، در حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست بلکه اقتصاد و سیاست در حاشیه و ذیل فرهنگ قرار می‌گیرند.
نسل سوم تلفن همراه

حجت الاسلام سید رضا موسوی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان و مدرس کشوری جنگ نرم در گفت‌وگو با خبر نگار خبرگزاری رسا در کرمان، در پاسخ به این شبهه که ابزارهای جدید ارتباطی مانند چاقو هستند که هم می‌توان از آنها استفاده مفید کرد و هم استفاده نادرست، در نتیجه دلیل متقنی برای ممنوعیت و مقابله با آنها وجود ندارد، گفت: چاقو از ضروریات زندگی بوده، و جهت رفع نیازهای اساسی انسان به وجود آمده است به گونه‌ای که بدون آن زندگی انسان مختل می‌شود در حالی که برخی ابزارهای جدید ارتباطی از ضروریات زندگی نیستند و بدون آنها زندگی انسان دچار اختلال و آسیب نمی‌شود.

 

وی بیان داشت: در کشور ما حدود 80 میلیون نفر زندگی می‌کنند بر اساس یک برآورد و تخمین؛ روزانه 300 ـ 400 میلیون کار مفید که تعداد بالایی از این کارها ضروری است با چاقو انجام می‌شود در حالی که طبق آمار، روزانه یک یا دو نفر به وسیله چاقو کشته می‌شوند از این رو آیا قیاس 300 میلیون کار مفید در مقابل دو قتل، با تعداد استفاده‌های مفید و ناسالم از برخی ابزارهای ارتباطی جدید به ویژه اینترنت جهانی پرسرعت پورتابل، با هم برابر است؟!

 

حجت الاسلام موسوی ابراز داشت: آیا همین چاقو را با فوائد بسیار زیادش، به کودک یا یک فرد خشمگین می‌دهیم یا اینکه از جلویش برمی‌داریم؟! آیا قراردادن ابزارهایی مانند نسل سوم تلفن همراه (بدون آن که در شبکه ملی تعریف شود)، به دست جوانی که در اوج غرائز جنسی قرار دارد مانند قرار دادن چاقو در دست کودک و یا آدم عصبانی نیست؟! اگر فقط 2 میلیون از 20 میلیون جوانی که در گوشی‌هایشان این امکانات را دارند به سمت گزینه‌های انحرافی قدم بردارند چه اتفاقی خواهدافتاد؟ نگاهی منصفانه به وضعیت فعلی استفاده از تلفن همراه و اینترنت در کشور می‌تواند به وضوح بیان‌کننده آن باشد که در صورت همه‌گیر شدن نسل سوم تلفن همراهِ غیرملی، چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد.

 

وی تصریح کرد: با وجود آن که استفاده ناسالم از چاقو در مقایسه با استفاده‌‌های سالم و مفید آن بسیار کم است. با این حال حاکمیت برای جلوگیری از همین پیامدهای منفی کم؛ قوانین سخت‌گیرانه و کنترلی (مانند قانون منع حمل چاقو در خارج از منزل) وضع می‌کند اما در مقابل با وجود مضرّات و مخاطراتِ فراوان برخی فناوری‌های ارتباطی، کنترل و حساسیت زیادی نسبت به آنها صورت نمی‌پذیرد و مسؤولان مربوطه با این پیامدهای منفی کنار می‌آیند هرچند در صورت تصمیم بر نظارت جدی به دلیل آمیختگی برخی از این ابزارها به مفاسدِ متعددِ اخلاقی، اجتماعی، امنیتی و دیگر موارد امکان کنترل مناسب نسبت به آنها در قالب فعلی وجود ندارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان خاطر نشان کرد: برخی معتقدند مگر مشکل کشور فقط پیامدهای نامطلوب برخی وسائل ارتباطی است که به آن می‌پردازید باید بروید جاهای دیگر را درست کنید مثل تورم، بیکاری، وضعیت بانک‌ها، رشوه‌خواری و امثال اینها، باید در پاسخ به آنان بگوییم که گرچه مسائل اقتصادی،‌ جزء مشکلات مهم کشور است اما این مطلب دلیل بر بی‌توجهی به معضلات فرهنگی کشور نمی‌شود بلکه لازم است در کنار مشکلات اقتصادی به آنها نیز توجه کافی صورت گیرد به ویژه آن که مسائل اقتصادی؛ متولیان بسیاری داشته و دغدغه‌های زیادی مصروف آن می‌شود برخلاف مسائل فرهنگی که کمتر نسبت به آنها اهتمام صورت می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: مسأله امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات الهی بلکه بالاترین فریضه است و شرط انجام این واجب مهم کوچکی یا بزرگی معروف و منکر نیست.

 

این مدرس کشوری جنگ نرم اظهار داشت: اگر در جایی فساد بزرگ‌تری وجود دارد موجب نمی‌شود که نسبت به فسادهای کوچک‌‌تر هیچ‌ برخوردی صورت نگرفته و راه آن فسادها باز باشد بلکه باید با همه مفاسد تا اندازه‌ای که دین، اخلاق و قانون اجازه می‌دهد مقابله کرد.

 

وی افزود: ارزش‌های فرهنگی در واقع هویت و روح یک ملت و جامعه است؛ فرهنگ، در حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست بلکه اقتصاد و سیاست در حاشیه و ذیل فرهنگ قرار می‌گیرند همانگونه که بارها رهبری معظم انقلاب آن را متذکر شده‌اند.


حجت‌الاسلام موسوی تاکید کرد: بنابراین بهترین راهکار در این زمان راه اندازی شبکه ملی اینترنت و طراحی نرم افزارهای ملی است که تا حد زیادی کاربر را از غرق شدن در ورطه فساد نجات بخشد همچنین ایجاد فرهنگ سازی استفاده صحیح این ابزارها می تواند تا حدی راهگشا باشد./9703/302/ب1

ارسال نظرات